Sami 0 Postad 20 Mars , 2013 Hej! Har precis i dagarna köpa mej en motorbåt, och täntke att det kunde vara bra att registrera sig här och få viktiga tips Jag är erfaren seglare och ganska händig - kan en del om motorer och så, men inte så mycket om just båtmotorer. Båten jag köpte är från början ett hemmabygge. Bifogar en bild på den. Motorn är en 170hk Volvo penta b30 (bensindriven) som lär ska vara i bra skick. Båten är cirka 8 meter lång och väger ungefär 3 ton. Det jag undrar nu är vad man ska tänka på? Har läst runt lite och många säger att det är väldigt brandfarligt med en bensin inombordare och gasolkök/ugn..? Hur bra stämmer det och vad kan man göra för att minska risken för explosion eller brand? Vad ska man göra för vårservice på den? (den har stått på land typ ett år, men med glykol i sig sa säljaren) Var och kollade på båten igår och bestämde mej för att köpa den. Köpet är ju inte skrivet i sten ännu, så vad ska jag kolla på när jag träffar säljaren i helgen? Han har lovat provköra motorn - vad ska jag tänka på? Vad bör man mera kolla på vad det gäller begagnade motorbåtar? (båten står ju på land och ska alltså provköras på land eftersom det är en halvmeter is här på Åland) Till sist undrar jag hur mycket bensin b30:an drar? Han som säljer den sa att han har två propellrar - med den ena är marschfarten 9 knop å den drar 0,5l/sjömil och den andra 19knop och 1l/sjömil. Detta tycker jag låter väldigt lite - kan det stämma!?? mvh Sami Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Mars , 2013 Jag skulle helt klart dubbla säljarens förbrukningar när du ska kalkylera på semesterkassan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 20 Mars , 2013 Har en planande båt på ca 1.5 ton, relativt modern utombordare på 150 hk, insprutning, överliggande kam osv. Den drar i deplacementfart ca 0.8 liter distansen och ca 1.2 vid marschfart, ca 22-26 knop. Om jag inte minns fel har b30:an dubbla förgasare. Tror den drar dubbelt mot vad säljaren säger. minst. Borde dra betydligt mera än min. Bara en tanke... Motortypen i sig borde vara hållbar men tror det finns dom som har betydligt bättre koll än mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2013 Man får beklaga att du gått från segel- till motorbåt.. Skämt åsido, lite reflektioner på dina frågor: Säljarens uppgifter om bränsleförbrukning tycker jag låter vara väldigt i underkant. Som Bjaerven skrev tidigare ska du nog räkna med minst dubbla förbrukningen. B30 är en väldigt trevlig motor med underbar gång och ett skönt vrid och väldigt vibrationsfri. Men den har ett par illa beryktade nackdelar: Den är törstig och den har vissa problem med kylningen. Förgasarna är känsliga och inte helt lätta att ställa in korrekt vilket kan bidra till en än högre bränsleförbrukning. I en av mina tidigare båtar bytte jag från AQ115/100 till AQ170/270 eftersom 115-motorn var på tok för klen och dessutom ändå var i stort renoveringsbehov. Jag totalrenoverade då en AQ170 och blev grymt nöjd med prestanda men även om soppan på den tiden dels var mycket billigare samt att jag eg inte brydde mig så mycket om ifall det kostade 300 extra liter på en semester så blev jag nästan chockad av hur törstig den faktiskt var. En annan sak att ha med i beräkningarna är att avgaslimpan KAN sjunga på sista versen. Den kan ju vara bytt nyligen och då är allt frid o fröjd, men räkna iallafall med ett byte och dom är DYRA! Det finns ju inget sätt att skydda sig från detta utan att plocka ner o inspektera och det låter sig knappast göra i detta fallet. Beträffande brandfaran med bensin och gasol så visst, bensin antänds lättare än diesel och gasol är mer explosivt än T-sprit men sköter man grejorna, inspekterar och byter skadade slangar, klammor mm regelbundet så är risken minimal att nåt händer. Gasol används ju i många många sammanhang men olyckorna är relativt få, och jag skulle vilja påstå att om helt och hållet kan relateras till bristande underhåll på slangar i kombination med avsaknad av varningsindikatorer. Gasolen finns ju inte bara i båtar och husvagnar utan även i hushåll inom- och utomhus. Truckar drivs med gasol osv. Beträffande bensinen så gäller samma sak där, se till att alla slangar är hela och rena och byt med jämna mellanrum även om dom ser bra ut. Se till att motorrumsfläkt finns och används före start. Soppatanken och påfyllningen skall vara jordade. Sköts grejerna om så exploderar dom inte. Oavsett drivmedel. Vårservice.. Tja, byt olja och filter om du inte ved med säkerhet att den byttes när maskinen ställdes ner för ett el 2 år sen. Byt soppafilter och ha ett i reserv ifall tanken innehåller annat än bensin efter att ha stått still. Byt, eller åtm kontrollera, impellern. Kolla efter vätskeläckage (vatten/olja/bränsle) och se över alla slangar inkl drevbälgarna. Byt om de ser ut att vara torra eller om det finns någon spricka i någon av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sami 0 Postad 20 Mars , 2013 Hej och tack för bra tips!! En till grej jag undrar över, hur mycket är en 170hk b30:a värd? Dom är inte värda alltför mycket vad jag förstått? Om vi utgår ifrån att den fungerar ok, hur mycket tror ni den är värd? h. Sami (och nej jag har inte helt gått över till motorbåt, köper motorbåt bara för att få lite mera båt för pengarna ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2013 Svårt att uttala mig om ett värde på en så gammal maskin. Rent generellt så verkar dom iallafall kosta bra mycket mer än vad dom är värda. Skulle jag sitta i motorbåt idag och övervägde motorbyte så skulle jag inte välja B30 pga av törsten, men om så vore skulle jag inte betala mer än 3-4 tusenlappar och då bara om avgaslimpan är i ett ok skick. Dock ser man ofta i annonserna att man vill ha från 5K och uppåt 15K vilket dom inte är värda i min bok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 20 Mars , 2013 Eftersom det är ett hemmabygge skulle jag vara uppmärksam på hur motorrumsfläkt är installerad, att den är avsedd för ändamålet och att utsugen sitter tillräckligt lågt i motorrummet eftersom bensinångorna är tyngre än luft och kan inte komma ut på annat sätt än genom utsugning. En brandsläckare med automatik i motorrummet är önskvärt och känns säkrare. Själv brukar jag låta motorrumsfläkten gå i minst 3 minuter innan jag startar motorn. Beträffande gasolen är det samma sak här att den är tyngre än luft. Det är som regel aldrig några problem i husvagn, utegrill, truck, hem, osv. eftersom här kan gasen rinna ut ner på marken men i en båt hamnar den i kölen och därför måste den också sugas ut om det finns risk för läckage. Vad gäller bensinförbrukningen så är min spontana reaktion att uppgifterna som du fått om förbrukningen för de olika propellrarna nog lite väl optimistiska. Lycka till! //Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sami 0 Postad 21 Mars , 2013 Hej igen! Motorrumsfläkt finns installerad, men den är typ högst upp i motorrummet. Kanske jag borde dra en slang från den ner till botten av motorrummet? En hemsk sak som jag upptäckte idag när jag inspekterade båten lite närmare. Det är fullt med is i kölsvinet. I fören är det precis upp till golvet och i aktern i motorrummet är det kanske 5-10cm. Vad ska jag göra?? Och kan något ha gått sönder pga isen? Enligt gubben som säljer båten ska den inte läcka (har dock inte berättat om isen för honom ännu)... är det möjligt att det kommit in såpass mycket vatten efter ca 1,5 års utomhusförvaring eller är det så att båten läcker? Kan inte förstå varför båtägaren som annars verkar så noga inte skulle ha tagit bort vattnet ur båten när han tog upp den... Hittade något som kanske? kan vara böldpest på akterspegeln. Jag har själv ingen erfarenhet av hur böldpest ser ut, men kan det på bilden vara böldpest?? Bifogar även några bilder på motorn och drevet, har ni några synpunkter på dessa? tack på förhand!! Sami Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sami 0 Postad 21 Mars , 2013 hittade inte var man lägger till flera bilder i samma inlägg, så här kommer en bild på drevet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sami 0 Postad 21 Mars , 2013 ...och här är bilden på motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 21 Mars , 2013 Jag skulle nog vilka ge dej rådet att tänka till en gång till. Blir nog som skrivits tidigare inte billigt i underhåll, har du fått ett bra pris du inte kan missa? Kolla runt på blocket en extra gång så du inte gör ett köp du ångrar. Mycket negativt här, sorry. Beträffande bilden med böldpestfrågan tycker inte jag det ser ut som det iaf, nån annan kanske kan svara på det. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sami 0 Postad 22 Mars , 2013 Priset jag har fått är 2000€, med dagens kurs cirka 17 000 kronor. Är det mycke eller lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 22 Mars , 2013 Personligen hade jag inte betalat en krona mer men så är jag inte heller alls intresserad av motorbåtar över 5 meter med nutidens (och framtidens) soppapriser i åtanke. Det bästa är nog att som vanligt jämföra med inte alltför gamla annonser på blocket; där spanar köparna, där spanar försäkringshälarna osv. När det gäller lekage och funktionsfrågor vill jag bara påminna om att precis allt går att avtala om. En säljare som är bombsäker på att isen som står där är smält snö och kondens som blåst in under pressen har heller inga problem att skriva på det. Säljaren kan till exempel vara med vid sjösättning och din första provtur, sedan kan hans åtaganden försvinna. Alla möjligheter finns att göra er båda trygga inom ramen för ett A4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser