Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Det känns ju onekligen som om isen kan ligga ett bra tag till med tanke på ett antal minusgrader på nätterna och väldigt lugnt väder utan blåst, börjar det blåsa lite kan det gå fort dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2013 Var en sväng till båten nu på förmiddagen, när jag var runt i Kungshamn och hämtade grejor. Hade tänkt mig dit i Lördags, med det blev en del annat som kom emellan. Hälften av isen som fanns för en vecka sen hade brutits upp men låg kvar som flak ock issörja. Hade det bara kommit västanvind eller sydväst hade det försvunnit och kanske mer därtill. Får nästan lust att sätta ut den dränkbara länspumpen i eftermiddag och hjälpa islossningen på väg. Det fanns ju vissa önskemål om en tur till Hållö på Skärtorsdagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barbaria 2 Postad 25 Mars , 2013 Her er et par amatørvideoer som jeg har tatt nå i påsken som viser status på Nordvestkusten. Strømstad: Grebbestad: http://youtu.be/7IWwYF9wF9g Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Här kommer en utförlig rapport om isläget i Björlanda kile idag. Jag passar samtidigt på att gnälla på: Bubbelaggregat som inte fungerar Felvända akterpålar Överfulla mastskjul Sjunken båt som inte bärgas Hästskit (Nej, båtsporten skitar ner mycket mer, jag tar tillbaka) Inkopplade elkablar utan närvarande användare Annars lever jag i den bästa av världar. Härligt väder och snart, snart... http://www.seniorseglaren.se/bjorlandakilevinter2013/bjorlanda2013mars.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Det känns som du är en person som älskar att gnälla, stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Gnällspik! Varför kan du inte som jag, försöka vara litet positiv? Varför inte berömma mig för att jag har skrivit en utförlig redogörelse för isläget i Björlanda kile med massor av bra rykande färska och intressanta bilder? Jag medgav själv att jag passade på att gnälla på en del saker som är misskötta i hamnen, men det är inte för att jag älskar att gnälla. Det är för att ge en realistisk bild av hur det ser ut och bidra till att få en behövlig bättring till stånd. Vi är ett par tusen båtägare som har dessa åsikter. Jag är en av de få som skriver om dem. Nu ska jag komplettera dagens reportage med en artikel jag har skrivit i tidningen Roderbladet om ett projekt, Björlanda Lagun, som i ett svep skulle kunna eliminera alla båtplatsköer i göteborgsområdet. Det ska bli mycket intressant att se hur du och andra på Maringuiden reagerar på den djärva tanken. Idén togs mycket väl upp av tidigare vD-n, Peter Hartzell, och av Björlanda kile hamnförening, som i ett skriftligt svar stödde den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Visst stämmer de, åtminstone om man, som du, uppfattar allting som negativt gnäll. Här gnäller jag över att vi har en oändligt lång båtplatskö i göteborgsområdet. Men jag försöker tänka kreativt och har här en strålande idé hur kön ska elimineras: http://www.seniorseglaren.se/bjorlandalagun-filer/bjorlandalagun.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 25 Mars , 2013 Hurra! Idag har jag kommit ut och hissat två segel. Stoppade och kokade kaffe (pulver) och en frökuse med en tjock ostskiva mellan. VI HAR VÅR I LUFTEN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Goranw, det finns nyanser ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Hur menar du då? Exempel: Om jag skriver att akterstolparna, så som jag lärde mig i min barndom, alltid måste sättas i med den tjocka ändan neråt, så är väl inte det något man kan nyansera? Antingen sätter man i den med tjockändan ner (korrekt) eller som entreprenören i Björlanda kile gör med smaländan ner (fel - men väldigt mycket mer lönsamt för entreprenören). Det finns väl ingenting där som kan nyanseras? Det finns bara två sätt, det rätta och det felaktiga helt utan nyanser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Men herregud....jag menade nyanser på inlägg, vissa kan göras med glimten i ögat, förstår du uttrycket ,glimten i ögat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 Mars , 2013 Kan du inte lämna ämnet lite mer? Den här tråden handlar ju faktiskt om Isläget västkusten. Skapa hellre en separat tråd om hur mycket vi skräpar ner och förstör kusterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Och var fanns glimten i ditt inlägg, där du bara gnällde? Nu försökte jag vara seriös och tillgodose önskemålen om