Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
hobojen

ais

Rekommendera Poster

jag ser bara A transpondrars namn på min ais i lowrance hds 7m. Inga namn på fartyg med B transpondrar bara mmsi nr.Inställnings sak kanske?mottagaren är en garmin 300 kopplad via nmea 2000.tidigare körde jag via nmea 183 och då funka namnen korekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar bara vara någon inställning, vad säger lowrance och garmin manualen? läste genom garmin ais 300 manualen igår och om jag inte minns fel stod där något om nmea 2000 inställning versus nmea0183 .. dvs det krävdes någon justering vid nmea 2000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter tråden.

Kanske inte ett direkt svar på frågan, men.

Jag har en Comar CBS200 Class B-transponder kopplad till en Garmin 720 via NMEA 0183. Pga denna tråd, läste jag igenom installationsmanualen. Comar transpondern går inte att ställa om så den bara visar Class A eller begränsa data. den går däremot att programera så att den går att slå från dess sändare alternativt att den går att ställa så den sänder nödmeddelande om man ansluter den till separat strömställare,

Comaren går bara att ansluta via 0183 eller R237 och skickar alltid info om både Class A och Class B som då visas med svart resp blå text i loggen och med A eller B på kartan.

Nu är givetvis din AIS-transponder en annan, men orsaken kanske inte är i AIS'en utan felet skulle även kunna vara i din GPS-plotter (inställningar där) eller att din VHF-antenn har för dålig kontakt. Class A transponder sänder oftare och (tror jag även med högre effekt på VHF)

Men det mesta talar för att NMEA 2000 är problemet, jag skulle kolla om det är en plotterinställning som spökar i ditt system, kanske skall du återgå till NMEA 0183, för det är väl bara plottern som behöver AIS-data?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...