Walter123 0 Postad 21 Mars , 2013 Tjena! Har kikat på sådana flytvästar: http://www.sjosport.se/sr-10-flytvastar/144-0 De verkar ju onekligen snygga och praktiska då de kanske kan användas som vanlig värmande väst även när man inte seglar. Men fyller de verkligen sin funktion som flygplagg? Eller är de bara modeskräp? Bättre att satsa på en riktig flytväst? OBS jag ha ingen koppling till företagen. Hoppas det är ok att länka till en produkt man vill diskutera. Edit: lyckades note få till en fungerande länk med ipaden. Klipp o klistra det är sail racings flytvästar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 21 Mars , 2013 Det är svårt att svara på eftersom det beror på vad man menar med säkerhet. Skräp är det säkert inte. Har du den på dig när du druttar i från bryggan på Sandhamn så är den ju 100% bättre än offshore-västen som ligger nerpackad i ruffen... Ser skön ut, men dyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 21 Mars , 2013 Vi har ett par http://www.flytvast.nu/baltic-surf-turf-t2-dam.html som vi är väldigt nöjda med. Det du ska tänka på är att det är ingen flytväst utan ett flytplagg, som ger dig lite flythjälp och inget annat. Vi använder dom som dunvästar och vid segling i fint väder när värmen kommit i vattnet. Fördelen är som skrivits ovan, att den är bättre än räddningsvästen som inte används. I min länk finns även dina västar till ett lägre pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 Det är ett stort fel på plagget ifråga. Det finns ingen inbyggd livsele. Fast den är kanske inte tänkt att använda under segling, utan mera när man lullar hem till båten från krogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2013 Den bästa flytvästen är den som blir använd. Den här verkar mycket trevlig. Den uppfyller inte mina krav eftersom jag måste kunna ansluta säkerhetslinan när jag seglar själv. Här är lite text om västen:Produktbeskrivning The Floater Vest is designed by Industrial Designer Peter Ejvinsson. The bouyancy has been award Winner of Young Swedish Design and displayed at Scandinavian House in New York, USA. It has been represented for good innovative Swedish design during Olympic Games in Sydney, Australia. The bouyancy is cut fit, shaped like a goose-down vest by using segmented material for better comfort and more appealing look. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 22 Mars , 2013 Vi kör med västat i västformat, smidigt och inte allt för varmt (om det blir högsommar). Västen är alltid på ombord, eller i alla fall så länge båten inte är förtöjd. Livsele har vi bredvid, funkar helt ok. Men, det är inte en räddningsväst... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 Mars , 2013 Är det någon som vart i vattnet med nämnd modell av väst? Tänkte på hur den håller dig flytande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Mars , 2013 Grenrem? Det måste vara väldigt irriterande med en väst som flyter upp över huvudet på dig när du försöker ta dig ombord igen. Kan inte se detta som mer än ett modeplagg men tycker de är väldigt snygga. Har de tillräcklig flytkraft (minst 50N) kan man kanske sy in en grenrem som man kan dölja när man går och glassar i Sandhamn men har kopplad i skarpt läge. Viktigast är att hålla sig ombord (livsele) och att kunna manövrera och ta sig ombord igen om man hamnar i vattnet. Alternativt att man har en så rejäl väst (uppblåsbar eller en riktig livväst) att man kan ligga kvar och invänta att någon lyfter en ombord. Det är ju också det enda som fungerar om du är medvetslös. Det är säkert en viss skillnad på behov av livsele i en motorbåt och en segelbåt där man alltid är utomhus och utsatt för överbrytande sjö och dessutom kan råka ut för häftiga båtrörelser. Jag har alltid min livsele kopplad när det är lite stökigare. Hade en kompis som drunknade i Kalmarsund då han (tror vi) trillat överbord när han ensamseglade hem sin båt från Tyskland. Där hade ett livsele suttit bra. Men som sagt vi vet inte riktigt hur det gick till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 23 Mars , 2013 Måste bli otroligt varmt med en sån väst en högsommardag...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 23 Mars , 2013 Måste bli otroligt varmt med en sån väst en högsommardag...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 23 Mars , 2013 Helt riktigt det där med grenrem, även om det för oss herrar kan bli lite smärtsamt i vissa lägen. (Böja sig djupt och snabbt famåt t.ex.) På den tiden vi seglade råkade vi ha ett sortiment av flytvästar ombord och passade på att pröva dem en dag när vi ändå hade lust att bada. De s.k. seglarvästarna var tyvärr ganska odugliga eftersom de alla flöt up och hamnade i ett bylte under armarna med påföljd att underkroppen sjönk ned och det blev nästan omöjligt att göra simtag. Riktiga räddningsvästar med grenband fungerade mycket bättre, men kändes ganska klumpiga att ha på sig Det slutade med att vi köpte automatiskt uppblåsbara västar, givetvis med fäste för livsele. Nu när vi åker motorbåt har vi västar av ungefär den typ som visas i länken. Inte riktigt lika snygga, men de har grenband. Västarna finns nära till hands inomhus och är obligatoriska vid allt jobb utomhus under gång, vid tilläggning etc. Dessutom har vi kvar de gamla uppblåbara att ta på om det skulle bli tuffa förhållanden någon gång. Egentligen skulle man nog ha väst på sig när man är ensam på bryggan också. En bekant som brukade bo kvar i båten då och då.hittades förra sommaren drunknad intill bryggan framför sin båt. Han hade troligen ramlat i när han skulle gå ombord sent på kvällen när det var folktomt i hamnen. Till sådana ändamål kan nog de glassiga västarna duga, inte annars. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Mars , 2013 Fast i jämförelse med en uppblåsbar väst vettetusan om jag inte föredrar modevästen i så fall. I alla fall om man är ensam. Senast i November förra året råkade jag ut för en som klickade under en övning och det har hänt förr. Och på tal om rörlighet, har ni försökt simma i en uppblåst väst? Skräckexemplet är när man ser folk dra en jacka utanpå en uppblåsbar väst! Akut livsfara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Mars , 2013 Instämmer, uppblåsbara lär klicka ca var 5:e gång. Dessutom vänder sällan en person rätt i sjön om man tycker det är ett viktigt argument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 23 Mars , 2013 Simma i upplblåst väst gör man helst på rygg och då går det riktigt bra tycker jag. Jag brukar testa uppblåsningsfunktionen med jämna mellanrum (Har för mig att de har bäst före datum) och har aldrig varit med om att de har klickat, men det betyder förstås inte att du har fel. Det finns ju möjlighet att blåsa upp manuellt om automatiken skulle klicka, åtminstone på våra västar. Dels kan man dra i ett snöre och om det också skulle klicka kan man blåsa genom munnen i ett munstycke. Det sistnämnda är förstås inte så enkel om man hamnat i hög sjö i iskallt vatten t.ex. Jag vågar nog lita på uppblåsningsvästen under förutsättning att den kontrolleras och uppdateras med lämpliga intervall. Kom förresten just på att det var alldeles för länge sedan och där finns kanske den största svagheten med de västarna. Den som har en sådan väst under jackan skulle nog egentligen flyta bra på bara skallen. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Mars , 2013 Självklart ska du lita på din uppblåsbara väst Seamaniac. Jag menar bara att varje hjälpmedel har sin tid och plats. Om jag till exempel är ensam ute på kalla vatten, utan möjlighet till snabb hjälp skulle jag nog överväga att använda en så smidig och lättrörlig väst som möjligt för att med minsta möjliga ansträngning ta mig själv upp ur vattnet på den lilla tid som står till förfogande innan kroppen domnar. På en större båt som kan förväntas ta tid att manövrera och där det finns gott om folk som kan hjälpa en upp. Där är en uppblåsbar räddningsväst ett utmärkt val. Och som sagt, alla västar är bättre än ingen väst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Mars , 2013 Jag jämför spontant med de som tar på sig en dun-väst när det blir lite kallare? Tillhör själv den kategorin... Både jag och min fru har dunväst med oss ombord! Det måste ju vara mycket bättre med en väst med flytkraft? än bara dun, som antagligen bara tynger ner mig efter en stund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Mars , 2013 Det viktigaste med ett flytplagg är att det fungeerar... både på bryggan, i båten och i vattnet och att det är anpassat efter situationen ombord. Tyvärr tror jag få provar sina flytplagg i vattnet. Min uppmaning till alla är att göra det. Det är då ni ser om ni har det flytplagg ni behöver. Används båten ensam ska flytplagget alltid rädda livet på dig (eller i alla fall se till att du inte drunknar) när du är medvetslös! Tänk på att alla flytplagg är utprovade med den utrustning de har och att de också ska användas på det viset.. Använder du en räddningsväst med dragkedja, spännen fram, snörning nedtill och grenband sk du alltid dra upp dragkedjan, spänna spännena ordentligt, dra åt snörningen ordentligt och använda grenbandet. Annars fungerar troligen inte västen på avsett vis. Prova så får du se!!! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 Mars , 2013 Citat: Används båten ensam ska flytplagget alltid rädda livet på dig (eller i alla fall se till att du inte drunknar) när du är medvetslös! Är man ensam i båten och det är kallt i vattnet, (det är det 90% av tiden i skandinavien) är detta direkt kontraproduktivt. Ett flytplagg kan aldrig rädda livet på dig. Det måste du göra själv om du är ensam. Blir du medvetslös är det kört. Punkt. Det kvittar fullständigt om västen räddar dig från drunkning när man riskerar att frysa ihjäl på 5-10 minuter. Bättre att satsa allt på ett kort, att kunna ta sig upp ur vattnet så fort som det bara går. I det fallet är en seglarväst fullständigt överlägsen en uppblåsbar dito. Observera att detta INTE gäller om ni är två eller fler i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Mars , 2013 Jo, det stämmer att man måste rädda sig själv (om man kan) och det var det jag försökte beskriva i texten du gjort blå. Det gick tydligen sådar... Flytplagget när man är ute på vintern ensam i båt bör både hindra dig från att drunkna (om du blir medvetslös) och hålla dig tillräckligt varm. Flytoverall och en räddningsväst alltså. Man ska inte räkna med att ta sig upp i sin egen båt. Det behöver inte blåsa mycket för att båten ska driva ifrån dig och om du ramlar i så ligger du kanske redan 50 - 100 m efter när du kommit till sans och ska ta upp jakten... Prova får ni se. Överdriv inte risken med att frys ihjäl. Med vinterkläder klarar man sig utan att bli medvetslös 20 - 30 minuter i nollgradigt vatten. Vid varmare vatten betydligt längre. Har samlat lite data i ett diagram som visar de ungefärliga tiderna till medvetslöshet och död. Rättning: Glönde skriva att jag använt de kortare tidsintervallen, spannet är stort för när man blir medvetslös och när man dör. Missade också att skriva att det troligen är så att segelbåten tuffar vidare med motor eller vind i segeln, men om inte så driver den troligen ifrån dig. På en motorbåt har man ju ibland dödmansgepp, men avståndet till båten hinner i alla fall bli oöverstigligt innan båten stnnar. Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 Mars , 2013 20-30 minuter i nollgradigt vatten med vinterkläder utan att bli medvetslös... Jag avslutar här eftersom du uppenbarligen totalt saknar egen erfarenhet i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Mars , 2013 Nej så är det inte alls, min förre chef gick genom isen. Han låg i mer än 30 minuter utan stt tappa medvetandet innan räddningen kom. Diagrammen är givetvis inte självupplevda. De baserar sig på uppgifter från olika undersökningar och webbsidor jag samlat info från tidigare. En är denna http://www.seagrant.umn.edu/coastal_communities/hypothermia#time Får man fråga varifrån har du fått att man dör inom 5 minuter? Isvak har jag badat länge och jag dog inte och inte heller när jag och en lägerkompis (i min ungdom) tävlade i det idiotiska att ligga längst i det då 13 gradiga vatten. Vi gav gemensamt upp efter 30 minuter utan att vara varken medvetslösa eller döda. Vi var mest uttråkade och väldigt frusna. Rättat stevfel och ställer en fråga till. Har du fundeert på hur du ska bära dig åt för att simma ikapp din båt? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 24 Mars , 2013 Det finns en intressant artikel om överlevnad i kallt vatten här: http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html Slutsatsen är att man överlever längre än man tror, speciellt om man har vet hur man skall bete sig och har flytväst på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 Mars , 2013 Tack för stöd i vad jag försöker säga. Mycket intressant länk för övrigt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Mars , 2013 Aktiverar länken till Abbe2:s intressanta artikel. Litet OT men själv litar jag inte på uppblåsbara västar, självfallet är oturen framme och ger punka då den behövs som bäst. Fast en vanlig seglarväst med insydd sele, men även inkluderande en uppblåsbar krage som i bästa fall kan vända en medvetslös person i vattnet? (Kanske med fördröjd automatisk uppblåsning som man hinner stänga av i vattnet ifall man kan och vill? Och ingen krockkudde-explosion utan ganska sakta uppblåsning?) Har aldrig sett nån sån variant och vet inte ens om det skulle funka, men visst vore det rätt optimalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser