Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
ciaraud

Vad heter din autopilot?

Rekommendera Poster

I tråden om isläget har det uppkommit en rolig diskussion om namn på autopiloter.

Skulle vara kul att höra vad era autopiloter heter och varför. Börjar själv:

1. På första båten hade vi en Autohjelm som fick heta Helmer (värmaren hette Carmen)

2. Båt nr 2 hade en Autohelm som fick heta Åke då den styrde väldigt precist och en herre i vår klubb som är MYCKET noggrann med allt stort som smått heter det.

3. På Adastra håller vi på att installera en autopilot där motorn är en Raymarin och styrenheten en Silva. Vi vet inte hur bra det kommer att bli men vi har döp den till Herr Gustavsson efter ägarna till Rosättra varv. Vi hoppas den kommer styra lika bra som Mats Gustavsson som har många kappseglingssegrar (bla Gotland Runt) i bagaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Autohelm hette också Helmer men eftersom det var aningen för vanligt så genomfördes ett omdop i somras. Helmer heter numer Otto -med ammrikäännskt uttal. Ett alternativ hade väl varit Otto Helmer men det blir ju lite hmmmmm, får man säga tungrott ;)

EDIT: Cia, varför inte döpa piloten till Silvia? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min heter stig-helmer eftersom den ibland inte gör helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fantasilöst brukar jag bara benämna den autopiloten. Nån gång när de jag talar med inte har en aning om vad det handlar om har jag kallat den Auto Helm, vilket fick till följd att nån trodde det vare nen gammal kompis till mig - Lars Helm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Min nya får heta Rosemari efter tidigare ägaren. Och den gamla tejpade får heta Lars i Gravanre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En historia från sjuttiotalet när jag seglade som matros på en provtur. Vi skulle in i Oslofjorden som var kända vatten från min skuttid.

Härlig upplevelse att se  kända trakter som vanligtvis beskådades  i närmast u-läde med lastad skuta förut. Denna gången var båten 325 meter lång och jag, stod som rorgängare 30 meter över havet. Autopiloten hade jag blivit kompis med och den var aktiverad när den äldre lotsen landade med helikopter och hittade oss på bryggan.. Jag såg hela fjorden in till Gullholm på Jelöya. Vi skulle ankra vid Horten för landtag av provtursutrustning. Lotsen hälsar på kapten och styrman Och säjer högt Rätt som det går! Jag repeterade som brukligt.

Kursen var samma över en timma. och efter en lång stund behagar lotsen säja något, som fick mig att smyga mig på spaken och sätta den på hand. Han sa Du styrer gott gutt! Och jag lovar att fartyget inte var en grad fel på hela tiden. Men jag hade ju land förut så det gick även bra att handstyra 300 000 tonnaren. 

Båten hette Veni vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast lars va inte gravare - han va bäckevigre. Men en sak stämmer. Han var nästan alltid tejpad eller gipsad. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han var röd och hette Hell Man

Han är 33 år och fortfarande verksam,  medföljer Omegan jag har till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autopiloten är en Raymarine och den kallas oftast för Någon.

Ebersprächern kallas för Ebbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kallar min autopilot för Jag

På så vis kan jag alltid komma undan men Janne Långbens Huh huh.... Det är ju jag som kör...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autohelm 800, kallar den Styr-James. Haha, bra med namn så blir det lättare att prata med den, t.ex. Döö James, e du go i hövet eller om den råkar knasa. Sällan det behövs, duktig betjänt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min Autohelmet i våras och den rädda mig när frugan blev allvarligt sjuk och jag sträck körde hem på 16,5 timmar i somras. Utan Nisse-Bosse så hade jag aldrig orkat själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kallar min Helmut!  (ST2000+)

Han styr med Tysk precision, tråkigt exakt och viftar med armen då och då.. laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På förra båten hade vi en Raymarine ST2000 som vi kallade Raymond, eller oftare Rajjan. Med sjön på låringen blev det oftast fylle-Rajjan.

På nuvarande båt har vi en Simrad TP32 som vi kallar Simpa (med finskt uttal naturligtvis).

Vindrodret av märket Monitor heter naturligtvis Monika, kallas oftast för Månkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...