Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
hjonsson

Yamaha 150hpdi trolling

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en båt med Yamaha 150hdpi

Kommer bli en hel del trolling och undrar om den fungerar lika bra i låga varv som en F150 (4 takt) eller om det kan bli problem.

Har någon erfarenhet av denna motor och förklara skillnader bränsleekonomi,fart, ljud mm. mot F150.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 150HPDI, är nog inget jag skulle köra med längre tid för att trolla med på tomgång..  Misstolka mig inte, det är en väldigt fin motor. Den har i princip samma ljudnivå som F150, skiljer typ en db på marchfart (3500-4000rpm).

Du kan läsa ett test här jämfört med F150, i detta test är det den tidiga modellen som heter z150 men det är samma som den senare 150HPDI.

http://www.batberge.no/filer/kundefil_24.pdf

Risken med tomgång på denna ser jag att den sotar igen varvid sensorn vid avgasutblåset kan sota/klegga igen och du måste serva den..eller så går den sönder..

Har läst tester där folk i USA har kört dryga 1000h utan några problem, den är lite kinkig och dyr på diverse filter men beställ från USA så kommer du billigt undan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att med en 150HK med den stigning på propellern som behövs (gissar /19 eller mer) blir det sannolikt alldeles för snabb tomgångshastighet för trolling. 

Jag rekomenderar att köpa en elmotor. Det kommer jag sannolikt göra i vår. Jag har en F150

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för stigning och hur fort går det på tomgång? Jag har 17 och gör ca 3 knop vid 1000 v/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken, fungerar det att trolla med elmotor? Tänker då på elförsörjningen, ligga ute ett antal timmar hur laddar man? Med en elmotor kör man väl ur ett batterier på runt 2 Tim och en fisketur kan ju lätt vara 6-8tim trolling? Som sagt ingen kritik på inlägget bara nyfiken, har själv inte trott att det kunde vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert utan har bara än så länge läst mig till vad man ska ha.

Jag kommer att köpa en watersnake 54 som sannolikt är på gränsen till för liten för min båt men då slipper jag 24 volt och därmed dubbla batterier. Jag kommer enbart fiska på insjö och där är det ofta lugnt vatten. Jag tror att med lite motsjö och vind kommer denna elmotor inte räcka riktigt till. Däremot en dag med lugnt vatten gissar jag att jag att det borde räcka med 20Amp (20 lbs drag) för att få dryga 2 knop. På så vis håller ju ett fullladdat 86Ah batteri trolling för upp mot 4 timmar vilket är mer än väl för en fisketur för mig.

Sen kommer jag också att använda elmotorn till varma baddagar på sjön när man utan mål sakta puttrar fram i någon trång farled i det närmsta total tystnad.

Allt ovan är som sagt i teorin ännu. Jag vet inte säkert på att det kommer att bli bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Har slagit till nu, så ska bli spännande och se hur den går.

Får fokusera på vertikal/jerk fiske först så får jag se sedan om det kommer behövas någon extra motor för trolling.

Vad tror ni det är för trolig toppfart på en galeon 630 wa med yamaha 150hdpi?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Silver Eagle 630 gör 39 knop med en 150 HPDI på 5.500 varv. Tror jag har en rätt standard propp på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...