Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
sabai

Röstjärn

Rekommendera Poster

Skulle vilja ha hjälp med lite synpunkter på de röstjärn som jag gjort till min 37 fots segel båt. Tycker nog att de är kraftiga nog att klara de belastningar som de ska tåla men man vet ju inte riktigt vilka krafter som de utsätts för. Min logik går att om vajeren är 8 mm rostfri och alla infästningar är större än de 8 mm bör det hålla, eller?

Någon av er som har synpunkter på mitt arrangemang? Tilläggas bör att vi nu seglat i två år med dessa röstjärn men det gnager lite att inte veta att de håller.

post-9770-1394237431,1344_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för sorts båt?

Deplacement?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Vinco 37 väger ca 8,5 ton och masten 14,5 meter över däck. Både topvant och mellanvant går ner till däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det är tre saker jag ser där det kan brista/ställa till.

Ett är tjockleken på plåtarna A respt B. Om jag ser rätt på illa bilden är det 8 mmm tjockt. Då är det lugnt.

Två. Svetsen mellan A och B Är det ordentligt genomsvetsat med roten och rätt tråd och fogen tillräckligt tjock samt brett så håller det. Personligen hade jag föredragit varmbockat.

Tre. De tre bultarna som ligger mot/genom skottet. De skall dras åt hårt så att U formade bygeln inte kan röra sig-kasa mot glasfibern. Det är friktionen som skall hålla i första hand och inte bultarnas motståndskraft mot skjuvning. Kommer det ett ryck så kan bultarna gräva sönder både träet och glasfibern. Det blir inte så värst starkare med tre bultar då. En enda bult räcker i sig om skottet hade varit stål-järn.  Visar det tendens där att röra sig så förläng U-et en 10 cm och sätt en extra bult längst nere.

Stången o M25 muttern kan du glömma. Det är OK. Sätt sedan för Guds skull toggles i delarna A mot vantskruven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du skriver svetsen mellan A och B är en punkt som jag just funderar över. Har en ide om att kapa bort det och ersätta det med en 100 * 10 mm rostfritt plattjärn som vantskruvarna fästs i.

Ja allt är 8mm rostfritt. Det finns totalt 6 bultar M8 men på ritningen rinns bara tre inritade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Sabai!

Nya plattjärnet, menar du att du varmbockar den i så fall till ett U? Samt mutter på översidan mot stången? Det blir säkert bra. Sätt nylonlåsmutter och locktite.

Om det är 3 el 6 bultar, det är avståndet mellan dem som är viktigt. Sitter de tätt gör de inte stor nytta om det så vore 10 st. Sedan skall de fördelas i zig-zag så de inte drar på samma fibrer i trä under glasfibern. I detta fallet skall du inte betrakta glasfiber+trä som en enhet. Räkna bara på träet. Tänk dig enbart glasfibern men tom inuti, utan trä,  för en sekund så har du bilden klar. Har du redan borrade hål som inte används så plugga dem med träpinnar och epoxi.

De 8 mm bultar du nämner, jag hoppas och utgår från att det inte är gänga på dem på skaftet utan släta inuti träet. Gängan skär sönder träet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam vad gäller alla svetsar som går tvärs huvudspänningsriktningen. Varmbockning av A-B-A skulle lösa en delav problemet, men då kvarstår ändå svetsen av den gängade stången mot A_B_A + U'et runt skottet med sina 3 svetsade delar.

Skulle det kunna fungera med ett röstjärn på var sin sida om skottet, dvs utan några bockar alls och inte heller några svetsar? Ev skulle man kunna lägga en vertikal plåt mellan röstjärnen (en plåt parallell med båtens längdriktning) under däck som får svetsas, men då blir det inga dragspänningar över svetsen att vara orolig över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig att ersätta a och b med ett plattjärn som svetsas på ca 20cm mot rundstången på 25 mm. Med detta får jag bara en svets som kan göras riktigt stark mot 25 mm stången.

post-9770-1394237431,7563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild som visar nedre infästningen från sidan. Jag hade lite fel där är bara 5 bultar och de är inte hel gängade.

post-9770-1394237431,8229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja utveckla detta, förstår inte helt hur du menar.

Ev skulle man kunna lägga en vertikal plåt mellan röstjärnen (en plåt parallell med båtens längdriktning) under däck som får svetsas, men då blir det inga dragspänningar över svetsen att vara orolig över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåten i båtens längsriktning skulle göra att om du tittar på det uppifrån så har du en U profil med botten på U'et in mot båtens mitt, dvs U'et omsluter skottet och botten på det skall inte gå igenom däcket. Hoppas det är klarare nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu hänger jag med. Men tänker du dig att den är bockad eller färdig profil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att mitt skott går snet så då kommer röstjärnet snet upp genom deck, men det gör kanske inget?

Gå längre ner med det blir lite opraktiskt med tanke på inredningen av båten. Iden bakom den lösning jag gjorde var för att dälja dessa bakom inredningen. Men just nu är hållfasthet bätre än inredning :-)

post-9770-1394237431,9613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig 3 separata delar som svetsas ihop.  Det skulle kunna gå att göra det som en detalj som bockas, men tror att det är enklare med svets i det här fallet. Ser inte riktigt ut som jag tänkt på din senaste bild, röstjärnen skall ligga på ömse sidor om skottet, inte utanför. Krafterna från vanten skall gå så rakt ned till skottet som möjligt och spridas över så stor yta som möjligt också dvs de skall gå långt ned på skottet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förutom hållfastheten på stringer, däckbeslag, mm - glöm inte plastarbetet.

