Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Gustavaxvik

vilket stift är vilken cylinder i fördelarlocket?

Rekommendera Poster

hej!

har en penta/mercrusier 3,0L 4a och undrar vilket stift som är till 1ans cylinder i fördelaren? bifogar en bild. jag vill få det till det stiftet upp till vänster på bilden.

 

mvh G

post-10024135-1394237433,1291_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vilket stift det är, men kan du inte nolla motorn och se var rotorn i fördelaren står? det stiftet rotorn pekar åt är till 1:an såvida du inte har lossat eller plockat bort fördelaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det brukar vara ett litet märke på fördelarlocket där ettans tändkabel ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har vart i delar så vet ej hur det satt. Men ska kolla när jag kommer hem om det finns nått märke i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kollade jag efter markeringar.. Det fanns inga:( ingen annan som har en liknande motor dom vill kolla vart deras kabel till ettans cylinder sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remhjulet på vevaxeln brukar ha ett märke, iallfall på bilmotorer. Vrid runt motorn till det märket stämmer med något märke eller kant på motorn. Brukar vara ett lite större märke och sen några mindre för kontroll av tändningen. Kolla då att ettans cylinder är i sitt övre dödläge, då ska även ventilerna vara stängda, dvs att motorn är i fas för att skicka gnistan till 1:a cylindern. Hur du ser det på den motortypen vet jag dock inte Kanske ser du det genom oljepåfyllingslocket eller genom attt lossa ventilkåpan. Då kommer rotorn i fördelaren att peka mot locket där tändkabeln till ettans cylinder ska vara, Kan du då tändföljden på motorn så sätt den andra tändkabeln på locket till nästa cylinder i tändföljden osv. Bensinfyror har ofta 1 3 4 2 eller 1 4 3 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo motorn står i noll och 1:ans kolv i övre dödläge, men fördelaren ska på plats och på den vet jag inte vilket stift som är 1:ans cylinder är. Med vänlig hälsning, G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, och 1.ans cylinder är i tändläge? Om fördelaren fungerar som på en bil så är dreven snedskurna? fäste för en skruv som låser fördelaren? montera rotorn på fördelaren, sänk ner fördelaren i dess hål så att när fördelaren är ungefär i mitten av dess justermån så ska rotorn hamna mitt för ett utag för en tändkabel, den blir då till cylinder ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara ett hack/märkning på Rotorn,o ett hack på fördelaren ,som du ser om du tar bort locket,Nu känner jag inte till din motor,men värt att kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...