Heldefolksingers 0 Postad 20 Mars , 2013 Det är roligt att se frågeställningen inte bara bygger på oerfarenhet. Själv föreställer jag mig liksom att det finns någon typ av giro effekt som rätar upp båten. Det finns folk som har winglets på fenköl för att minska virveln i vattenlä och öka kölens effekt. Synd detta med att vindpilen gör att man måste falla av med ökad hastighet. Det gör ju att den goda effekten tar ur sig själv till stor del om jag fattat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 20 Mars , 2013 Fart ger höjd! Gammal sanning. Vad menar du med att vindpilen(?) skulle göra att man måste falla av med ökad hastighet? Det är ju precis tvärtom. Detta har dock inte med avdrift att göra, så som jag definierar avdrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Mars , 2013 Heldefolksingers.........det är faktiskt tvärtom. En katamaran är typexemplet på detta. Förs seglar den sakta i bidevind men allt eftersom farten ökar så går man högre upp i vind och ökar farten ännu mera. Osv När vindstyrkan avtar så faller man sedan. Man kryssar även på undanvindsbogar av samma anledning. Nu pratar jag om katamaraner som har sk sticksvärd, alltså en smal djup planka man skjuter ner-ibland kallad för centerbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 20 Mars , 2013 Det är ju det jag skriver i föregående inlägg: Det är precis tvärtom . FART GER HÖJD! Och Heldefolksingers, du skriver att vindpilen skulle tvinga dig att gå lägre. Den kan inte tvinga dig till någonting. Den är bara en rådgivare, som rätt tolkad är till stor nytta. Jag antar att du menar vindpilen på t ex en Windex. Vinkeln mellan pil och spröt ändras förvisso ju mer det blåser och ju fortare man seglar. Men det beror på att den relativa vinden (skenbara vinden) skralnar (kommer mer förifrån). Man får lära sig var man ska ha pilen i förhållande till sin båts Windexspröt vid olika vindförhållanden. Men det lär man sig snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 20 Mars , 2013 Jag är inte säker på att alla pratar samma saker i den här tråden, men jag får intrycket att en del pratar sann vind och en del relativ vind. I fallet med sann vid så får man gå lägre ju fortare man seglar och i relativ så är det som du m.fl. har skrivit. Så har jag lärt mig i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heldefolksingers 0 Postad 21 Mars , 2013 Jag menar den relativa vinden som syns på vindpilen och som blir mindre gynnsam för att ta sig mot den sanna vinden mot målet. Nu har jag renoverat på min karta i över 1000h Och under processen hunnit vrida och vända på det mesta. Först inspirerades jag av tävlingsbåtar och hög fart och försökte bygga så lätt som möjligt. Sedan riktades intresset mer mot långsegling och en båt med god genomsnittsfart och mjukare, säkrare gång. Har idéer om att kunna välta tillbaka om man kapsejsat och vattenpontoner som kan fyllas med vatten (ca600kg) för att lugna båten vid hårdare väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 21 Mars , 2013 Lite lur på det resonemanget det torde ju vara väldig skillnad beroende på vilken segelbåt som menas. Ta två extremfall som exempel skärgårdskryssare och class 40. Så torde ju vattenlinjen bli längre och skärningen möjligen bli lite bättre med lagom lutning på skärgårdskryssaren medans en class40 är konstruerad för att vara undanvindssläde med bred akter och torde fungera lite sämre med lutning. Eller tänker jag fel då? //Makke som blir nyfiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 21 Mars , 2013 Rätt tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 Mars , 2013 Den här tråden har blivit rätt intressant. Tänkte spinna vidare där Kalman skrev: En segelbåt går alltid lite på snedden faktiskt. Om kölen är som en segelflygplansvinge så borde den ge lyftkraft åt lovart! Det gör den! Men sedan måste man byta profil på den andra bogen. Men......eftersom båten går lite på snedden så blir den i färdriktnigen räknat snedställda men lika profilerade vingen, dvs kölen, lite som en profilerad vinge pga virvelbildningen i förkant köl. Alltså en lyftkraft som drar båten åt lovart. ........... En normal köl som är symetrisk drar inte åt något håll då båten inte lutar och kör rakt fram i platt vatten, lutning i sig borde inte dra båten åt sidan det heller (om man tex skulle balasta ut en vikt i bommen och svänga ut den åt sidan så båten lutar. Möjligen gör då den ändrade skrovformen att båten drar åt sidan......gör den det? Jag har svårt att tro att kölen inverkar så att den skapar drag åt sidan, troligen bara rätande moment? Däremot så tror jag att en avdrift som genererar att strömningen förbi kölens sidor blir olika, och att den sida där vattenströmmen är högre skapar ett högre tryck liksom den andra sidan som har för lägre strömning vill ge ett undertryck skapar en dragkraft. Men eftersom vatten är att betrakta som inkompresibelt i detta fall så så kommer det inte bli någon större tryckskillnad men däremot en motkraft mot det som vill ge tryckskillnad, en motkraft som ökar med ökad fart framåt.....av den anledningen blir avdriften väldigt liten på en båt som håller någorlunda fart framåt och har köl, men inte en sidoförflyttning som är större än avdriften det är väl knappast möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 23 Mars , 2013 I fallet med sann vid så får man gå lägre ju fortare man seglar. Måste erkänna att jag inte hänger med. Kan du ge ett exempel segling i sann (absolut) vind? FART GER HÖJD! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 23 Mars , 2013 Är vi alla med på skillnaden mellan den sanna, absoluta vinden och den upplevda, skenbara? Fart ger höjd, främst mot den skenbara vinden. Ju fortare du rör dig mot den sanna vinden desto mer vrider sig den skenbara vinden till att komma ännu mer förifrån, och hur högt som helst kan du inte segla. Vid oförändrad kurs upplever du att du går högre mot vinden ju högre farten är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 23 Mars , 2013 Håller med om det mesta men skulle fortfarande vilja ha ett exempel på hur man seglar i sann (absolut) vind. Jag kan inte förstå hur det skulle vara möjligt men har säkert missat något elementärt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 23 Mars , 2013 Det gör man inte. Det är alltid den skenbara vinden som är det avgörande för hur högt man kan gå, dvs summan av den sanna vinden och den motvind som beror av båtens hastighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 23 Mars , 2013 Grymt intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 23 Mars , 2013 Vilket då? Ursprungsfrågan eller alla sidoskotten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser