nemtrix 19 Postad 18 Mars , 2013 Ohoj! Gjorde en vild gissning att det kommer gå att sjösätta tidigt i April. Behöver ha en fristad under våren pga separation. Bokade sjösättning redan 5 april i björlanda kile. Efter att ha besökt hamnen i helgen blev jag lite bekymrad. Isen ligger fortfarande tjock och kylan bara fortsätter. Vad tror ni, sjösättningsbart vid 5 april eller är det bara att tänka om. När brukar isen ge sig i Björlanda? Nu gapar dessutom smhi om snöstorm, är någon förvånad om det snöar i Sverige? MVH L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2013 Kom nyss hem efter att ha kollat på båten. Här i Kungshamn/Smögenområdet har det varit isfritt länge. Jag lånar en vinterplats till min båt längst in i den småbåtshamn där jag ligger. Har max 100 meter is ut till öppet vatten. Just nu blåser det till och från rejält. Hållö anger 18 m/sek som Max. Tyvärr är vindriktningen ostnordost. Hade set varit västlig vind, så hade nog en del av isen försvunnit. Man kan ju hoppas på en viss sjögång som bryter sönder isen. När isen går kan det gå väldigt fort. Vi får väl hoppas på det bästa för din del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 18 Mars , 2013 Jag var ute vid min plats i Fiskebäck igår och isen såg inte alltför skräckinjagande ut. Vi håller tummarna att vädret vänder och att isen går inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 18 Mars , 2013 Jorå, tittar man ut så släpper isen vid älvmyningen pga strömmen så det är inget jätteisläge, problemet är väl det bräckta vattnet i björlanda som nu säkert är större pga snösmältning. En eller 2 dagar med lite vårvärme hade gjort gott så man kan måla botten iaf. Någon som har koll på temperaturer för att färgen ska härda? Tvätta kan jag göra när hon ligger i om tiden blir knapp. Nåväl, införskaffat nya lanternor i rostfritt inför säsongen, tycker dom klär den gamla damen bättre än de i plast som föregående ägare monterat. Med värmaren igång kan det nog bli en riktig mysig vår, o nära till jobbet får jag också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 18 Mars , 2013 Tur har jag som har vingabåten som brutit isen I Hönö Klåva strax akter om mig. Annars på andra sidan av pontonbryggan ligger båtarna i tjock is. Den var på gång att släppa sist det töade. Vi behöver en storm eller något sådant så att detkommer in varmare vatten. Annars är det bra med ostvinden som transporterar det kalla ytvattnet. så skärgården har varit isfri hemmavid ett bra tag nu. Var ute en sväng igår och testade nyköpt beg. autopilot. Det var kallt i blåsten man Han styrde bra när han visste åt vilket håll vi skulle. Fjärrkontrollen fungerade ok Raymarin ST 2000 plus.heter han han bör ju få ett mera personligt namn. Roj blir det bra? Eller Rosmari? Jag tror att 5 april det nog isfritt. men som Orsa kompani lovar jag inget bestämt. Men det vill till en Västan och högvatten först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2013 Varför inte Rorsmari Jag kallade min första autopilot helt enkelt Auto Helm om den kom upp i nåt sammanhang. Var den ende på jobbet som hade segelbåt och den ende som gick på utsidan närområdet. Ett år seglade jag till Stavanger i Norge. Man säger ju att det hjärtat är fullt av - det tlar munnen, så jag hade ju en del att berätta om sommarens seglats. En av frågorna jag fick var; var du själv? På detta svarade jag till nån; Nej - jag hade ju Auto Helm med mig. Lite senare kom jag in på förådet, när två av arbetskompisarna stod och pratade på mig. Den ene sa: Seglade han verkligen så långt själv!? Den andre svarade: Nej - han va inte själv, han hade Lars Helm med sig Lars Helm var en kompis från barndomen. Född och uppväxt i Gravarne (som idag kallas Kungshamn) men som hade bott i Stockholm i många år. Om Lars hade otur eller om han var vårdlös eller oförsiktig. Det hände alltid nåt vådligt när Lars var inblandad. Ofta gipsad för nåt brutet finger eller arm eller ben eller som när hans hund bet ut en kinden på honom. Lars var den absolut sista person som jag kulle kunna tänka mig ta med på mina seglatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 19 Mars , 2013 Tycker i och för sig att isen ser ganska beskedlig ut i Björlanda kile idag. Det är sällsynt att man inte kan sjösätta 1 april. Det har nog bara hänt mig två eller tre gånger under alla år. Ofta har det gått bra att sjösätta i slutet av mars eller ännu tidigare. Men det ser onekligen litet mörkt ut just nu. Fick av presenningen före köldknäppen, men sedan blev det tvärnit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 20 Mars , 2013 En bild från min syster som bosatt sig i björlanda svallrade om att det som varit öppet i hamnen nu frusit till is. Å andra sidan pinar vinden på nu rätt bra så. Till helgen har SMHI spått mer kyla och klara nätter, vi får hoppas att dom har lika fel som dom hade om snöstormen. Någon som vet hur grefab agerar om dom anser att sjösättning blir omöjlig, ringer dom upp eller behöver man själv hålla koll på möjlig sjösättning? Fint med Autopilot, även jag har en sådan. Jag kallar min för Max, en 8 årig sjövilde som mer än gärna håller kursen när kapten kokar kaffe. Dock glömmer han bort kursen ibland så kapten får allt hålla ett öga föröver samtidigt som kaffet tillagas. Dock säger ryktet att dom bara blir bättre och mer exakta med åren. Har även en modell 2 år äldre men han trivs bäst på fördäck! Iaf så är jag rätt säker på att besättningen på Moa, numera 3 man stark kommer få en underbar sommar och vi önskar er desamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 20 Mars , 2013 Fint med Autopilot, även jag har en sådan. Jag kallar min för Max, en 8 årig sjövilde som mer än gärna håller kursen när kapten kokar kaffe. Dock glömmer han bort kursen ibland så kapten får allt hålla ett öga föröver samtidigt som kaffet tillagas. Dock säger ryktet att dom bara blir bättre och mer exakta med åren. Har även en modell 2 år äldre men han trivs bäst på fördäck! Iaf så är jag rätt säker på att besättningen på Moa, numera 3 man stark kommer få en underbar sommar och vi önskar er desamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 20 Mars , 2013 Den här veckan har isen lagt sig över hela Vänern. Vi får se vad som händer, det kan vända snabbt när det väl vänder och det senariot får vi hoppas på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 20 Mars , 2013 Ni har det bra ni på västkusten. :-) Jag var nere vid båtklubben (Sthlms innerskärgård) igår och fick höra att man provborrat isen för det börjar bli lite kris....Med tanke på att den första sjösättningshelgen är planerad till den 13-14 april. Resultat av provborrningen....nästan 40 cm is....klubben har redan mer eller mindre beslutat sig för att skjuta fram hela sjösättningschemat, vilket drabbar flera hundra båtägare. men som nu är finns inget annat att göra. På varvsplan mellan båtarna ligger snön meterhög då den kanar av båttäckningarna och lägger sig i vallar.. Så länge det ser ut så går det helt enkelt inte att köra igång eftersom snövallarna effektivt stoppar sjösättningsvagnarna......Så kan det gå när den globala uppvärmningen går i stå! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Mars , 2013 Jävlar vad det snöar... och kallt som faen ska det bli till helgen. Bara att inse att våren är försenad med ett par månader. Hoppas bara att sommaren blir lika ihärdig som denna frb vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2013 Var nere till Gravarne (Kungshamn) i går vid middagstiden. Hamnen var helt isfri och har varit det länge. Längst in i Springets småbåtshamn, där jag ligger, är det dock fortfarande ca 100 meter is. Var hos dottern, som bor ca 25 mil härifrån, i helgen. Vi var ute på en promenad/skidtur med barnbarnen. Dottern påstod att där vi gick var en vik på Sveriges största insjö. Det hade lika väl kunnat va en snötäckt västgötaslätt. Tyvärr skulle jag aldrig haft någon mer teknisk avancerad telefon. Jag stoppar den bara i fickan, bland nycklar och skruvar och annan skit. Dessvärre tål varken kameralinsen eller displayen det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Mars , 2013 Lite kul med snacket om namn på autopiloter - startar en tråd om det. Isläget är inte så intressant här i Uppsala ännu. Vi har över 5 veckor kvar till sjösättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2013 Vänta du. Om 5 veckor lär isläget i Uppsala va intresant. Det var för övrigt intresant i Uppsala redan för ett par veckor sen. Tack för senast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Mars , 2013 En mindre livshistoria: Bodde i Mariefred fram till 01, så jag vet mycket väl om snöläget på den sidan Sverige. Våren -01 bestämde jag mig att flytta till Göteborg då släkten ursprungligen är från västkusten. Trodde väl att vintern här skulle kännas mildare och gick med bilden från sommaren som jag alltid tillbringat i familjens sommarstuga i björlanda! Vintern -01/02 blev jäkligt kall med minus 20 ända ute vid havet, jag som flyttat in i sommarstugan fick uppleva kalla golv och fruset vatten. Ett rejält uppvaknande för en 19-åring som bott i en rejäl villa hela uppväxten. 11 september kommer jag alltid att minnas av två anledningar, dels pga Talibaner och Amerikaner och dels för att jag den dagen stod o balanserade på en stege i solsken och målade taknocken. Ungefär samtidigt som planen kraschade in i tornen blickade jag ut mot havet och insåg att här vill jag bo resten av livet. Nu blev det inte björlanda mer än 2 år utan radhus i en kranskommun till GBG men stugan finns kvar och några planer på att lämna bästkusten har jag inte. Båten köpte jag 2008 och nu blir det min livlina tills jag hittar en lägenhet. Imorse var det en riktigt isande vind men efter att ha pillat med min nya VHF med blåtandfunktion igår fick jag ändå vårkänslor. V.14 är jag ledig och då blir det full fart med båtfixandet. Båthuset ska rivas, botten ska målas, en rengöring av samtliga skrymslen är planerad och det finns gott om snickerier att dona med. 25 mars vänder det om jag får tro morgonens kaffesump och då kommer isen förvandlas till flytande form! Trevlig Torsdag allesammans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Mars , 2013 Ett mobilfodral hjälper både dig och telefonen, jag har upplevt samma problem och har numera ett tygfodral. Dock hjälper det inte mot utspild öl fick jag erfara efter en blöt helg i fjällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 21 Mars , 2013 Den globala uppvärmningen har orsakat att havsisarna runt Arktis har minskat MYCKET KRAFTIGT. Det är inte osannolikt att detta i sin tur leder till att kall arktisk luft genomsnittligt stömmar mera åt skandinaviens håll än tidigare. I så fall är de senare årens kalla vintrar och dassiga somrar ett resultat av den globala uppvärmningen, inte ett bevis på tvärtom. Kom ihåg att Stockholm trots allt ligger på samma latitud som södra Grönland ! http://www.planetextinction.com/planet_extinction_gulfstream.htm http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2004/05mar_arctic/ http://www.huffingtonpost.com/2013/02/14/us-sea-level-rise_n_2687427.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 21 Mars , 2013 Jaså? Det säger du? Kan du då förklara varför vi hade så fruktansvärt kalla vintrar på 40-talet, under andra världskriget...Även på 60-70talet hade vi kalla vintrar...... Det är ju rent tramsigt att påstå att det blir kallt för att det blivit varmt... Vi pratar om en global temperaturhöjning på mindre än en grad C (ca 0,7-0,8 grader) sedan slutet 1800-talet. Den Globala uppvärmningen har dessutom avstannat sedan 15-16 år. Det erkänner ju till och med IPCC:s (FN:s klimatpanel) chef Rajendra Pachauri. Nej, du får nog söka förklaringen till de senaste kalla vintrarna någon annanstans. Ett förslag är att du googlar på NAO, North Atlantic Oscillation...När den är positiv får vi milda vintrar, när den skiftar till negativt läge får vi vintrar som de senaste..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 I dag la min telefon av helt, så problemet med repad display och kameralins kanske är löst. Har funderat på ett fodral, men då var det egentligen i senaste laget. Misstänker att det blir en helt ny telefon och ett fodral. Det hörs ju trygt att det andra farliga är öl och då i kombination med fjällen. Har inte nåt intressa av någondera. Å andra sidan så har det hänt att jag tappat mindre elprylal, som mobiler, personsökare och skuvdragare både på utsidan av båten och ner i vattenfyllda kölskrap. Det mår dom inte speciellt bra av det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Mars , 2013 Mobiler har även jag slängt överbord och varje gång får jag höra det numera gamla skämtet om simkort. Fungerar iförsig fortfarande! Finns numera en samsung såg jag i ett reklamblad som ska tåla vatten o annat, ägde en gång en Ericsson hajfena, fin telefon som tålde att blanda både drinkar och saltvatten med. Bästa partytricket var att lägga den i ett glas med valfritt innehåll o sen ringa den, finns nog på blocket fortfarande, dock har den ingen kamera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 22 Mars , 2013 Det tricket görs fortfarande men då med Sonys V och Z modell. Kan rekomendera http://copter.com/screenprotector/sv/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 22 Mars , 2013 Samsung Galaxy X-cover 2 och Sony Xperia V är två telefoner som skulle kunna bli våra vänner ute på haven och när man pysslar med båten i sjön, och tar upp telefonen för att svara och plupp... Något som inträffar fler gånger än vad det borde. Men nu åter till TS fråga: jag tror att om det inte blir mer än 8grader C så bör du inte måla bottnen (färgen torkar för långsamt och blir på något krux dålig, antagligen för att vattnet kan samlas innanför, och då släpper den efter ett tag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 Mars , 2013 Bästa partytricket var att lägga den i ett glas med valfritt innehåll o sen ringa den Var ungefär vad jag råkade ut för när min då ca 1-åriga son stoppat ner mina två mobiler(jobb+privat) i en tillbringare med saft på bordet i vardagsrummet. När jag sedan ringde emot dem så tog det en stund innan jag förstod var de fanns. Det hördes en ytterst svag signal... Tyvärr var ju dock ingen av dem vattentäta. Detta inlägg hade dock inte speciellt mycket med trådrubriken att göra... *Sorry* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2013 Fast det gäller ju att hålla tråden levande så vi kan uppdatera isläget efterhand. Antalet elektroniska apparater som jag tappat överbord är ju ändå begränsat. Betydligt fler skruvmeslar, skiftnycklar och tänger har gått samma väg. På den possitiva sidan kan vi ju lägga att de tål vatten bättre än elektroniken - fast det spelar kanske ingen roll när de hamnar i dyn på 5-6 meters djup. Inte katten dyker man efter en gammal skiftnyckel när man håller på att rigga - man tar fram en annan liknande. På Isfronten intet nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Mars , 2013 Fortsätter hålla tråden vid liv Det där skämtet med simkort hade jag faktiskt inte hört - väldigt bra. Och att det inte fungerar har jag också upplevt. Har en mobil på botten i en hamn. (och två par glasögon, det ena på 36 meter djup i Björkfjärden och det andra vid Håkanskär, hittelön finnes) För några år sedan grillade vi en septemberkväll vid en klippa. När vi skulle gå ombord igen halkade jag och blev hängande med underkroppen i vattnet och händerna krampaktigt fast i pulpiten. Lyckades ta mig upp och sa till min man att j..lar min mobil ligger i byxfickan. Tur vi har min tyckte han. Det var bara det att jag hade tagit med mig hans också så båda hade badat. Nu var min av en äldre modell och den gick igång efter lite torkning. Mannens däremot var nyare med lite mer avancerad elektronik och den fick torka i två dygn innan den kom igång. Isläget - det är väl som för en vecka sedan men det bir nu väldigt varmt i solen och om några veckor skulle jag nog inte ge mig ut på eftermiddagarna när solen värmt upp den ett tag. Även en 40 cm tjock is kan försvinna på nolltid. Den hålls bara ihop av tunna bryggor mellan 40 cm långa tunna isstavar och när bryggorna förvagas blir isen som en gammal madrass - minsta påfrestning och den går upp. Och det gäller även steg från en människa. Och ju saltare vatten ju osäkrare is - var försiktiga. Tack själv Toaen - det var kul att träffa dig och Kalman!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Mars , 2013 Tog en promenad ner runt Gravarne i det fina men kalla vädret. Enligt Karl-Allan`s Ove som är skeppare på Zita-båtarna är det vår nu. http://www.zitabatarna.com Han höll på med att ta av vinterkapellet på en av båtarna tillsammans med en kolega och båtarna skall va klara för att köra badgäster till påsk. Så nu är det vår alldeles bestämt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Mars , 2013 Ibland skulle man vilja ha en gilla-knapp här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 24 Mars , 2013 Skön inställning! Nu är det vår ...punkt slut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 25 Mars , 2013 Pratat med syster i Björlanda, folk var igår ute och spatserade på isen i vikarna. Hyffsat oförändrat isläge, hamnen ligger fortfarande nedfryst. vet inte om jag redan nu ska boka om tiden eller hoppas på det bästa. På fredag tänkte jag iaf riva båthuset och tvätta av Moa. Sen får hon torka ordentligt inför bottenmålningen. Glykolen i motorn får stanna där så länge det är under nollan nattetid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser