Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Torgny-3055

Drev dusch

Rekommendera Poster

Hej 

Undrar om någon på forumet som har några erfarenheter av drevduschar

Är det som reklamen säger hjälper till att sänka tempen med 30 % och förlänger livslängden på drevet.

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana reaktion är att dom nog gör lika mycket nytta som dom gummistroppar som man skulle hänga under bilen på 70-talet för att motverka åksjuka- skulle det behövas en dusch på drevet(under normala driftsförhållande) så kan jag väl tycka att det borde vara något grundläggande konstruktionsfel på drevet.

Men jag kan ju ha helt fel.....

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sänker temperaturen på drivet med 30% skulle ja tro stämmer. Ett drev blir många gånger rejält varmt då liten del av det ligger i vatten vid planing. Relativt liten mängd olja i drevet och den hettas mao lätt upp

Att det är bra för dreven råder det ingen tvekan om med tanke på att det används inom racingen. Frågan är hur skadligt det är för oss Svensson som åker runt i lägre farter och lite mer kylande vatten kring drevet?

Tilläggas bör att vi i Sverige ligger rätt lågt i drevtemperatur kontra tex Florida och liknande klimat

 

Drevduschar är dyra. Jag hade istället monterat en pickup av racingstil som man ganska enkelt bygger själv.

Ett snedkapat rör som monteras på akterspegeln och sen en vanlig plastslang som sprutar på drevet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ska man gå till gotland så går man i marchfart 25-30 knop i ca 2,5-3 tim. Då är ju bara 35 - 40 cm av drevet i vattnet tror ni att det räcker som kylning då  ?

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här svaret fick jag från Bayliner klubben i USA.

// Torgny

 

For the Dog Clutch drives: (Cobra and Merc A drives)

There is no oil transfer between the lower unit and upper unit. They share a common single oil transfer port only.

The sea water path includes porting through the upper gear case. This is where heat is removed from the upper unit. It's a rather crude method, but it does work.



For the Cone Clutch drives: (Volvo Penta and Merc B drives)

There is constant oil transfer between the AQ Volvo Penta lower unit and upper unit. The oil removes transmission heat and carries it to the cooler lower unit where it's dumped and is then pumped up to the transmission again.

With the Merc B drives, the sea water path porting helps removes upper unit heat.

Not so with the AQ series V/P.



I'm not suggesting a Yes or a No on using a drive shower, but rather explaining the difference between the drives.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...