Peter_K 4 194 Postad 20 Mars , 2013 OK - jag hade nog svetsat fast en lita stor platta - eller snarare kraftiga öron - på röstjärnen också som hamnat på undersidan av däck och sedan dragit ihop den övre plattan med röstjärnen med bultar och på så sätt låst ihop hela konstruktionen med däcket. Vad sägs om den här skissen - se det som ett tillägg bara på tidigare förslag... du bultar sedan din täckplatta med gucka emellan och får inga rörelser mellan däcket och röstjärnet som leder till läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Mars , 2013 Peter_K Det är ju nästan precis det jag skrev lite högre upp i tråden Citat: Kan du inte bara ha två st långa plattjärn som går rakt upp genom däcket? Det blir visserligen 2 hål att täta men ändå. Du sticker dem genom en platta med smala springor. (Plattjärnen går genom springorna, svetsas på båda sidor.) Plattan bultar du i däcket för att ta upp de sidkrafter som vill trycka däcket i midskeps riktingen. Under plattan lägger du tätmassan. Bif en teckning som visar, men bara ett plattjärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 20 Mars , 2013 Helt ärligt - en bild säger mer än tusen ord. Jag är kille och fattade inte din beskrivning riktigt med plattjärn hit och dit, svetsar, A-B-A och annat. Men nu när jag läser det och samtidigt har en bild verkar de vara mycket lika - det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 20 Mars , 2013 Var nere i båten idag för att ta loss röstjärnen. Vad som slår mig när jag håller de i handen är just, varför skulle inte detta hålla? Den den som ligger mot deck som tidigare är benämd med B är i verkligheten 16 mm tjock och i denna är de bitar som håller vantskruvarna svetsade i två omgångar, först engång i en 8 mm's plattjärn sedan har det lagts ytterligare ett 8 mm plattjärn mellan de delar som håller plattjärnen. Den gängade stången på 25 mm är svetsad fast på totalt 38 mm runt om och innan svetsning var den formad som en spets. Som sagt när man håller i grejorna känns det som att det skulle klara trycket. Men lite av problemet är ju just att man inte vet och det går ju tyvärr för alla andra lösningar också. Så frågan är ju om det är värt allt jobb för att göra om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Mars , 2013 Hej Sabai. Som Peter sa, en bild säger ..... Nu när du har grejen lös med bild så. Om bara svetsen är ordentligt gjord så....Det kan jag def. inte uttala mig om. Jag bara reagerar på den svarta färgen, har man svetsat med gas? Nåväl....När jag gjorde en terminalsplits så provbelastade jag den efteråt. Spände in wiren mellan två stolpar i garaget, järnstolpar fastgjutna i golvet. Sedan spände jag med spaklyftblocket. Tejpade fast en tumstock för att se töjningen, därmed belastningen. (Seldens tumstocksmetod, du hittar det på sajten här.) När du spänner sådär motsvarande ca 1-2 ton så kolla om det låter ,knakar-spricker eller om det töjer sig nånstans. Om allt är ok så är det bara att montera tillbaks det hela. Men sätt toggles! (Du måster alltså sätta wiren i röstjärnet och spänna alltihop, om du inte kan göra på annat sätt med infästningar.) Annars kan du chansa å i värsta fall . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2013 Har det fungert utan problem i 2 år? Skall du segla långt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 20 Mars , 2013 Ja vi har seglat med de i två år som mest i 13m/s, nej inga lång turer planerade. Det svarta du ser är sika. Allt är svetsat med en 380 volts svets och den gick på högsta amp så smält samman har det. Varför vill du att jag ska ha toggels? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2013 Jag tror att det håller som det är för sommarsegling i den nordiska farvattnen, kanske tom för betydligt större hav och påfrestningar. Toggles skall man alltid ha mellan röstjärnet och vantskruven, för att ta upp de brytningar som kan förekomma. Det hindrar onödiga påfrestningar på vantskruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 20 Mars , 2013 Ja om där är en brytning mellan vantskruv och infästtning kan toggles vara bra. Men, mina vant spridare är raka och vanten går rakt ner på däck. Således blir där ingen brytning, eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 20 Mars , 2013 Om den U formade del som sitter under däck har en horisontell del som består av 2 i kanterna ihopsvetsade 8mm's plattor och sedan den gängade stången är svetsad i enbart den undre av dem så är det nog risk att något kan hända där. Den övre av plåtarna gör inte speciellt mkt nytta, den undre kommer att bågna under last inte mkt men ngt. Hade den horisontella plåten varit tillverkad i ett stycke16mm så skulle det vara lite bättre. Gillar fortfarande inte att stora dragspänningar går över en svetsfog, på sikt risk för utmattningssprickor även om fogen statiskt klarar höga laster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 21 Mars , 2013 De två 8 mm plattorna är svetsade samman runt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Mars , 2013 Jodå jag har förstått att de 2 plattorna är svetsade runtom, men de blir ändå inte lika starka tillsmmans som om det hade varit en horisontell del av en 16mm bit. 2x8 är (ganska självklart) dubbelt så styva som en 8mm, men en 16mm är 8ggr så styv jmf med en 8. Det blir bättre när man svetsat runt kanterna, men 25mm's stången är forfarande bara svetsad i den ena. Fundera också på vad som händer när ena vantet har 2 ton drag att ta upp och det andra kanske 1 ton. Peter K var inne på vad som händer med ev bakåtsvepta spridare: Inte så mkt, däcket får ta ett visst tryck i båtenslängdriktning pga vinkelfel, men den kraften är mkt mindre än draget i vantet, så bör inte vara ngt stort problem även om det beror på hur kraftigt däcket är. Tätning mot däck runt spridare: Sikaflex, kanske en bricka runt röstjärnet, men helst ej svetsad mot detsamma, för att slippa brottanvisningar från svetsen. Visst en viss läckagerisk men hellre det än en oro för vad som kan hända med röstjårnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 Mars , 2013 Angående vinkelfelet med bakåtsvepta spridare så är det inte bara röstjärnet, utan den brytning som uppstår i vantskruven som är största problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Mars , 2013 Ev brytningen mellan röstjärn och vantskruv borde både vara uppenbart och relativt enkelt att åtgärda. Tex med en bock på några grader av röstjärnen, finns säkert andra lösningar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 Mars , 2013 Det bästa är om man kan vrida dem så de är vinkelräta mot masten. Då blir det en naturlig led där bulten i vantskruven sitter och ingen brytning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser