mallabralla 0 Postad 6 Februari , 2005 Så var det då den här kluriga frågan om hur man bäst o enklast gör rent ett kapell. Vilken typ av tvättmedel man ska använda verkar vara den enklare delen men hur gör man rent praktiskt? Skrubbar man rent det för hand och låter det torka och sedan sätter det på båten och kör på med impregneringen? Eller ska man sätta på kapellet så fort som möjligt efter tvätt eftersom det blir väldigt svårt (och skrynkligt) när det har torkat och ev. dragit ihop sig lite? Mallabralla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 Februari , 2005 Vad har du för svar på din egen fråga när det gäller tvättmedel då? Jag använder gul såpa och det fungerar mycket bättre än både pulvermedel och även flytande tvättmedel. Pulvermedel kan ge flammighet med vita inslag. Har du möjlighet att montera det på båten efter tvätt så minimerar du risken att det krymper. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mallabralla 0 Postad 6 Februari , 2005 Precis som du nämner så är såpa ett mycket bra rengöringsmedel. Funkar minst lika bra som dom fina o dyra flaskorna i båtaffären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 6 Februari , 2005 Hej! Det här är mycket enkelt och inga krångligheter alls! Sunbrella är en av de allra bästa kapelltillverkarna på marknaden, och så här säger Sunbrella själva om mitt kapell som dem har tillverkat: Använd en mjuk borste, handtvätta med en mild tvållösning i 30 grader och skölj av mycket noggrant med vanligt sötvatten. (Ej högtryck) Upprepa detta om kapellet är mycket smutsigt. Låt sedan kapellet torka helt och fullt innan du monterar tillbaka den. Impregnera. (Köp impregneringsmedel i livsmedelsbutiken eller i färghandeln och inte i båttillbehörsbutiken pga prisskillnden!! Innehållet/produkten är densamma....) Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mallabralla 0 Postad 6 Februari , 2005 Tack för svaren båda två! Det får bli lite trial and error med andra ord eftersom wille säger att det kan vara lättare om man monterar på kapellet i fuktigt tillstånd och roddarn säger (citerar) en kapelltillverkare som förespråkar att kapellet ska vara torrt när man sätter på det på båten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Februari , 2005 He he, ja....du får väl göra ett slags mellanting mellan våra förslag: Inte blött....inte torrt.....bara lite halvtorrt! :-D Ärligt talat så har jag sett den torra varianten rekommenderas på flera håll, men det kan ju kanske vara tänkbart att det kan skilja sig lite beroende hur nytt kapellet är. Kapell töjer ju ut sig med åren och då får man spänna/justera bågarna lite. Själv kommer jag nog att tvätta mitt kapell på plats utan att ta av det från bågarna. Men jag väntar till strax innan sjösättningen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser