Amanda31 21 Postad 17 Mars , 2013 I motorbytartankar. Båten ären 1/2 ton one off i Scampistorlek (fast vassare seglare...). Har en Yanmar YSB 12 nu och planerar byte så snart jag kan bestämma mig vad jag vill ha för nytt. Lutar åt en liten Lombardini som är nästan 50kg lättare än den gamla Yanmarn, men jag har alltså inte satt ner foten här än. Så till frågan. Finns det någon som helst fördel med drev framför axel? Eller är axel bättre än drev? Nu har jag axel, men om det skulle vara väsentligt bättre med drev kan man ju passa på att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 17 Mars , 2013 Skulle inte byta till drev. Axel ger mindre bromsande våt yta, enklare service, är lättare, billigare etc. Om jag nu inte gått helt vilse i tanken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 17 Mars , 2013 Ok. Bra. Men varför har vissa båtar drev överhuvudtaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 17 Mars , 2013 Bra fråga.Tror att det bl.a. är enklare att placera motorn där man vill ha den t.ex. Och lite billigare byggmetoder i och med det. Men rimligen kommer svar från de som kan bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 17 Mars , 2013 Fördel med drev: - Enklare montage, ger billigare båt - Mindre vibrationer vid motorgång - Lättare att placera propellern på rätt ställe, särskillt vid plana bottnar - En propelleraxel kan, om den går genom kölinfästningen, försvaga skrovets konstruktion och skapa brottyta när man går på grund hårt. Men - jag skulle ändå aldrig byta bort axeln, detta av anledningar som anges i svaret i inlägget högre upp. Hade axel på förra båten, drev på nuvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser