peterseglare 18 Postad 24 Mars , 2013 En vanlig generator levererar så mycket ström som behövs för att hålla spänningen konstant strax över 14 volt. Så snart en förbrukare börjar förbruka ström sjunker spänningen, och då ökar generatorn sin leverans av ström tills spänningen åter är strax över 14 volt, eller tills dess maxström uppnåtts. Om detta senare sker kommer batteriet att få skjuta till resterande behov. Sedan är ingen regulator perfekt, så spänningen kommer att variera över tiden efter att en förändring av lasten skett innan den är stabil igen, vill man förstå även detta rekommenderar jag en kurs i reglerteknik. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarpeVentum3 0 Postad 25 Mars , 2013 Hade tänkt sluta, eftersom jag är nöjd med att ha vunnit insikt i problemställningen, men måste ändå få göra en sista kommentar: Jag skall gå och skaffa mig en tångampermeter och ett effekttåligt motstånd på 0,13 ohm. Sedan skall jag koppla in det mellan polerna på mina båtbatterier (470Ah traction typ). Enligt vissa på det här forumet bör jag bli överraskad om det flyter någon ström att tala om. Vi får väl se... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarpeVentum3 0 Postad 25 Mars , 2013 Fast vid närmre eftertanke var det kanske en mycket tveksam kommentar... Tar tilbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2013 Det får du utveckla. Sätter du det på plus och minus kommer det att flyta mer än bara ström. I=U/R blir 12/0,13A. Effekttåligt motstånd behöver en fläkt och då har man en kamin. Skriver medan jag tänker. Motståndet heter förstås 12V kaffekokare på c:a 1000W. Den klarar sig hur du än kopplar. Varför inte bara köra ankarspelet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Mars , 2013 Tångampermeter och motstånd låter förvirrande. Om man skaffar en tångampermeter är det just för att slippa lägga in motstånd i serie med ledningarna. Motstånd ger även spänningsfall och behöver kylas så skippa det. En tångampermeter bara nollställer man och sätter sen tången runt den kabel man vill mäta strömmen igenom. Då får man direkt strömmen utan att ha åstadkommit något oönskat spänningsfall. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Mars , 2013 Tångampermeter är bra, Biltema har en som fungerar utmärkt, precisionen är helt ok jämfört med min Fluke. Men att mäta DC med tång är aldrig lika exakt som med shunt. Eftersom jag är nyfiken och dessutom lite svag för elektronik satt jag in en shunt + V & A meter på startbatteriet. Man lär sig en hel del om hur mycket ström som startmotorn tar, hur snabbat batteriet återladdas., eftersom det blir så att man alltid tittar på instrumenten när man startar. Sen satte jag in V & A på ankarspelet, instrumenten kostar ju inget idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser