Tristan 0 Postad 7 Februari , 2005 Hej! Tänkte måla om min gamla selco rival. Hade tänkt måla däcket med 2-komponents färg och invändigt med 1-komponent. Alla som jag har frågat säger olika så det är lite svårt å bestämma sig. Nån som vet?????mvh tristan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 7 Februari , 2005 Hej, är båten målad tidigare, behöver du måla däcket eller kan du rubba upp det, viket behåller orginalskicket. 1-komponent kan annars vara OK även för däcket. Underarbetet är viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan 0 Postad 7 Februari , 2005 Hej!! ja den är målad, den var röd förrut. Håller 1-komponent lika bra som 2-k???Isåfall är det ju bra för den är mycket billligare. Underarbete vad rekomenderas?? mvh Tristan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 7 Februari , 2005 Om du köper bra enkomponentslack och grundar ordentligt så är den otroligt mycket enklare att måla med, tack vare detta är det lättare att få ett bättre resultat. Det finns delade meningar om det håller lika bra men jag tycker enkomponent är bäst. Min lilla racerbåt är målad med enkomponentslack och även fast jag dragit upp den på sandstrand ett otal gånger finns det ännu inte en enda repa i lacken. Underarbete = slipa ORDENTLIGT, se till att all färg blir matt och tvätta innan du målar med aceton, då fäster färgen bättre. Desto mer du slipar och desto finare korn du har på pappret desto bättre blir slutresultatet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 8 Februari , 2005 Jag tror lätt att tvåkomponentsfärg håller mycket bättre. Däremot så kan man få problem senare om man vill måla med tvåkomponentsfärg, eftersom tvåkomponentsfärg inte fäster på enkomponents. Så tänk på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 8 Februari , 2005 hmm, mitt inlägg kanske kan misstolkas en aning, men så här är vad jag hört iaf: Man kan måla enkomponentsfärg på både enkomponents som två komponentsfärg. Tvåkomponentsfärg kan man bara måla på tvåkomponentsfärg. (kan eventuellt ha att göra med om man skall sprutmåla båten, då enkomponentsfärg i så fall löses upp) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan 0 Postad 10 Februari , 2005 Hej !! å tack för alla inlägg. Jag vet inte vilken färg den är målad med innan så det lutar åt att det får bli 1-komponents färg både in och utvändigt. En sista fråga som jag hade glömt.........roller eller pensel??? mvh tristan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 10 Februari , 2005 Tycker du ska köra med roller se till att du får rätt roller till lackfärg. Penseln tar du bara där du inte kommer åt med roller. Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Februari , 2005 Tycker du ska köra med pensel se till att du får rätt pensel till lackfärg. Rollern tar du bara där du inte kommer åt med penseln. :-D :-D Nä, jag skojar bara....Riwallens förslag stämmer säkert bra! Strunt i mitt strunt-inlägg he he! Jag är bara lite full... ....i fan. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser