nilsnobbing 154 Postad 21 Mars , 2013 Hej! Albin Vegas duglighet som långfärdsbåt brukar ju diskuteras emellanåt här på forumet. Jag snubblade över denna site som borde få den mest ihärdiga tvivlare att omvärdera Vegans duglighet. Här är alltså en kille som ensam rundat Nord- och Sydamerika i en Vega (Non-stop som jag förstår...? Är det möjligt?), vilket förstås innebär en rundning av Kap Horn och färden genom Nordväst passagen. http://www.solotheamericas.org/ Imponerande var ordet, sa Bull! //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 21 Mars , 2013 Detta är en av anledningarna till att jag vill segla runt jorden i just en vega! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 Det var väl så Göran Cederströms Tua Tua såg ut när han kom hem efter sin jorden runtsegling och nostopsegling från Kapstaden. Om jag inte missminner mig kom det två killar och tittade på den skitiga båten precis när han lagt till och frågade;har du legat och skvalpat i Grodhavet hela sommaren? Att det fungerar att långsegla med en Vega i dessa vatten, beror nog till större delen på besättninges kompetens och erfarenheter. Mden det gäller ju för alla andra båtar också. Får se om nån annan Göran ger nån kommentar med tanke på båtens namn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 21 Mars , 2013 som alltid är det skepparen som är viktigare än båten när det gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 22 Mars , 2013 Jaja.... *suck* och det finns också en lång rad andra förutsättningar som man också kan diskutera. Men valet av båt måste ju rimligen göras innan man ger sig iväg. Det är kanske därför frågan är så flitigt diskuterad. Det är svårare att diskutera valet av skeppare för den ensamseglare som ger sig iväg. Jag tyckte det här var ett enormt tufft äventyr. Kanske den tuffaste långseglingen på senare år. //N.N - som för övrigt tycker Vegan är ful Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 22 Mars , 2013 En annan mycket läsvärd bok i ämnet Vegor på vida vatten: http://www.seniorseglaren.se/bok-filer/allasa.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 22 Mars , 2013 Och förstås: Berserk in the Antarctic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Mars , 2013 Den bästa bok jag läst, alla kategorier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2013 Göran - la du märke till vad Vegan hade för namn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser