Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Killerbear

Flytta utombordare bakåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mindre gammal Ömo 490Ht-båt. (490*180, inte flatbottnad, utan en tendens till V-form. Fst med en köl som slutar ca 50 cm framför aktern) Motorbrunnen är på gränsen f liten för min 40 hk 4-taks mercury, när jag trimmar upp den fullt. Nu leker jag med tanken på att kanske på sikt skaffa en större motor (50-60 hk). Då blir det ännu trängre. Tänker i vår före sjösättning förstärka akterspegeln med durkaluminium på utsidan, och uppvikt runt relingen/motorfästet i motorbrunnen. När jag suttit och skissat på detta, fick jag en tanke att kanske svetsa på ngn konstruktion som flyttar motorn något bakåt, och samtidigt ev möjliggör manuell hissning av motorn. Ser framför mig en flytt kanske 10-15 cm bakåt. (motsvarande lösning som Jack-plates, eller vad de kallas, fast hemmabygge). Då skulle jag få upp motorn bättre framåt när jag tiltar upp fullt.

För- och nackdelar med det, tro? Tänkte samtidigt installera Smart Tabs (självjusterande trimplan) som jag hoppas motverkar att den ev. blir segare upp i plan?

Jag gör detta för att förbereda f större motor. Behövs inte med nuvarande.

 

Synpunkter? Erfarenheter??

post-10021116-1394237434,4202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den bottenformen så tror jag att båten inte kommer att bli så trevlig att köra med så pass stor motor som du tänkt sätta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är typad f max 50 hk. Med nuvarande går den riktigt fint. 27knop (gps) m 5 pers. Vid lite sjö (Höga kusten och ibland Storsjön) får man förstås dra av. Tänker mig några hästar extra skulle så att säga motverka att barnen börjar bli tonåringar o därmed tyngre.

Eller tänker du att just motorplaceringen/tillbakaflytt skulle ge tokig gång? 10 hk och 10-30 kg större motor i sig tror jag inte är ett problem. Nuvarande väger 96 kg har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ens säkert att du behöver flytta motorn bakåt om du kan leva med problemet du har nu. 40-60 hk är ofta samma motor (beror lite på vad det är för tillverkare), och har då samma fysiska storlek och vikt. Endast invändiga komponenter som skiljer.

Om båten är godkänd för 50 hk skulle jag inte sätta dit större än så. Hade din båt haft ett helplanande skrov så kan man övermotorisera något, men din båt ser ut att vara den halvplanande typen, och då blir den bara instabil i höga farter.

Ang. flytt av motorn bakåt så finns det både fördelar och nackdelar. Nackdelen är att båten blir mindre trevlig vid tvära girar. Men fördelen är större enligt mig. Du får bättre hävarmseffekt och kan uppnå högre topphastighet, samt tvärtemot vad du trodde, lättare att komma upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte bli någon sorts hävarm i det hela som i sin tur kommer att belasta akterspegeln mer än vad den blir nu(?), och du vill fn förstärka akterspeln. Tycker att om du ska göra något av dessa så är det att förstärka.

Fråga: ritning på förlängning?

Finns en båt i Önnereds hamn (Göteborg) som verkar ha varit inne på samma idé med att förlänga akterspegen för att kunna ha en större motor, och resultatet är något som ser ur som en badplattform i vit plast (som åtminstone ser ur att vara i samma färg som resten av båten) och att den sitter lite mer i aktern. Dock så har jag för mig att han inte tiltar upp motorn (kan ha fel) när den ligger stilla. (Kan troligtvis ta en bild när den ligger i vattnet, men garanterar inte att det blir förrän din är i/ du är klar med projektet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vet en som flytta ut sin motor men fick massa vatten sprut mellan båten o motorn blev inte så bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för synpunker! Båten är helplanande. Konstruerad av Halvor Rosenbaum, tidigt 70-tal. Beställde ett särtryck ur ett båttest från -73, där det bl.a står att den är mkt lättdriven med relativt mjuk gång och bottenformen är svagt V-formad med stabiliserande vingar utåt skrovsidorna...

Angående hävstång, lär det väl vara så att i nedkant får man kraften in mot båten, och i överkant bakåt. (propp:en vill ju framåt...)

Min tanke är, att som så många andra, förstärka m plåt på utsidan. På insidan har jag redan förstärkning, eftersom de vattentäta skotten längst ut mot akterspegelns nedre hörn ju sitter plastade mot akterspegeln. Bör räcka.

Min utbyggnad hade jag mer tänkt som en extra låda med placering där utombordaren ska bultas fast. Storleken bara tillräcklig för att motorfästet ska få mothåll. Och inte mer bakåt än att jag får in ett verktyg för muttern mellan den egentliga akterspegeln och utbyggnaden.

Angående motorstorlek, så borde jag väl  hålla mig till max 50 hk, men både merc50- 60 och Yamaha 50-70, och även nya honda 60 väger bara några kilo mer än min nuvarande 40-hästare, Så jag är lite sugen...

Ska försöka göra en begriplig skiss så småning om .

(bilden är tagen m 5 pers ombord, med extramotor hängande bredvid, 27 knop enl Gps)

post-10021116-1394237437,7367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till: Jag förstärker inte för att det behövs med nuvarande motor. Men jag ska lacka om båten i vår, och tar då av motorn. Tänkte passa på att fixa akterspegeln då, för ev. kommande, större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...