Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Bjaerven

Yamaha 9.9 med fin impeller men utan kylning

Rekommendera Poster

Nu är det så dags att ta tag i det som inte blev gjort i höstas. Motorn det handlar om är en sen 70-talare/tidigt 80-tal med lång rigg och den ger inga tecken på vatten i kyl- och avgashålet.

Då plockade jag ner impellarhus och gjorde rent och fritt alla vattenvägar i underhuset. Jag hoppades innerligt att det var impellern som hade gett sig men så var inte fallet - inga flisor, ingenting. Därför kan jag nog med säkerhet säga att det inte kommit in några gummibitar i systemet - alltid något. Kan tillägga att motorn stått och dragit sig under en taskigt täckt båt i 5-6 år innan jag tog över den. Gott om tid att börra korrodera både här och där misstänker jag.

1) Vad gör man i dessa fall? I ett avlopp kör man ju kaustiksoda men hur göra man rent i denna? Finns det några mirakelkurer att köra i?

2) Var sitter termostaten på denna motor? Kan det vara den som krånglar?

Tillägg: Vad jag egentligen undrar är: finns det en termostat?

Tackar på förhand för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt att det är svårt att hitta delar till Yamaha som är

tillverkade före 1984. Kanske kan du hitta något i utländska

reservdelskataloger. Skulle köpa impeller till en 4 hp från

1980, vilket inte finns så jag har beställt 84:an modell, som

förhoppningsvis passar.

För att spola systemet använd gärna en spolmuff:

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=spolmuff

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack för svaren! Men jag tror ni har missuppfattat mig helt nu: jag har alltså en fin impeller men inget kylarvatten kommer ut. Jag behöver alltså inte någon ny impeller men jag behöver tips på hur jag kan få systemet rent eftersom det inte verkar komma kylvatten genom allt.

Hänger ni med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde från drev.se och jag hade den trasiga impellern att

utgå ifrån. Det skiljer bara några tiondelar på höjden så den bör

funka.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha har du läst vad jag skrivit eller driver du med mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger med! Mitt snack om impeller handlade bara om svårigheten

att hitta delar till motorer tillverkade före 1984.

Men spola gärna systemet. Funkar inte det så prova lite försiktigt

med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då ber jag om ursäkt, då hänger även jag med. Aha, alltså plocka ur underhuset igen och blåsa på med vattenslangen rakt in i riggröret/det som är ansluten till impellerhuset? Du talar om att vara försiktig med tryckluft: är det något speciellt jag bör vara rädd om om jag skulle sätta trycksprutan där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån att vara duktig på motorer, men har ett svagt

minne av att ha läst någonstans om risker med detta förfarande.

Ett hårdare tryck än vad som systemet är konstruerat för frestar

med all sannolikhet på nån öm punkt. Du får nog avvakta tills

de med mer kunskap levererar bättre svar imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för impeller som släppt i vulkningen. Mao ser den helt ok ut men när motorn går så snurrar bara centrum och inte vingarna. Kan ju vara värt att kolla när det är gamla grejer

 

Termostat bör det allt finnas men var den sitter kan jag tyvärr inte svara på. Har knappt meckat utombordare

 

Går motorn varm direkt eller tar det lång stund?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska absolut dubbelkollas, men jag vill (dessvärre) minnas att den såg och kändes helt intakt. Huruvida den går varm eller inte är svårt att avgöra i och med att jag inte vill köra den mer än ett par minuter. Men på en så lång tid borde ju termostaten öppna upp, om det nu finns en sådan. Allt blir ju lite krångligare då den inte har någon skvallerstråle heller - allt tycks duscha direkt ut ur avgasutblåset en bit ner på riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant har en Yamaha 2-takt som inte är ny. Där upphörde skvallerstrålen rätt var det var. Visade sig vara impellern, släppte i vulket, i övrigt såg den helt ok ut. Ide kan ju vara att med ståltråd känna i hålet för skvallerstrålen så där inte är stopp, även följa och kontrollera slangarna från skvallerhålet. Tror ändå en god start är en ny impeller, om inte annat kan den då uteslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får som sagt dubbelkolla den. Men tyvärr så tror jag denna går utan skvallerstråle, alltså att det inte finns något utlopp för en sådan - men jag får dubbelkolla det med när jag kommer ut till landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har vi något. Igensatta skvallerslangar har jag varit med om tidigare. Men att kylningen skulle gå ut via propellern har jag svårt att tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kylning och avgaser går ut via propellercentrum är inte ovanligt, det brukar synas om det är den typen av propeller.

