Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
nemtrix

Isläget Västkusten

Rekommendera Poster

Saxat från http://www.maringuiden.se/forum/;thread=488096

Varför skulle jag på din begäran ta upp en diskusition där. Visst är Seawolfs länk kul men det är en stor skillnad mellan Hakefjorden och Riddarholmsfjärden.

Diskutera själv på Klotterplanket, men efter alla negativa kommentarer på Klotterplanket om dej förstår jag att du ber mej att skriva i ditt ställe..

Jag kommer alldrig att stödja dej så länge du inte har  raderar mitt material, som du stulit från Seniorseglarna, och lagt ut på din hemsida.

Du har ju dömt ut Klotterplanket som oseriöst, och har inte skrivit där på länge.

Jag roade mej med att  söka  på Klotterplanket  på Brendan  som är ett av dina alias,och fick mycket att läsa bla..

Lite som jag saxat: från Klotterplanket efter sökningen.

Som en av de utpekade dårarna vill jag berätta för Brendan att det bara finns två sätt att förhålla sig till dina skriverier.

Antingen ignorera dem helt och hållet, eller raljera. Det tredje alternativet, att bemöta dem seriöst, fungerar inte eftersom allt utom medhåll ignoreras av dig. .Att signaturen Brendan håller stilen, d v s inte stilen, utan sin egen, speciella stil, förvånar föga.

Han torde vid det här laget ha gjort sig omöjlig i de flesta sammanhang, såväl privat som digitalt.

Varför tar du parti för dem som tanklösa av girighet vill exploatera och industrialisera vår vackra skärgård?  Anklagade Brendan mig för.

Men Brendan, återigen - det har jag aldrig gjort. Citera och underbygg ditt infama påstående om mig. Eller be om ursäkt - en ursäkt för ett tidigare påstående väntar jag ännu på...

Eller också, vilket jag sedan flera år hoppas på, börja skriva och argumentera som en förnuftig människa i stället för dessa ständiga utbrott av fanatism.

Då kan vi börja åstadkomma något på riktigt.  Men det där att det inte spelar någon roll vad andra tycker eftersom naturen är det finaste vi har är väl egentligen allt man behöver se

i skrift för att ge upp.

Än sen? I övrigt har jag haft rätt i allt jag har skrivit. Inte sant?

Skrev Brendan.

Hur skall vi veta det, Brendan?

Du svarar ju aldrig på ifrågasättanden av dina påståenden.

Jag har däremot haft rätt i allt jag skrivit. De enda som ifrågasätter skiter jag i, likt Pirateking.

Du har en helt makalös debatteknik, Brendan, då Du lyckas med konststycket att vända alla, till och med de som är med dig, emot dig!

Nu går du igång igen, Don Quixiote...

Jag har ett och endast ett syfte med att axplocka den länk jag lade in, och det är att lägga in en länk jag råkade hitta efter en halv minuts wikipediande, för andra att titta på och eventuellt fundera över och ännu mer eventuellt bygga vidare på.

Men du är densamma som alltid, Brendan. Bara ett jävla gnällande.

Och för fanken, Brendan, jag har väl inte sagt att jag inte godkänner några symboler?

Kan du inte bara läsa innantill och se att jag beskriver detta som en lek med ord?

Trött man blir på din akademiska och snarstuckna stil, och nu har jag blivit smittad märker jag, fanken. Svinsot.

Brendan eller GW har en debattförmåga som gör att man till slut tröttnar på honom.

Han kan inte föra en seriös debatt. Ljuger och förvränger sanningen. Detta kan man se, han förekommer inte längre i seriösa båtforum som jag deltager i.

GW tumme ner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nol, Ale kommun! Samma som innan, vill ha nära till barnen. För en som bott i villa större delen av sitt liv blir det en omställning men som tur är har jag båten att fly till när rummen krymper.

Tack förresten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge er nu... allvarligt talat. Ingen orkar med ert j***la interna tjafs längre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom vissa här inne håller sandlådenivå och inte kan låta bli att lägga upp miltals av gamla konversationer så har jag valt att rapportera alla som inte kan hålla sig från att förstöra min tråd. Det finns en avdelning som kallas sumpen där dessa inlägg hör hemma.

Skärp er! angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra!

Men du glömde att rapportera det värsta sandlådeinlägget, det som startade det hela, Tommy Anderssons. Men nu har jag rapporterat det åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår dig tillfullo. Men jag måste väl få försvara mig, när delar av mitt strängt konfidentiella mejl publiceras här och jag  blir förklarad som en buse av värsta sorten?

Allt började med att jag körde ut till båthamnen och fotograferade, lade ut en massa fina bilder och rapporterade om isläget och en del annat.

Vad gjorde jag för fel? För lite glimt? Alltför onyanserad? Hur man än försöker så blir det bara fel, fel, fel. Fy fan vad less man blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Ingemar Stenmark sa: Det är int lönt och förklara för nån som int förstå

Själv håller jag till på baksidan, och här råder permafrost i marinorna. Förra året sjösatte jag 2/4, så det känns som man kommer att bli blåst på en del av vårsäsongen.  En annan sak jag funderat på när jag sett bilder från västkusten här är att det ser ut som ni har riktigt låg vattennivå nu. Stämmer det?

Delar av Östersjön har extremt låga värden, bl.a. i finska viken. Och centralt i Stockholm såg jag klippor i dagen i strömmen som jag inte kan minnas jag sett tidigare. Är de kustnära nivåerna extremt låga? Någon som vet varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen baksida. Hela Sveriges kust är FRAMSIDA, en världsunik framsida. Var finner man dessa makalösa skärgårdsområden någon annanstans i världen? I Finland och norska Sörlandet möjligen.

Ja, det är väldigt lågvatten just nu. Jag skulle tro att det mycket beror på att det har varit hårda ostliga vindar under ganska lång tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det hände efter det jag hade åkt hem. Det var tydligen en 40-fotare som råkat ut för ett elfel. Där finns ju några vinterliggare, om än betydligt färre än tidigare år.

Landström kanske ingår i deras vinterhyra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken, intressant. Dryga halvmetern saknas i mina krokar, det blir många liter vatten det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ger tråden en chans till. Håller er till ämnet. Funkar inte det så låser vi alternativt raderar vi tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan väl ändå inte låsa en tråd av intresse pga av någon intern fight? Det är ju bara att flytta problemet till 10 andra trådar. Fixa problemet, inte symptomen! Alt ta den lätta vägen och moderera bättre: Radera inlägg som inte har nåt berättigande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Radera omgående alla inlägg med grova, lögnaktiga och hatiska angrepp på mig. Det är fruktansvärt att dessa illvilliga inlägg får stå kvar. De tillför ingenting i sakfrågan.

Varför ska vissa skribenter tillåtas föra en öppen debatt om en förening och om mig som person, när de saknar all anknytning till föreningen, inte har några som helst kunskaper om vad som ligger bakom alla stridigheter och ensidigt tar parti för den ena parten utan att vilja lyssna på den andra.

Och varför plåga alla andra skribenter, som vill diskutera sakfrågor och fullständigt struntar i interna  bråk i en förening som de aldrig hört talas om tidigare? Inlägg av den typen Tommy Andersson och Lars Lundell kommer med har inget  berättigande och får inte förekomma på ett seriöst  båtforum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Admin

Radera alla inlägg som inte har med islägget på västkusten att göra.

Det är ju ett intresant ämne.

Det är synd att en sån tramspelle som Göran Weiler ska få förstöra alla trådar där han dyker upp.

Vi som har varit med länge i olik forum känner igen mönstret sen tidigare. Dessvärre har vi, av bitter erfarenhet redan klart för oss vad det handlar om.

Nu är det ju inte bara inläggen här MG. Det pågår en  mycket aktiv mailaktivitet från Görans sida just nu. Jag fick precis ännu ett.

Tommy Andersson

Kungshamn

Edit;

Det är jag själv som raporterat mitt inlägg för att fästa admins uppmärksamhet på min önskan.

Tommy Andersson

Kungshamn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte det men det fungerade inte.

Det har gått bättre att framföra sina synpunkter här. Igår var det till och med en skribent som raderade sina påhopp på mig och bad mig oförbehållsamt om ursäkt. Det du Arne!