information om isläget i Björlanda kile. Jag trodde det skulle uppskattas, men ännu så länge har det bara kommit negativa kommentarer, det ena inlägget värre än den andra. Vilket mobbningsforum detta verkar vara. Varför behandlar ni nybörjare här på det sättet? Man känner sig inte precis välkommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 OK, nu har jag tagit bort inlägget till att börja med. Vet dock inte om jag vågar lägga ut det i en separat tråd. Det blir väl ett ramaskri för att det inte är till mycke glimt, skrivet av en alltför gammal och senil rättshaverist etc. Varför är ingen intresserad av att diskutera sakfrågor på Maringuiden? Varför blir det alltid så oändligt mycket personangrepp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Du är oerhört välkommen precis som alla andra, sen att du inte kan se nyanserna i livet kan jag inte göra något åt...från min sida vad det gäller dig så är det för alltid färdigläst, varenda tråd som du skriver i så får du ju säkert tillfälle till eftertanke med avseende på svaren du får, tack Göran! Mitt sista inlägg vad dig beträffar, har tyvärr inte möjligheten att ställa diagnoser så jag avslutar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 Mars , 2013 Visst har nog många av intresse att disskutera sakfrågor här på MG, men det bör ske i en tråd där ämnet begränsar vad man disskuterar om, och inte vad man känner för. MG är ett forum där alla ska vara välkommna, och mestadels är det, men när man som relativt ny medlem börjar hacka på sånt man ogillar/stör sig på får man nästan räkna med det (menar inget illa, men det har sett ut så ett tag). Har själv mer eller mindre också blivit påhoppad för att jag inte hållt mig till ämnet/ varit oförskämd mot andra användares åsikter. Slutats: Man kan inte som ny komma och kräva förändring på sånt man inte tycker är bra här på MG(inte forumet i sig, utan att framhäva dessa tex här) Fortsätt gärna skriva, men i rätt ämne och inom vissa gränser så blir du troligtvis mer respekterad Edit: glömde några ord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 OK, jag tyckte att jag svarade i precis rätt ämne - isläget i Björlanda kile. Det måtte väl platsa under Isläget Västkusten, allrahelst som trådstartaren var intresserad av just läget i Björlanda kile? Att jag, när jag ändå var i farten och fotograferade, också tog upp ett antal problem i hamnen i mitt referat på hemsidan, måtte väl vara helt i sin ordning? Jag förstår inte kraven på nyansering och att jag skulle vara rättshaverist och senil med mera. Det är ett väldigt otrevligt språk att mötas av för mig, som gör mitt bästa och vill ha en sakdebatt utan personangrepp. Jag ska fortsättningsvis ta upp varje ämne i en särskild tråd. Om jag står rycken. Man blir väldigt nedtryckt i skorna av att bli så oseriöst och rått bemött som man blir här. Men jag kanske vänjer mig vid den egendomliga mentaliteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 Mars , 2013 När jag skrev det syftade jag på inlägg av typen som du tog bort, just för att det inte platsar i den här tråden, bra . Det var det jag ville skriva... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Hamnkaptenen i Björlanda kile mätte idag, 2013-03-25, upp istjockleken till 30 centimeter. För att nyansera: GLIMTVIS! På sina ställen var det, som jag redan rapporterat, öppet vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 25 Mars , 2013 Intressant väder repotage/prognos/modell, från idag(25 mars) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 En skribent som är oerhört välkommen behandlar man inte som något katten släpat in. Även om du skulle sluta att läsa mina inlägg, kommer jag att med stort intresse fortsätta att läsa dina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 25 Mars , 2013 Måste be dig om ursäkt Göran för mina små sting tidigare i tråden, men jag tycker de nu borttagna inläggen om strandsopor, vrak och brist på båtplatser med länkar till dina vidare utläggningar var lite förvirrade (i kontexten med isläget), så jag sköt från höften som reaktion. Jag sanerar mina inlägg och hoppas att jag inte lämnar dig sömnlös. Peace love and understanding men framförallt - förlåt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Tack ArneRadar! No hard feelings. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 Mars , 2013 Men herrejösses... Jag är knappast guds bästa barn ifråga om att alltid hålla en trevlig ton och inte ta vilda diskussioner om än det ena o än det andra men vaffan grabbar? Det verkar som om varje gång goranw skriver nåt så bara m å s t e det letas fel och startas ett halvt världskrig.. Har ni nåt interntjafs så lös det och gå vidare. Lös det gärna internt men om det nte går så kan ni väl fan hålla er till en eller 2 trådar istf att hitta nåt fel och sen direkt hugga på det eftersom ni redan är irriterade från nån annan av de nittielva trådarna ni tidigare brakat samman i. OK, jag erkänner att jag inte alltid (kanske inte ens mer än sporadiskt) håller med om det goranw skriver och att retoriken inte alltid är den bästa men måste det leda till skit i ALLA trådar? Jag försvarar ingen enskild skribent och pekar heller inget finger åt nån annan dito utan det känns bara så frb tröttsamt att det man säger/skriver i en tråd ska behöva gå som en röd tråd genom 10 andra. Jag gillar att läsa i det mest vitt skilda trådar/ämnen även om jag saknar kunskap/intresse nog att uttala mig i alla dessa. Men för varje gång det upprepas kliar det ännu lite mer i fingrarna att plita ner nåt svar. Sorry, nu blev det jvl OT men faaaan gnäll på det med då om ni orkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Mars , 2013 Vi har också vår i luften, var har ni er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 25 Mars , 2013 Tack KillerBoo! Ett klarläggande bara. Jag har faktiskt inte aning om vilka mina vederdelomän här på Maringuiden är. Jag har varit här alltför kort tid för att ens ha lärt mig nicken (signaturerna). Men man undrar ju... I vissa fall anar jag varifrån det blåser. Detta kan jag inte göra mycket åt. Alla känner apan, apan känner ingen, heter det. Det går alltså inte för mig att ta initiativet till någon intern uppgörelse. Ska försöka bättra mig vad retoriken beträffar. Det blir inte så överlagt alla gånger, när man känner sig som ett jagat villebråd och får fajtas vilt åt alla håll och känner sig mobbad, utfrusen och otroligt orättvist och elakt bedömd. Men en sak vill jag göra klar. Min hemsida är mycket omfattande och spänner över ett brett fält med segelbåtsliv som allmän utgångspunkt. Den är mycket ostrukturerad och fragmentarisk. Den får anses som en stomme, där det är meningen att jag ska fylla på med fakta, tyckeri och bättre bilder allteftersom. Endast en liten bråkdel avhandlar miljöfrågor, och ärligt talat - hur kontroversiella är dessa frågor egentligen? Att det har blivit så stort fokus på dessa frågor, ett tiotal, som gäller Bohusläns miljö, beror på att jag lyft fram dem på förstasidan i samband med att webbplatsen bytte namn och förändrades i november 2012. Men särskilt mycket av polemik finns där faktiskt inte. Ni får leta förgäves efter sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2013 Men bäste Göran Weiler Du framställer dig som en helt oskylldig nybörjare när det gäller båtforum här på nätet. Förvisso har du inte verkat på Maringuiden tidigare, men väl på en del andra marina forum. Du är en gammal forumräv som under signaturen Brendan har gjort dig omöjlig på andra forum och där du på förekommen anledning inte längre skriver. Att det du skriver i en del sammanhnag är helt uppdiktad av dig är inget som bekymrar dig. Du har heller inte ett spår av självkritik. Att du inte vet vem av oss om starkt ogillar dig pga det du genom åren har skrivit, dels på forum och dels genom direkta medelande till berörda pesoner är ju också en stor lögn. Om du inte vet vem jag är, hur kom det då sig att du i lördags skickade ett antal mail, med en massa trams, till mig och en del andra personer som skriver här på Maringuiden och några andra, där du uppmanade oss att gå ut på på några båtforum och be dig om ursäkt. Lundells ordkrig Gruppera meddelanden efter konversation om du vill visa meddelanden som är relaterade till detta. 2013-03-23 Svara ▼ Göran Weiler Lägg till i Kontakter Till Wilhelmsen, Jan-Eric, Rövarn Mikael Sjöberg, Andersson, Tommy, Sjöström, Britt-Marie, Runge, Bengt Ni är några stycken som tar Lars Lundells parti i konflikten mellan honom och mig. Ni gör det helt på grundval av hans version om vad som förevarit och utan att ha den blekaste aning om alla turer och turbulensen det senaste året. Ända har ni gått ut på Maringuiden respektive Klotterplanket och vidarebefordrat Lundells lögner om mig och svärtat ner mig. Det är inte sjysst. Jag tycker inte att det är mer än rätt att ni även läser min version och därefter dömer. Gå gärna ut på respektive diskussionsforum, förklara att ni hade fel och be mig om ursäkt! Till den ändan skickar jag en kopia av mitt mejl till Bengt Runge, Seniorseglarnas ordförande. Han fick det igår som svar på en vädjan till Lundell att sluta med sina nidskriverier. Han vädjade av misstag även till mig i tron att även jag hade skrivit offentligt de senaste dagarna. Av hänsyn till Lars Lundell har jag uteslutit en del graverande uppgifter om honom, som ni inte behöver veta. Göran Weiler Texten ovan är bara inledningen på ett av de mailen du skickade, resten dravel kan vi bespara Maringuidens läsare Göran Weiler - du är en stor tramspelle. Är det nån som håller på med nidskriverier så är det du. Hur orkar du år efter år att hålla på med samma typ av trams. Man brukar tala om en varg i fårakläder Det är inte en helt felaktig beskrivning när det gäller dig. Tommy Andersson Kungshamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 26 Mars , 2013 Nu får det vara nog, ha era gnälliga diskutioner men INTE i min tråd! Här diskuterar vi isläget och andra trevliga saker. Men tack för rapporten med bilderna! Syrran ringde igår igen, nu jäklar går fåglarna igenom isen löd rapporten. Gårdagens sol gjorde susen med andra ord. Idag ska det inte riktigt bli lika varmt som igår men jag tror ändå på sjösättning i slutet på nästa vecka. Jag tog ledigt hela V.14 så tid att fixa båten har jag iaf. Prata gärna om allt mellan himmel och jord men håll en god ton!!! MVH L, skeppare och numera lägenhetsinnehavare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Mars , 2013 Då får man bli först att gratulera, var kommer du att bo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 26 Mars , 2013 Det är sant att jag har skrivit på andra fora sedan 2002. Men det är absolut inte sant att jag har gjort mig omöjlig - inte någonstans. Usenet och Marinans klotterplank upphörde. Där debatterade jag livligt in i det sista - som Göran och som Deigh. Det senare forumet ersattes av Klotterplanket upa, där jag skrev under signaturen Brendan några få inlägg under cirka en månad och sedan lämnade. Det var och är ett helt oseriöst, omodererat och bara till namnet båtrealterat forum helt avsett för gräl och provokationer. Jag lämnade det helt frivilligt, eftersom det var omöjligt att få igång någon seriös debatt där. Webbmaster är Rövarn, Mikael Sjöberg. Det enda ytterligare forum som jag har skrivit på är Sailguide, där jag har dragit igång de längsta och mest aktiva trådarna under det forumets existens. Det är jag mycket stolt över. I de flesta debatterna skrev jag under andra nick än Brendan. Vem tror du Kristina var? Moderatorn, Anders S, har vädjat till mig att fortsätta skriva där, då han anser att jag skriver bra och sätter fart på debatterna. Men jag har svarat att jag tycker det är principiellt fel att den i särklass mest aktive debattören (Anders S) utses till moderator med rätt att utan vidare ta bort inlägg som inte är i linje med hans åsikter. Det var därför jag sökte mig hit, absolut inte för att jag gjorde mig omöjlig. Det är precis tvärtom! Tommy Andersson, du har inte den blekaste aning om bakgrunden till det som hänt. Ta reda på fakta, innan du går ut försöker ta heder och ära av mig. Jag förstår inte varför du är så otroligt fientligt inställd till mig. Jag har väl aldrig gjort dig något ont? Jag vet inte vad du menar med att jag skulle ha skrivit något som är uppdiktat. Kan du förklara det närmare, så ska jag bemöta det. Och när du nu mot Bengt Runges uttryckliga önskan har gått ut med delar av mitt mejl, varför inte lämna ut resten också? Du vet mycket väl att där finns sanningen, den osminkade sanningen, och den är mycket, mycket känslig för en viss person. Jag står för vartenda ord jag har skrivit till dig, Rövarn och till Wilhelmsen. Jag förstår bara inte varför dessa interna klubbangelägenheter ska behöva diskuteras på ett öppet forum. Det intresserar ingen annan (jo, tydligen er tre). Du gör det bara i ett försök att svärta ner mig. Men så länge du gör det på ett så tarvligt sätt kan du aldrig bli tagen på allvar. Vad är det som driver er att ta upp dessa rena klubbfrågor här? Ni är ju inte medlemmar och kommer väl aldrig att bli, skulle jag tro. Lämna klubben ifred. Den har nog med problem utan att ni ska behöva lägga sten på börda. Jag vägrar definitivt, med hänsyn till klubben ifråga och många av dess fina medlemmar, att fortsätta den här debatten här. Ditt inlägg är nog det lägsta jag har sett under alla år. Skämmes Tommy Andersson! Vilket lågvattenmärke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser