Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Empirikos

Solcells ventilator i förpiksluckan

Rekommendera Poster

Hej,

vårrustningen närmar sig med stormsteg och jag har köpt en solcellsventilator på båtmässansom jag  tänkte sätta  i förpiksluckan på vår båt en Maxi 84. Som ni kanske vet så har flera gamla maximodeller bara tunnt obehandlat glasfiber i förpiksluckan vilket innebär att jag med denna lösning riskerar att försvag konstruktionen ytterligare.

Jag behöver därför få lite smarta ideer på hur man kan lösa detta. Jag har aldrig plastat så därför tänker jag att det kanske räcker med att förstärka med några ribbor underifrån de skulle då eventuellt behöva plastas. Är jag inne på rätt spår eller finns det andra smarta lösningar.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl ett runt hål?

Det blir inte mycket svagare av det. Inga brottanvisningar som vid fyrkantiga hål och färre fötter som kan trampa igenom om det sitter nåt att slå tårna i på luckan. Vissa fötter trampar gärna på en lucka till båtägarens förtret. Gammal sprucken akrylplastlucka kan lätt bli en fallucka. Inte kul att bli ansvarig för en sån fallolucka. Har själv förstärkt med polycarbonat som är skott- hugg- och slagsäkert. Ett lager på insidan sen jag höjt gångjärnen motsvarande skivans tjocklek, 3-4 mm. Är du osäker så lägg en skiva eller ta tillfället och plasta, då slipper du lägga mellanlägg under gångjärnen.

Bara att rugga upp ytan och kladda polyester och glasfiber i några lager. Lättast att ta hål först och sen om du tycker det sviktar kladda på några lager plast/glasfiber. Du kan ju ta epoxi istället för polyester om du tar hem luckan eller om det är varmt ute.

Känns avlägset just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm... Vitsen som jag hade på min båt var ju att inte plasta?

Ty du vill kanske behålla ljusinsläppet va?

Jag köpte två ganska breda metall-lister som var för att överbrygga mellan två golv som möts. Liknade RF. Satte dessa på undersidan med en 6-8 st jättesmå skruv/mutter, för att ta upp punktbelastning om någon landade på luckan?

Det funkade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för tips. Jag har också snackat med en kompis som har plastat förut och det lutar åt att jag lägger på några lager plast på undersidan av luckan,

Angående ljusinsläpp så har jag funderat på att måla luckan på ovansidan med en grå halkskyddsfärg som jag har över. Det blir ett estetiskt lyft men kommer att ge en mörkare förpik. Hur hade ni resonerat där?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har tagit bort min solcellsventilator pga att den började låta tillräckligt för att väcka mig,

mitt förslag är att innan du skär upp testa så den inte stör sömnen

smiley Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig har det alltid varit så att luckan är det man öppnar lite för att få IN luft, att suga ut på samma ställ blir rungång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att plasta är inte svårt. Fast man skall inte ha inställningen att kladda på Det är kladdigt nog ändå.

Avslipning av ytan du skall plasta på så det blir rent och fräch yta att plasta mot.

Skulle nog använt mig av 300-grams väv och epoxy till att förstärka luckan.

Aluminiumrulle för att rulla ur luften och få ett hemogent material är viktigt. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

Brukar använda engångsskyddshanskar. De är så billiga att man kan byta ofta. http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr407847001

Själv monterade jag ett par solcellsventiler som suger från toa och garderoben mitt emot. Suger ut skithus- och svettlukten och suger in frisk luft via tex ruffluckan. wink

http://thallatha.blogspot.se/2011_10_01_archive.html

post-945-1394237435,6673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite till bhemac - och övriga som funderar på förbättrad ventilation?

Jag har alltid tänkt så här, ta in kall luft långt ner ( gärna via kalla väggens princip, om man har plats för det ) tex via ett eller två rör som mynnar i kölsvinet. Ta ut värmd luft uppåt, tex ventil rufftaket eller luckor. Om det sedan är en glipa eller soldriven fläkt spelar ingen roll för strategin= IN kallare nedtill UT varmare upptill?

Min åsikt är att de flesta båtar behöver mer ventilation. Tittade på några segelbåtar på mässan. Samma där, helt nya båtar.

Tex Jeanneau hade, förutom hål i plexiglaset som täcker nedgång till ruffen, inga som helst ventilatorer. Men många luckor du kan öppna och ställa på glänt ...

Ett Orustvarv hade dock monterat ett gäng ventilatiosöppningar... Och luftintag till kölen... Man får vad man betalar för?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis:

Min ventilation bygger på två Dorade som tar in luft och för ner den i avfukningsboxar + två utsugningsventiler. Det fungerar bättre än originallösningen. Kalla väggens princip har jag haft i alla båtar men det är nog mest en skrivbordskonstruktion. Kollar man tex genom att lägga dasspapper i fuktboxen ser man att det sällan fälls ut någon fukt. Mäter man temperaturskillnaden ser man att den är marginel. 

Under segling eller svajankring är ventilationen sällan ett problem så länge det blåser. Varma dagar öppnar man förpiksluckan och nedgångsluckan. Blåser det inte är det bara fläkt som gäller och det är precis som i en bostad, utsug för dålig luft och inblås av frisk luft. När jag i båten bytte från utsugsfläktar till inblås blev miljön mycket bättre.

PS varma dagar vill man blåsa in den kalla luften högt upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte seglat en Maxi 84, men på de båtar jag har seglat har det inte varit ovanligt att stäven går igenom en våg och färdäcket blir överspolat. Jag har tittat på några solcellsventilatorer men inte sett någon som går att stänga. Finns det kanske en risk att du får det lite lite fuktigt i sängkammaren efter en hård segling? Vi har solcellsventilatorer på vår nuvarande (motor-) båt men de sitter högt över fördäck av detta skäl.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac och alla som vill ha bättre ventilation;

Intressant att du kunde se en märkbart bättre inomhusmiljö när du förbättrade ventilationen... Håller med dig, ökat luftflöde tar med sig fukten ut ur båten,då upplevs luften torrare.

Du använder forcerad ventilation. Då kan du styra själv? Det är bäst lösning.

Jag påpekade bara att om du ska få luften i båten att röra på sig utan fläktar så MÅSTE luftintaget sitta nederst i båten, helst i kölsvinet? Sedan stiger uppvärmd luft uppåt... Vilket innebär att alla ventilationöppningar upptill på båten är UT-flöden av luft. Funkar inte det så ska man öka IN-flödet helt enkelt. Eller skaffa fläktar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@SeaManiac: Nicro Day/night plus går att stänga till inifrån. Den har dessutom avstängbar fläkt (strömbrytare).  http://www.marinco.com/product/daynight-plus-vent

Jag har använt en äldre modell av Nicro i många år. Jag fick trimma fläkten lite i kanterna så den inte slog i ventilationskanalen - sedan var det inga problem att sova tillsammans med den. Men utan green water shut-off så håller det inte tätt mot överbrytande sjö (hur vet jag det....). Efter 10 år bytte jag det uppladdningsbara batteriet (standardbatteri) som då hållit fläkten snurrande under nätterna mellan vårrustning till höstupptagning. Jag är imponerad av deras kvalitet. Dyrare än Biltema men min har funkat i många år (tror det är 13 år nu).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dett hade jag ingen aaning om.Tack för det! Dags att sätta en ventilator på mi förpikslucka också! 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...