aljo87 0 Postad 21 Mars , 2013 vad för typ av batteri behöver jag till min motor? har aldrig haft elstart tidigare. laddar motorn upp batteriet som standard om det är elstart? bilr helsnurrig av sånt som har med el att göra, så ursäkta om det är dumma frågor som ställs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 Mars , 2013 Svar ja,laddning finns,Köp ett vanligt Marin/Fritidsbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aljo87 0 Postad 31 Mars , 2013 trevligt med ett svar! men då borde jag alltså kunna driva även ett ekolod och eventuellt en elmotor på samma batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 April , 2013 Japp, inga problem. Ett vanligt fritids- eller marinbatteri är jämförelsevis billigt och används ofta i småbåtar. Brukar ha laddkapacitet runt 75 Ah (amperetimmar) men eftersom man inte bör ladda ur mer än 40-50% så kan man i praktiken räkna med 37 Ah innan laddning bör ske.Hur länge räcker då 37 Ah, bara att multiplicera en ström (ampere) med en tid (timmar/hours) så att produkten blir 37. Exempelvis 1A x 37h = 37Ah eller 2A x 18,5h = 37Ah och så vidare. Ofta anges apparaters ineffekt (Watt) istället för strömbehovet, men eftersom spänningen är 12 Volt kan man lätt få fram strömstyrkan. Bara att dividera effekten med spänningen, exempel 1W / 12V = 0,083A eller 12W / 12V = 1A o.s.v. Ett ekolod drar väl f.ö. bara ett par watt, så batteriet bör klara att hålla igång lodet storleksordningen 200 timmar utan laddning. [2W / 12V ger 0,167 A. Och 37Ah / 0,167A = 221h.] Ganska enkelt just detta, fast batteri-kemi blir jag också snurrig av. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gullringen67 0 Postad 12 April , 2013 Se också till att alltid ha kraftiga och bra batterianslutningar glöm snabbkopplingar av olika typer som säljs i handeln dom kräver att man sköter dem. se också till att fetta in ploerna ordentligt på batteriet och att du behöver en bra batterilåda som du kan surra fast i båten. jag brukar också lägga en tun duk ex ett lager av skumplast som man ex lägger under parket under batteriet så det blir lite dämpat mot stötar. det förlänger livslängden på batteriet. En bra tumregel kan också vara att ju längre från motorn du monterar batteriet ju kraftigare kablar behöver du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 April , 2013 Skall du använda en elmotor som drar mycket ström mer än någon halvimme då och då, bör du ha ett separat batteri för den. Batteriet bör då inte vara hopkopplat till startbatteriet, utan tas hem för laddning eller via motorn och ett skiljerelä mellan batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 12 April , 2013 Jag brukar också lägga en tun duk ex ett lager av skumplast som man ex lägger under parket under batteriet så det blir lite dämpat mot stötar. det förlänger livslängden på batteriet. Det var nytt för mig men känns som ett BRA tips, nu när batteriet skall in i båten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser