Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Jocke6

Hur kollar jag om en båt är belånad!

Rekommendera Poster

Är i handlartagen. Hur förvissar jag mig om attdet ej ligger lån på båten sen tidigare? Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om tidigare ägaren har fått låna för att kunna köpa båten? Dt är väl inte så att båten har något betalningsansvar, lånet ligger väl kvar på den tidigare ägaren..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så hänger gamla lån med båten enligt banken(dvs lån specifickt tagna för just denna båt). Så det kan bli dyrt........Men hur man skall kolla upp detta, hade de ej någon kunskap om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ett annuitetslån med båten som säkerhet kan nog inte kontrolleras efteråt om det kvarligger hos banken obetalt. Det gäller att den gamla ägaren lägger upp alla papper på bordet att han har slutbetalt alla lån på den. Det är dock köparens ansvar som har undersökningsplikt att kolla upp detta. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall väl alltid förvissa sig om följande: Är det säljaren som äger båten? (Kolla vem som är försäkringstagare) Är den till fullo betald? (Säljaren skall kunna förevisa kvitto eller annan handling som klart visar att båten är betald och inte behäftad med oreglerad skuld. Det finns såpass gott om båtar på marknaden att jag aldrig skulle överväga ett köp om inte ovanstående villkor klart är uppfyllda och dokumenterade... Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det bli hållbart juridiskt om man kräver att säljaren intygar på kvitto eller annan köpehandling att han/hon är ensam och rättmätig ägare till båten och likaså intygar på samma sätt att båten inte är behäftad med skulder? Jag kan förvisso tänka mig att bankerna inte skulle acceptera en sån sak och att banken skulle få företräde i en eventuell tvist om det, men det borde finnas något sätt att göra säljaren på ett eller annat vis ansvarig i frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, säljarens eget intygande gäller säkert inte juridiskt. Det jag menar är att man måste få se en kvittenshandling där det framgår att en köpeskilling resp. lån är till fullo slutbetalat. Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...