6x600g känns i klenaste laget. Jag skulle plasta första lagret med 600g och gå så långt ut på skrovet det rimligt är möjligt. Sedan skulle jag ta 800-1000g matta med riktade fibrer och lägga ett lager med fibrer i röstjärnets dragriktning. Sedan ett lager till med 600g och sedan ytterligare ett lager med riktade fibrer, fast med något annan vinkel. Sedan avsluta med minst 6 lager 600g-matta med minskande area. På tjockaste stället blir detta ca 12-14 mm tjockt laminat.

Tänk också på att om du plastar med polyester så kan du inte köra alla lager på en gång pga krympning under härdning. Kör du vinylester så blir det starkare OCH mycket mindre krympning, varför du kan plasta fler lager åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brottas med mina röstjärn, vad tror ni om detta 50*10 mm rostfritt plattjärn som svetsas enligt bilden?

post-9770-1394237432,4148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör de inte så!

Blir brytningar och moment som skall tas upp av både själva röstjärnen och dess infästningar i skottet. Håll röstjärnen så enkla och raka som möjligt, inga bockar eller vinklar på vägen ned till skottet! Sprid sedan ut skruvarna genom skottet så att ligger en bra bit ifrån varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lyssna på Thomas-CC ang ditt senaste förslag med dubbel L formade. Den kommer att vrida sig.

Kan du inte bara ha två st långa plattjärn som går rakt upp genom däcket? Det blir visserligen 2 hål att täta men ändå. Du sticker dem genom en platta med smala springor. (Plattjärnen går genom springorna, svetsas på båda sidor.) Plattan bultar du i däcket för att ta upp de sidkrafter som vill trycka däcket i midskeps  riktingen. Under plattan lägger du tätmassan.

Originalvantfästet på min Fingal var gjord av två plattjärn. En bricka täckte med lite massa hålen. Plastförstärkning i däcket tog sidkraften.

Jag har flyttat in undervanten till ruffsidan. funkar kanon. Se annan tidigare tråd om just den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman håller med dig att u-profilen är den bästa lösningen. Generelt kan man nog säga att raka plattjärn är den bästa lösningen. Har man som jag ett antal svetsar blir där för många brytpunkter.

 

Långa plattjärn som går ner till där jag idag har det nedre fästet är den bästa lösningen. Men på styrbord sida sitter ett skåp fast plastat så jag kommer inte till att borra nya hål utan att montera bort skåpet och alla teak lister längs skrovet.

Planen just nu går ut på att först se om det går att använda den tup av u-profil som visades i tråden går inte det blir det till att kapa bort skåp och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag nu får massa bra synpumkter på mina röstjärn börjar jag att fundera om förstagsfästet är bra. Det är ju också en svetsad konstruktion. Vad tror ni?

post-9770-1394237432,7462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjena Sabai.

Okey, du vill inte gräva bakom skåpet. Men vilken av de tidigare  lösningar pratar vi om då?

Återkom med en bild igen helst.

Måste du ha lika på båda sidor?

Ang förstaget. Din bild, övre halvan visar en svetsfog. Den långa pinnen som sedan går ner till plåten mot förstäven, är den pinnen svetsad i den plåten där nere?

Om ja--sov lugnt.

Om nej så är det däcket resp enbart svetsen däruppe som håller emot.

När du borrar hål i plattjärnen så gör en smal 45 grad fasning i kanten på borrhålen. Annars tuggar vassa kanten märken i riggbulten som sedan skaver och kan gå av.

 

 

Edit.

Eftersom man skall kunna ta bort järnen så tror jag inte den är svetsad nertill. Jag skule svetsa   den långa mot den nedre plåten på undersidan däcket  och ha den övre som tätning med lite gucka. Då går det att montera bort den tillsammans med den stora plåten längst ner mot förstäven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på ritningen där det är markerat med gul är svetsat.

 

post-9770-1394237432,9317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man en sådan här lösning tät i däck?

Och har man svepta spridare får man brytning i röstjärnet som går till undervantet med den här lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Sabai....

Tolkar ditt foto. Det är de 4 försänkta skruvarna på var sida samt  långa svetsfogen som håller.

Är skruvana M8 så håller det. Som det ser ut på bild så är däcket starkt nog åsså där.

Peter_K .

Vilken av alla förslagen tänker du på när du funderar på att täta mot däcket? A-B-A modellen, svetsad eller bockad, B delen har tätmassa mellan sig och däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på den som fanns i inlägget jag citerade och som fanns en 3D-modell på, vilken som skulle vara ABA vet jag inte. Jag är lite tveksam till en lösning där ingen del sitter med platta bultad i däck. Plattan gör att du får tätning på rätt ledd. Han man minsta rörelse mellan skrov och röstjärn kommer det att börja läcka eftersom tätmassa inte tål skjuvlaster så speciellt bra.

 

En annan viktig del är att man får rätt vinkel. Är det en rigg med svepta spridare sitter röstjärnen rätt långt bakom mastfoten, en sådär 30-50 cm är inte omöjligt på en sådan stor båt (på min 27-fotare är det 31 cm...) vilket betyder att vinkeln blir fel för undervanten, och man får brutning i röstjärn och även i vantskruv om man har otur. Jag har samma fel på min båt och ska åtgärda det innan sjösättning tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har raka spridare så detta år inget problem för mig. Men jag tänker nog skära till en platta med in svetsade bultar som jag sätter på däck. Dels för att täcka de gamla hålen och för att se till att den verkligen sitter på plats och är tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...