Vi rättshaverister får nästan alltid rätt när alla bitar har fallit på plats. Sanningen kommer alltid ikapp lögnarna även om det kan ta sin tid innan lögnerna avslöjas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök nu vara lite ärlig och realistisk, bäste Tommy Andersson från Kungshamn.

Jag håller fullständigt med om att alla inlägg som inte har med isläget att göra bör raderas.

Jag var den som verkligen försökte hålla mig till saken och skrev och lade ut bilden om just isläget. De som förstörde tråden var andra, varav du är den i särklass värste. Aldrig har jag varit med om maken till obefogat påhopp. Att utan att fråga publicera delar av konfidentiella mejl här på MG är oerhört graverande. Du har inte en susning om vad du skriver om. Du är totalt okunnig om den förening du skriver om och den styrelsemedlems tilltag som du håller om ryggen. Du vet ingenting om hans  bravader. 

Är det någon skriver trams så är det du. Jag har försökt hålla mig till ämnet men blir ständigt angripen från alla håll.

Du talar om gamla mönster. Vad är det för skitsnack. Det finns inga sådana. Och om de hade funnits, vad har det med denna tråden att göra? Här har jag gått exemplariskt och får bara skit ändå. Varje agerande får väl bedömas efter sin förtjänst.

Och vilka är vi som skulle ha så bitter erfarenhet av mig. Prinsessanpåärtenfasoner! Visst har jag väl drämt till dig litet lagom hårt någon gång med all rätt. Och fått sjufalt igen. Någon gång har jag varit fel ute. Liksom du, flera gånger. Men alla får vi tåla lite smällar. Det borde du ha lärt dig.

Ja, det pågår en febril mejlaktivitet och många telefoner går varma just nu. Men det är något som du inte har något som helst med att göra. Sköt ditt och låt oss sköta våra interna angelägenheter. De har inte här på MG att göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer osökt att tänka på herrn som lyssnade på radion i bilen när de bröt och varnade för att en förare körde mot trafiken, på samma väg som föraren. En, utbrast föraren, det är ju flera hundra!!!

Snälla GoranW, Lasse L, och numer även toaen. Skaffa ett rum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar från grefab ang hur det nu blir med sjösättningen den 5 april;

Hej

Just nu ser det ut som isen ligger kvar nästa vecka,det är minusgrader fortfarande på natten.

Du kan ha kvar din bokning och isåfall isen ligger kvar boka om tiden

Hälsningar från hamnkontoret Björlanda kile

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, när isen ger sig av kan man bara gissa och hoppas. Här i norra Vänern ser det lite mörkt ut f.n. Isen ligger nästan så långt ögat når om man ine tar sig ut till Hammarö sydspets där man faktiskt ser öppet vatten. Isen på Klarälven har börjat blåna och det inger ju iaf visa små förhoppningar om en kommande vår.

Man får gratulera til nytt boende -om man nu kan använda ordet gratulerar om en situation som kommit från en skilsmässa.

Själv bosatte jag mig ju i båten i den vevan jag hamnade i samma situation men har nu flyttat halvvägs iland iom lägenhet den islagda tiden på året, med en liten röd stuga på en kobbe på simavstånd från fastlandet kombinerat med båten övrig tid på året.

Tanten är inte överdrivet sugen på att segla så den biten får jag fortsatt sköta själv. (På både gott och ont.. mest gott hehe)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var nere vid båten igår 18.30 satte jag ner den elekriska länspumpen akter om båten.

När jag var nere för nån timme sen hade det tinat ett par meter. Lossade förtöjningarna och backde ut till iskanten, med förhoppning att det bryta lite mer akterut. Inte en tjangs.

Förtöjde båten i det läget och försökte hugga ett hål med en bräda. helt omöjligt. Isen gav sig inte en mm trotts att jag försökte ihärdigt. Misstänker att den är ganska tjock. Satte ner pumpen på på låringen och körde igång den. Får se ur det verkar i morgon.

Kan ju förhala mig en båtlängd akteröver och ändå ha nått att förtöja i.

Har ett litet uppdrag på Hållö som bör va klart nästa torsdag, men jag tvivlar på att jag kan ta mig dit med egen båt även om det hade varit trevligast. 

post-945-1394237445,4284_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte ta skridskorna till Hållö??cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur långt är det till iskanten?

