Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
davidlobster

Hur har era vinterförvaringar klarat sig?

Rekommendera Poster

Den här vinteern har inte varit så blåsigt här i Göteborg, åtminstone inte från de vindar man inte vill att det ska blåsa ifrån. Förra året och året innan vet jag att några båtar välte i Långedrag/Hinsholmskilen, och diverse presseningar som blåste sönder.

Men hur har det varit iår i era klubbar/marinor med skador under vintern främst på båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har klarat oss utan skador. Det blåser lite mindre, oftast, här jämfört med kusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min ligger i sjön. Har inte varit ut till ön och tittat till den på en månad nu, men den ser ut att må bra, om än lite frusen, när man tittar på den från land :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min täckställning kollapsade i december, men det här kalla och snöiga vädret har hindrat mig från att fixa det förrän för ett par veckor sedan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Uppsalatrakten har det varit en lugn vinter vindmässigt. Några blåsväder utan större åverkan annat än på någon press.

Snön har däremot knäckt några ställningar av mindre stabil sort på varvet. Men det beror mer på att ägarna inte kollar sina båtar än att det varit extremt mycket snö.

Ett armbrott pg isläget vid båt kan vi också anmäla. Lite trist för personen nu när vårrustningen står för dörren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har klarat mig bra. När den första rikliga snön kom fick jag krypa in under pressen och lyfta upp med fötterna så att det rasade av. Spände sedan ned kanterna lite bättre och det har klarat sig hela vintern. Enda problemet var att jag tappade mobilen i snön. Om inte dottern ringt just då hade mobilen inte kommit fram förrän snön smält.

Har alla dynor kvar, luftigt upplagda och med både ruffdörr och däckslucka öppna.

post-10012443-1394237435,4933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog en promenad förbi din båt och passade på att vända den rätt. Vintern har varit hård förstår jag.wink

Den av mina båtar som inte alls har varit berörd av  vintern har stått i varmgarage de tre senaste åren. Vill det sig väl blir det nog sjösättning i år.

Båten jag har i sjön har det inte varit något som helst problem med, mer än att båten som låg akter om mig på Hållö i Januari råkade gå in i min akterlanterna och krossade den när han skulle gå. Det blåste nåt in i helsike och jag hade själv haft besvärligt när jag skulle lägga till.

Han skulle gå in till Smögen, Nya hamnen och hämta grejer. Han vände och körde i kapp mig när jag var på väg från fiskhallen på Smögen efter att ha släppt av folk och talade om vad han hade gjort.

Nu spelade det inte så stor roll. Lantarnan var trasig sen tidigare och jag hade för avsikt att byta den till en med lysdiod innan sommaren. Men det var ju bra att han ansträngde sig för att tala om det. 

post-945-1394237435,5486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att det finns sådana varvsgrannar som du , Toaen. Måste varit väldigt jobbigt att vända den tunga båten rätt. laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig på östkusten och på min uppläggningsplats verkar de flesta båtar ha klarat sig bra. Några enstaka täckningar har jeg sett kollapsa men utan några allvarligare konsekvenser. Min egen båt har haft en stilla och rofylld vintervila. Enda problemet har varit allt snöande och all snö. 5-liters dunkarna som jag har haft som vikter i pressen har i all snö slutat att fungera som vikter och istället lagt sig att vila i den meterdjupa snön. Jag har varit nere vid båter en handfull gånger och justerat dunkar och sopat bort tyngande snö från pressen men annars inget  direkt alarmerande för mig och min lilla båt. En fridfull vintervila med mycket snö, Oj vad jag längtar efter att kunna köra igång vårjobbet med båten.

/2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är visserligen en välväxt man - som du vet, men jag är inte så stor och stark som jag ser ut.

I dessa digitalat tider vänder man lätt en snipa med lite enkel knapptryckning. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med paddan blir bilderna lite som dom vill. Men visst är det svårare för snön att ligga kvar på min bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ett vanligt sätt att förvara båtar. Här ute ligger nog det stora flertalet båtar med kölen i vädret - dock utan presenning. wink

post-945-1394237436,1157_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en vars ägare inte har orkat göra något på flera veckor, trots att båten står 15m från ytterdörren...

post-10023665-1394237437,4923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Hinsholmen lugnt med mina båtar. Haver idag avtäckt seglaren. Om isen ger sej sjösätta innan påsk. Men isens tjocklek och väderprognoser verkar sätta stopp för sjösättning. Motorbåten ligger tryggt i isen. Förra året gick isen 2 mars. http://lasselundell.se/varen12.html

post-571-1394237437,6679_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtgranne på varvet har inte ens press på sin båt. Endast kapell på. Som tur är även fendrarna kvar på om det skulle blåsa upp!

Ja han har fått varningar och reprimander av styrelsen, då han tog upp själv efter upptagningsdatum utanför styrelsens placeringsplan. Inte f-siken bryr han sig om det.

Och som extra bonus har han ställt båten endast 25 cm från min reling så att båtvagnen inte kommer komma mellan.

(finns en i varje klubb).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla !

Jodå, det har gått bra hittills. Förr om åren har jag experimenterat med träställningar och press på det, men aldrig lyckats få det riktigt bra. Så i höstas tänkte jag pröva en Easy-Tec !

Sicken j-a skillnad! Hela jobbet med att kapa rör osv tog väl två timmar och nästa år går det väl ännu fortare eftersom rören nu är färdiga.

Var ute i Björlanda i Göteborg och kollade igår och allt ser ut som när vi täckte i höstas trots en del blåsväder.

Helnöjd so far med Easy-Tec.

skipper-Leisure 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast på en båt utan teakdäck och mycket utvändigt teak spelar det väl inte nån större roll om den ligger utan presenning. I vissa fall kan väl tom en pressening ställa till större skada än nytta.

En i den allra närmsta bekanstskapskretsen wink har bara börjat att montera en ställning för att täcka båten. Presenningen har han inte fått på ännu, men det kanske kommer. Om isen släpper skall båten ifråga på en tur nästa vecka. Då kan det va bra att inte ha nån presenning på.

post-945-1394237444,884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, sant! Det går ju fortare att demontera allt om pressen redan är av.laugh

Det vi dock har problem med i Stockholmsomårdet är avgaser och sot. Båten blir helt göckig om man hoppar pressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast i Stockholmsområdet är det ju inte så skitet i luften - Det bara ni Stockholmare tror. wink

Här hemma har vi Scanraff i öster och England i väster. Vet inte från vilket håll det skitar ner värst. I början av 1990-talet - åtminstonne en vinter hade grannen i öster definitivt fått min röst. 

Har erfarenhet från bägge sidorna.

post-945-1394237445,2911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värsta stället jag haft en båt på var vid vägen där alla bilar som lassats med uppsopat väg-grus åkte. Det dammade något förskräckligt och hur väl man än hade täckt så var båten helskitig både ute och inne. Nu står vi vid sjön i ett villaområde långt från industrier och stora vägar och skiten på båten kommer från den grusiga presenningen vi la på i december.

Hade nog varit bättre utan täckning  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cia´s inlägg fick mig att tänka på min storfidra - båten bilden ovan - som stått i ett båthus några år. Så skiten som den är just nu, trotts inomhusförvaring i 4,5 har aldrig nån av mina bptar varit.

Det sägs ju att en svala gör ingen sommar men det är otroligt hur mycket fyra stycken kan skita ner.

http://thallatha.blogspot.se/2012/03/en-svala-gor-ingen-sommar.html

post-945-1394237445,8539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...