Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Pjotr

startproblem VP D1-20

Rekommendera Poster

Hej, installerade ny Diesel VP D1-20 i segelbåten för 4-5 år sedan. När jag slår av motorn och vill starta igen direkt efter går, det ej. Efter en halvtimme e.dyl. funkar det igen. Eller om jag slår av huvudströmmen och sen på den igen så kan jag starta direkt. Har levt med detta sen bytet men med plotter osv vill man ju inte slå av och på huvudströmmen för att kunna starta direkt. Vad kan detta vara? Någon som har erfarenhet eller hört talas om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Verkar väl vara nåt elfel eftersom brytande av strömmen hjälper, samtidigt tycks motorvärmen också vara avgörande? Lyfter tråden och passar på att lägga in en owners manual respektive en service manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har elektrisk stoppsolenoid, kanske den hänger sig i stoppläge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en modern dieselmotor med alldeles för mycket elektronikberoende. Kolla med Penta om dom känner igen problemet. Att göra strömlöst och starta om låter som min gamla dator.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som händer /händer inte när du försöker att starta? Går startmotorn runt överhuvudtaget eller är det bara att den inte tänder?

Jag hade ett liknande problem på min 2020. Den startade alltid direkt när jag kom ned tillbåten men efter att ha kört så att blivit varm i motorrummet var det stendött. Där var det huvudbrytaren som var kass. Efter byte har problemet aldrig dykt upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna. Värmen känns det inte att det är, då det inte spelar någon roll om jag kört kort eller lång tid. Helt dött, ingen startmotor eller liv när man stoppat förrän man bryter strömmen och slår på strömmen och startar igen. Funderar på om det kan vara elektronikboxen men vill ju veta innan man köper en dyr sådan. Men den lagar ju sig själv om den får st en 20 min. Typ att spänningen försvinner/ mattas. Man verkar inte kunna fråga penta direkt utan bara återförsäljare!? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en återförsäljare  Om det är en bra återförsäljare som jobbar med motorerna så är det stor chans att han känner igen problematiken och kan komma med något vettigt. Prova!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har en dålig huvudströmmbrytare. Dom billiga varianterna brukar uppträda så här när det blir sot och oxid innuti dom. Kan ibland ge kontakt efter dom svalnat av en stund. Kolla med en voltmeter på båda polerna på brytaren. Du måste ta hjälp av en kompis som trycker på startknappen när du mäter. Köper man en kvalitets brytaren så är det plattor som vrids mot varandra och slipas således varje vridning. Jag är själv fordonselektriker och har letat upp detta fel i två st båtar.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...