Jag kastade mitt kastankare till iskanten och körde fram med bra varvtal på så vis kom jag ut en båtlängd i taget. ca 1 timma tog det med 15 meter.

Jag förstår att Du vill ut.

I dag körde jag runt holmarna med igenbommat vinterkapell.och kallibrerade autopiloten. Den gamla som numera heter Lars i Beckevig. Vet inte hur många gånger jag snubblat på sladden och fått löda den. Nu är den heltejpad med blå vajertape för skalet vill inte knäppa sig fast. Den fungerar som en styrmaskin på auto med färrkontrollen på den undre rorkulten.

Hälsa Hållö! Där bodde vi i Kisthålet på 70 talet halva somrarna.

post-10024031-1394237445,6247_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenskidor i så fall.

Det har inte funnits nån is här runomkrig på nån månad . Bara den innersta delen av den hamnen jag ligger i, men det finns ingen som kan dra vattenskidor för de flesta som är lämpade för ändamålet står på land.

Ja - det skulle va sjöräddningen i så fall enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej - isen är så tjock så det går nog inte. Dessutom måste jag få vänt båten först, har ju rodret frihängande, med en liten skädda framför.

Det är visserligen döfött, men jag kör med pumpen, några dar, så kanske jag kan få upp en så stor vak att jag kan vända båten. Har jag då tur har väder och vind tärt på isen, så jag kan bryta mig ut.

Men det har inget värde att förstöra nåt bara för att komma ut på sjön. Isen släpper nog snart även i innre delen av hamnen. När den väl går brukar det gå fort. 

Det finns en liten grund hamn på insida för småbåtar och där det finns en sjösättningsramp. Dessutom rinner dagvattnet för halva Kungshamn ut där. När vårfloden kommer igång blir det mycket vatten som rinner förbi. Det vattnet brukar söka sig in under bryggan och  rinna precis där min båt ligger. 

Här är en av mina autopiloter som inte tålde att jag satte mig på den å då väger jag mindre än ett åttondels ton. Han påminner en del om kompisen Lars. indecision

post-945-1394237445,744_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorsåg går fint att bryta is med, sjösätt nån mindre båt så slipper du plumsa i om isen inte håller din kroppsvikt.

Bara såga på, går som i smör!

Varit ute o solat lite nu på morgonen och konstaterat att även om nattkylan är ihärdig så är dagarna riktigt sköna!

Ha nu en underbar påsk allesammans så får vi se hur nästa vecka artar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cia skrev i en annan tråd.

Inte många meter kvar nu Toaen - kanske blir det en tur på annadagen?

Valde att svara i denna tråden i stället - jag lyckas ju ödelägga så många trådar ändå. wink

Om man jämför antalet meter som jag tinat bort med hjälp av den dränkbara länspumpen, med det som är kvar av fast is, så har jag bara öppnat upp en bråkdel. Fast det går allt snabbare att tina bort isen bakom Thallatha. Idag har jag förhalat henne två gånger och sammalagt 2,5 meter. 

Jag var nere och förhalade henne första gången på middagen (ca 12.00) när jag var på väg hem från Smögen. Då fick jag henne 1 meter akteröver. Kunde bara inte låta bli att åka vägen om båten när jag kom från Smögen strax efter 17.00. Då hade det öppnat sig ytterligare 1,5 meter.

Det skall bli oerhört intresant att se vad som händer under morgondagen. 

Hade jag bara fått henne så långt akterut, så jag kunde få svängt fören åtminstonne 90 grader, så kunde Lombardinin fått visa vad den går för.

Vågar inte helt lita på Cias spådom, men å andar sidan så brukar ju ofta kvinnor ha rätt.

Men visst hade det varit kul att få förstöra isen ut till öppet vatten. wink

Det har ju blivit nåt båtåkande i Februari och att det skulle bli mer än en sakta förhalning akterut  under Mars är väl tveksamt. Å andra sidan så en båttur på annandag påsk, skulle ju många kunna betrakta som ett Aprilsämt. indecision

post-945-1394237446,1724_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...