havskissen 0 Postad 22 Mars , 2013 Hej! Bygger en liten trevlig segelbåt i trä nu, och skulle vilja veta vad för krafter det rör sig om i seglen! Bakgrund: Totala segelytan är ca 12 kvm sprisegel fördelat på stor och fock. Jag skulle vilja få fram vad för kraft (kg/m2) man får i dessa segel så jag kan hyvla ner spribommen såpass att den ger ett bra flex och följer seglets bukning..... Har ni nån bra formel man kan räkna på eller kan ge en uppskattning? Tack på förhand // Båtbyggarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 22 Mars , 2013 Hmm... Nu är det väl 45 år sedan jag seglade med sprisegel, men... Om du med spribom menar det som i bohuslän kallas spristake och som sitter diagonalt mellan mastlikets nedre hörn och övre yttre hörnet i seglet, så kommer denna inte att böja sig alls. Den är normalt bara fästad i ändarna. På ena bogen kommer dock seglet att ligga mot spristaken, men eftersom spri-änden sitter i seglet, som hänger löst så blir det normalt ingen större böjkraft. Möjligen att yttertoppen får spristaken att böja sig lite åt lä. På den Segeleka jag seglade med var spristaken någonstans mellan 1/3-del och halva mastdiametern i diameter. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2013 Jag tror inte att de som fixade till en spristake på de gamla jullarna räknade på krafter i segel mm. De yxade till en spristake av ett lämpligt träd. Har en bohusjulle i plast. En avgutning av en gammal bohusjulle som sett sina bästa dagar. I formen har tillverkats ett antal båtar under namnet Hållöjulle. När jag köpte båten var spristaken för kort. Troligtvis avbruten, men tilltäljd i den vabrutna ände. Den var så kort att den inte gick tt segla med. Köpte två granribbor av lämplig dimensioner, möjligtvis 22x38 ock limmade ihop dem. Hyvlde först den 8-kantiga och sen rund. Skulle mistänka att ja rundade av den nya spristaken med ett långt slippapper som jag drog tvärs fiberriktningen. Skar till ändarna så att det blev två spetsar. Diametern på den färdiga spristaken ligger mellan 35 och 40 mm. Lite ojämn - men så skall det ju va- Allmogehantverk. Grå och fin i färgen. olackad. Det är borde ha varit 2001. För det mesta är set ju ganska fint väder när man är ute och seglar, men har vid något tillfälle fåt oskväder med kulingvindar över mig. Med hållfastheten har det aldrig varit några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser