Vilse 12 Postad 16 Mars , 2013 Håller som bäst på att öka tankkapaciteten och förbättra rörinstallationen på min båt. Det finns mycket att läsa runt hålltankar och ISO 8099:2000 Det enda jag inte får klarhet på är vitsen med det den nya däcksgenomföringen 8099 och hur dess nya cylindriska munstycket är utformat. Jag fann denna text på Båtmiljö.se Under olika modeller: Munstycket eller slanghuvudet som sätts i båtens däcksbeslag, finns i olika diameter med och utan gängor eller koniska allround munstycken i gummi. I Sverige är det koniska munstycket det vanligaste Tydligen har 80% att suganläggningarna koniskt munstycke i dagsläget. Under Vad kan gå fel: Punkt 8 och 9. Manuell felhantering till exempel genom att det koniska munstycket inte sluter tätt om man inte har tryckt ner det på rätt sätt i däcksbeslaget. Det koniska munstycket har inte tillräcklig styvhet utan trycks ihop och orsakar glipor mellan kon och däcksanslutning. Bristande styvhet kan bero på felaktig dimensionering eller felaktigt materialval i konstruktionen eller kan efter tiden komma med åldring. Den nya 8099 beslaget har en cylindrisk form och en 1 ½ tum invändig rörgänga på 40 mm. och en längd på 70 mm. Jag har talat varit i kontakt med Transportstyrelsen, Båtmiljö och även återförsäljare men får inte klarhet hur det nya munstycket ser ut. Misstänker att detta har en utvändig gänga som skruvas ner i beslaget, men jag får inte riktigt klarhet i detta. När man använder det koniska munstycket och handpump krävs väl två personer. En som håller munstycket på plats och en som handpumpar. Säkerligen går det nya munstycket att gänga fast i 8099 beslaget och sedan kan samma person handpumpa. Å andra sidan passar det koniska i bägge modellerna. Nu lägger jag på en hundring på 8099 och nån gång i framtiden försvinner väl de koniska munstycken.. eller ...? Här finns mer att läsa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forvirring-kring-ratt-standard-for-tomning-av-battoalett/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 17 Mars , 2013 Detta är just mitt stora problem med sugtömning av septitank. Jag har en Sea Ray 240 Sundancer 2007 års modell, USA import. Vad jag förstår är däckförskruvning orginal eftersom den har samma design som bränsle- och vattenanslutning utvändigt. Toalett med septitank är installerat i Danmark av ett marinföretag 2010 och det ser proffsigt ut. I min hemmahamn finns en tömningsstation med konisk anslutning på munstycket och det passar inte i min däckförskruvning. Efter invändig gänga till locket är hålet för litet till munstycket. Eftersom jag endast kan tömma septitanken genom sugtömning blev problemet akut. Jag har gjort en provisorisk adapter med två bitar av vinylslang i olika dimensioner som jag trätt i varandra och tätat med sikaflex . Den mindre slangen passar i anslutningen till båten och i den grövre slangen kan jag stoppa in munstycket med konisk tätning. Vi måste vara två personer när vi tömmer. En som håller ihop adapter, munstycke och däckanslutning så det blir tätt och en som trycker på startknapp till sugtömningen. Är det någon som känner till om det finns en adapter på marknaden som man kan skruva in i däckförskruvningen och som har anslutning som passar till det koniska munstycket på sugtömningen? I så fall är jag intresserad av denna information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 Mars , 2013 Vet inte om man ska skratta eller gråta. Om man nu skapar en lag som förbjuder allt utom sugtömmning så är väl steg ett att skapa en standard för detta. Ska bygga om toasystemet i båten i år och hade tänkt installera sugtömmning, men innebär detta att jag måste dra med mig ett par skitiga adaptrar så struntar jag nog i det och pumpar ut i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 Mars , 2013 Flottiljamiral Det talas en del om adaptrar men jag vet inte hur den ser ut. Dock verkar det som om det konformade munstycket klarar bägge däcksbeslagen på bild. Skall det nya cylindriska munstycket komma till sin rätt krävs den nya 8099 standarden. Är det nån som förklara eller har en skiss hur munstycket ansluts till beslaget. ps påminner lite elbilsfabrikanternas problem att enas om en ladduttags standard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 Mars , 2013 KaptenAbsolut Troligen enklast att byta till det nya däcksbeslaget som även tar konformade munstycken. Med tiden är väl tanken att de som har det gamla får ta med ett eget munstycke ombord ock skruva fast i gängan, i så fall lägger nog de flesta upp de 300-400kr och byter ISO 8099 ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 Mars , 2013 Vilken genomföring är bäst att installera om man även vill kunna tömma tanken i Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, tyskland, Danmark och Norge? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 Mars , 2013 Nu fick jag napp och så här ser det nya munstycket ut. Ni som nymonterar sugtömming se till att få det nya cylindriska ISO 8099:2000 Dessa finns hos samtliga stora handlare i Stockholm, men personalen vet inte skillnaden är min erfarehet av de jag talla med så se till att få rätt modell!. Mackey. Jag vet inte hur det är utanför Sverige men målet är det nya systemet på sikt skall vara enhetligt. De koniska munstyckena i dag går att använda i bägge beslagen men i framtiden få nog båtägaren hålla med sina egna adaptar. Här kan du läsa mer: http://www.batmiljo.se/?id=10626 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 18 Mars , 2013 Många gånger återfinns pumpstationerna i hamn på båtklubbar eller liknande. Då mer eller mindre alla båtar har den gamla typen av däcksanslutning lär dessa knappast byta till något annat Om jag ansvarade för en hamn där tömningstation fanns så skulle jag knappast byta till något som inte passar mina användare även om det är smidigt att kunna lösa utpumpningen själv med den nya typen I regel är det en större kostnad än bara själva däcksanslutningen. Denna är ofta krånglig att byta och sitter illa till. Många skulle intr ens ge sig på det eller kanske inte kan klara av pga kunskap eller ålder/smidighet. Mao så kostar byte några tusen totalt. Kommer bli liv bland de som ligger i berörd hamn Drivs däremot pumpstationen där någon i kommunen sitter och bestämmer så är det garanterat byte till sådant som inte passar användarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 Mars , 2013 Ditt resonemang låter vettigt och det koniska munstycket kommer att leva vidare, men det är tydligen bara 25% av alla båtar med fast toalett som har sugtömmning så, inför sommaren 2015 får vi hoppas att infomationen blir tydligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 18 Mars , 2013 Jag har tidigare tittat på ganska många olika däckanslutningar som skulle passa till det koniska munstycket. Tyvärr är alla dessa för stora och får inte plats på min båt, men tack vare denna tråd har jag nu kommit på hur jag skall göra en adapter som jag gängar in i anslutningen. Det är det som är så bra med detta forum att man får idéer och förslag på lösningar som man funderat över. Jag är relativt ny här på forumet men har redan fått många bra tips och förslag på lösningar. Jag är också imponerad över den kompetens som många av forumets medlemmar besitter och som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. //Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser