Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
ChrisO

bränsleförbrukning sea ray 390 expresss cruiser

Rekommendera Poster

Tjenare.

Undrar bara av ren nyfikenhet vad en Sea ray 390 express cruiser med cat dieslarna skulle kunna tänkas ha för bränsleförbrukning?

är det även väldigt stor skillnad på förbrukning om det 1 eller 2 motorer? kikade lite för skoj skulle även på en sunseeker 34 och den låg på ca 25L/H är det ganksa normalt för soppas stora båtar med dubbla motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt för den Sea Ra modellen men generellt kan man säga att en sportcruiser kring 40 fot med dubbla dieslar (oftast VP D6) drar ca 3 L/NM eller lite mer beroende på modell. T ex en Princess V39 drar 90 L/timme i marschfart 30 knop. Sunseekers nya 40 fotare bortåt 3,5 L/NM (betydligt tyngre än Princess). Då är det D6 330 motorer i båda.

Enkelmontage över 30 fot är rätt ovanligt. Den enda jag kan komma på är Bavaria 34, numera 35 sport som tydligen ska gå helt ok med en D6 a. Tror även att Grandezza 33 går att få med enkemontage.

Den Sunseekern som du jämför med är visserligen en 34 fotare (37 eg). men är ju en helt annan typ av båt med mer racinginspirerad form och mycket mindre boyta än en vanlig sportcruser i samma storlek. Vart fick du siffran 25 L/timme? Om det är Superhawk 34 så har den alltid dubbelmontage allt från Kad 42 till V8 or.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey så med andra ord får man räkna med ungefär 3L/NM på såna här stora båtar med dubbla motorer? det var inget fakte jag tog med den 25l/h det står om infon om denna sunseeker: http://portsolent.boatshed.com/sunseeker_portofino_xps_34-boat-135120.html verkar inte vara lätt att få tag i info om båtar eller så är de bara jag som inte hittar.

Edit: glömde även av att säga det att det är 80-90 talare jag kikar på. så man snackar om samma siffror:)

tex den här: http://www.blocket.se/jonkoping/Sea_Ray_330_express_cruiser_1992_45789017.htm?ca=16&w=3

Dubbla mericruiser 7.4L motorer. måste la dricka rätt lagom? självklart är ju alltid diesel att föredra i såna båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åh fan. igentligen borde man väl inte bli förvånad eftersom det är ju inte små motorer direkt. finns det ngn 40 fots båt i den storleken som inte drar herrejösses mycket eller gör alla dom stora båtarna de kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

40ft som går långsamt !

När man läser dina inlägg undrar jag givetvis ..är du seriöst intresserad av båtar i den storleken eller är du bara 'skrivsugen' ... .? :-0

Stort kliv från den phaser 230 du började med och inte hade pengar till !

Kan vara trevligt för oss som svara om vi ska höja ribban och verkligen hjälpa dig med så utförliga svar vi bara kan , eller så blir det bara pannkaka av allt till slut .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kankse är lite luddigt men var några år sen man hade båt så kan vara kul att komma in i det igen sen köpa en betydligt större som mankan göra långfärder med och ha med familj utan att kliva över varandra:) alltså de jag undrade igentligen med en sån står sea ray eller någon modell i den storleken 10-11 m om man får räkna med att alla drar nästan mellan 3-5l/Nm? eller är det ändå låg räknat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min drar 3l/nm med dubbla v8or på 30fötter !

Så , svar ja !

Med vänlig hälsning,Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då blir de lite grann ja. hur räknar man ut var en båt drar i tim? finns det något bra alternativ som inte drar 4-5L och uppåt  eller får man leva med det i så fall om man vill ha soppas står?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Sea Ray 400 i några år som hade mycket modernare motorer än de gamla 3208 som härstammar från 60-talet. Som nämnts så bör du räkna iaf med 5L/dist vid marschfart

Att äga stor båt kostar mycket pengar. Om den drar 1-2 liter mer eller mindre i marschfart är inte det relevanta i ägandekostnaden på en stor båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey. har du någon koll på vad du hade för kostander på båten? vad är de som man ska räkna med när man börjar komma upp i så stora båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den strl på båt så köper du antagligen ingen båtvagn utan är beroende av varv med lyft och vinterfövaring. Ska du köpa båtvagn så är det kring 100´.  Räkna med runt 3-600-/kvm för förvaringen + 1-2000:- per lyft. Service och övrigt underhåll är ju helt upp till dig själv om du vill/kan göra själv eller låter varvet göra. Är det 80-90 talare så kan det ju även bli tal om större jobb på motorer, elsystem, vvs mm. Jag skulle nog sticka ut hakan och säga att om du inte har kunskapen och tiden att göra mycket arbete själv på en äldre båt så ska du avstå eller spara till en nyare båt. Ska du låta någon annan göra alla reparationer och underhåll på en 20-25 år gammal båt i 40 fots klassen så blir kostnaderna för stora i längden. Beroende på skick, motortimmar mm så kan det ju även bli aktuellt med motorbyte inom inte alltför många år. ÄR det dieslar vi talar om så räkna med 800´till en miljon för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väldigt mycket kontakter samt att jag kan det mesta med båtmeck själv så jag kom ganska billigt undan när det kom till förvaring, lyft, service mm.

Kompisar till mig hade/har också båt i denna storlek och med fullservice så är det inte svårt att komma upp i 100K per år. Ofta över :(

Om du hittar billig inomhus förvaring och båtplats samt gör ALLT själv så hamnar du på minst 55000kr/år för fasta kostnader som försäkring, förvaring, lyft, service, polering, bottenmålning mm. Lägg sen till övrigt underhåll/uppdatering av gamla grejer och sådant som går sönder

Med ovan kostnad har du inte ens startat båten och lämnat kaj. Så lägg till bränslekostnader och bra mycket högre gästhamnsavgift än vad du är van vid

Båt i denna storlek måste nästan förvaras inomhus. Kostnaden för det nämndes i tidigare inlägg. Bygga tält kräver plats där vinden omöjligt kan komma åt. Att stå ute utan täckning med bara kapell i denna storlek plus snö resulterar nog i trasigt kapell

Service. I min båt med likvärdiga motorer plus elverk gick det åt ca 55 liter olja. Bara där är en rejäl slant för en bra olja

Går åt massor av bottenfärg

Båtplats för denna storlek av båt ca 10000-25000k beroende på vart

Gästhamnsplats dyrare det med

Plus mängder av saker som man/jag inte tänker på

Aldrig fel med stor båt men man måste veta vad man ger sig in på och kolla upp kostnader innan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för ett bra och utförligt svar. precis detta jag mena. som sagt just denna modellen av båt kunde man nästan förstå inte var billigt men de tär väldigt bra att veta OM men ska ha en sån här stor båt nån gång vad det kan kosta som MINST.kanske därför många båtar bara står i hamn hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev som jag förfarade ....pannkaka !

ChrisO ..du är helt klart inte där ännu , med båtköp !!!!

( kanske sådär om 20år ........)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...