Har Du kollat att den lilla kilen som låser impellern vid drivaxeln sitter där den ska? Den ramlar gärna bort när man lyfter impellern för koll. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på din motor men någon form av låsning bör det finnas annars står impellern still trots att axeln snurrar och då hjälper det inte ens med ny impeller.

Jag brukar provköra kylpumpen innan jag sätter tillbaks växelhuset i riggen genom att snurra drivaxeln med en borrmaskin och kolla att det kommer vatten genom kylröret. Kör borrmaskinen åt rätt håll och ha växelhuset nersänkt i en hink med vatten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, tack för tipsen!

Precis, att det förekommer att kylningen går ut där betvivlar jag inte men jag har inte sett några tecken på det på min motor. Propeller och underhus ser helt vanliga ut och inga spännande extrakanaler vad jag kan se. Borde det då inte vara finnas ett extra rör i riggen och inte bara det vanliga från impellerhuset?

Den lilla krysskilen har jag koll på, den sitter där den ska men borrmaskinstipset är ju skitsmart! Jag minns att jag brukade kolla spänningen vid mopedmotorsspolarna genom att sätta en hylsa på svänghjulet med mutterdragaren, men då hade man ju just en vanlig hylsinfästning. Hur brukar du fästa borrmaskinen i axeln? Den är ju hysat tjock, samtidigt som man blir nojig för splinesen om det skulle börja slira.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör chucken på min skruvdragare direkt på splinesen, det snurrar ju ganska lätt utan propeller och man behöver ju inte köra mer än några sekunder för att se att det sprutar. Drivaxeln är nog gjord för betydligt tuffare påfrestningar, jag har aldrig haft några problem.

Kan Du inte fixa en bild på propeller/växelhus för att vi ska förstå problemet med avgas och kylvattenutsläpp?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att ta bort topplocket och rensa alla kanaler, både uppåt och neråt, så ni är SÄKRA på att det inte är stopp där, och ska du byta eller kolla termostaten så får du ändå ta loss toppen.

Sen finns ju risken att anslutningen mellan impellerpumpen och motorblocket inte är tätt utan läcker ut vattnet på vägen upp .

Efter denhär behandlingen, tillsammans med övriga förslag så SKA det komma fram vatten.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal: Det låter bra! Bara axeln inte är för fet. Jag ska försöka få tag i bilder i veckan när jag kommer till motorn.

HenrikGbg: Det låter verkligen som man borde göra detta. Det låter som du skulle kunna svara på min fråga var denna termostat egentligen sitter? Jag är verkligen intresserad av att kolla skicket på den.

Jag tror att jag börjar med att köra pumpen med skruvdragaren och om den lirar så går jag på topplocket därefter här framöver.

Stort tack för ert engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var termostaten sitter på denna modellen, men normalt sitter den under eller i anslutning till topplocket. Det går kanske att följa kylvattnets väg från impellerpumpen, men jag är ganska säker på att du hittar det när du lyfter på topplocket. Det kanske går att se på formen på motorblocket, med en liten utbuktning, men termostatet är verkligen inte stort, som en enkrona cirka.Du kommer att hitta MÄNGDER av aluminiumoxid i kanalerna som du måste gräva bort, och en ny topplockspackning måste du oxo ha. Har du letat på nätet efter en sprängskiss över motorn? Dom brukar vara lätta att hitta rätt på.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon status på detta problem?

Jag har ungefär samma problembeskrivning på min Yamaha 9.9 -79

 

Ny impeller, ny termostat, har bra skvallerstråle. Checkade även att det kom vatten när jag startade motor i kärl med termostatlocket av och termostat ur. Jag har provkört motorn i kärl i säkert 20min utan överhettning, när jag provkör i sjön och gasar på under en tid så blir motorn så pass varm att det fräser när man skvätter vatten på motorblocket/topplocket? Som jag tolkar det så skickar skvallerstrålen (pilot head) ut vatten innan det passerat motorblocket för att tala om att vattenpumpen/impellern fungerar, resten av vattnet skall primärt ut, var? Avgaser och vatten skall ut tillsammans, avgasutblås högre upp på riggen och genom proppellerhuset/växelhuset?

 

Några heta tips på vad jag skall kika på? Hur vet jag att jag får ut allt vatten i den fart motorn vill ha ut det, känns som det inte är ett bra flyt i cirkulationen.

 

/Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...