Torgny-3055 30 Postad 16 Mars , 2013 Hej Undrar om någon på forumet som har några erfarenheter av drevduschar Är det som reklamen säger hjälper till att sänka tempen med 30 % och förlänger livslängden på drevet. // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 17 Mars , 2013 Min spontana reaktion är att dom nog gör lika mycket nytta som dom gummistroppar som man skulle hänga under bilen på 70-talet för att motverka åksjuka- skulle det behövas en dusch på drevet(under normala driftsförhållande) så kan jag väl tycka att det borde vara något grundläggande konstruktionsfel på drevet. Men jag kan ju ha helt fel..... //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Mars , 2013 Att det sänker temperaturen på drivet med 30% skulle ja tro stämmer. Ett drev blir många gånger rejält varmt då liten del av det ligger i vatten vid planing. Relativt liten mängd olja i drevet och den hettas mao lätt upp Att det är bra för dreven råder det ingen tvekan om med tanke på att det används inom racingen. Frågan är hur skadligt det är för oss Svensson som åker runt i lägre farter och lite mer kylande vatten kring drevet? Tilläggas bör att vi i Sverige ligger rätt lågt i drevtemperatur kontra tex Florida och liknande klimat Drevduschar är dyra. Jag hade istället monterat en pickup av racingstil som man ganska enkelt bygger själv. Ett snedkapat rör som monteras på akterspegeln och sen en vanlig plastslang som sprutar på drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 17 Mars , 2013 Ska man gå till gotland så går man i marchfart 25-30 knop i ca 2,5-3 tim. Då är ju bara 35 - 40 cm av drevet i vattnet tror ni att det räcker som kylning då ? // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 17 Mars , 2013 Det här svaret fick jag från Bayliner klubben i USA. // Torgny For the Dog Clutch drives: (Cobra and Merc A drives) There is no oil transfer between the lower unit and upper unit. They share a common single oil transfer port only. The sea water path includes porting through the upper gear case. This is where heat is removed from the upper unit. It's a rather crude method, but it does work. For the Cone Clutch drives: (Volvo Penta and Merc B drives) There is constant oil transfer between the AQ Volvo Penta lower unit and upper unit. The oil removes transmission heat and carries it to the cooler lower unit where it's dumped and is then pumped up to the transmission again. With the Merc B drives, the sea water path porting helps removes upper unit heat. Not so with the AQ series V/P. I'm not suggesting a Yes or a No on using a drive shower, but rather explaining the difference between the drives. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser