Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
redrib

Nödstopp (dödmansgrepp) VP AD31/P

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har en Volvo Penta AD31/P som jag vill återmontera nödstopp(Dödmansgrepp) på.

FInns här någon som har lämpligt el-kretsschema till detta ?

Det är lite av ett ormbo under panelen då den har varit i händerna på några ägare innan mig.

Ska försöka reda ut vart sladdarna går och främst få dit nödstoppet.

Tacksam för hjälp.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Ser nödstoppet som du vill återmontera ut enligt denna länk?

[i så fall tycks det vara tre enkelledar-kontakter att koppla in, gissar på plus/minus 12V samt stoppsoleniod 12 i denna skiss? Men gissningar duger ju inte så jag skulle mätt spänningar och kollat relä9:s funktion/beteckningar. (Kontakten 7 vid dioden 8 möjligen till stoppsolenoiden elektriskt sett fast den knappast passar direkt på denna??) Lyfter åtminstone tråden för fler och bättre inlägg. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Har kikat på det första kretsschemat du länkade till tidigare, men jag saknar nog hela den delen. Bara en del lösa trådar under panelen..

Blir till att mäta och följa ledningsfärger i piskan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur mycket du kan om motorer men att montera dödmansgrepp på en gammal diesel är mycket krångligare jämfört med en bensinare. På en bensinare bryter man bara strömmen med dödmansgreppet. På en gammal diesel däremot så skall motorn(stopsolenoiden) ha ström för att döda motorn och därför blir det lite krångligare

Min första tanke är. Dödmansgrepp på båt med AD31?

Normalt är dödmansgreppet till för lite snabbare båtar där man riskerar att flyga ur eller liknande vid tuff sjö eller snabba manövrar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har suttit dödmansgrepp monterat, men klippt. som sagt en härke av kablar under.

Sedan tycker jag nog att mina 32 knop med en AD31P-A + vattenjet kan motivera funktionen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, enligt motorns bruksanvisning rekommenderas nödbrytare ifall båten är snabb och 32 knop får nog räknas till den kategorin. :)

Finns en verkstadshandbok för motorns el här, jag hittar inget om nödstoppet men har kanske inte läst tillräckligt noga? Framgår i.a.f. lite kabelfärger.

Nödstoppet borde väl som sagt aktivera stoppsolenoiden men bara en kort stund så inte solenoiden överhettas eller drar ut batteriet? Kanske har relä9 även en tidsbegränsande funktion? Farbror Google är märkligt tyst angående funktionen.

Finns f.ö. sammanlagt 5 st VHB för 41-serien i Boatinfos bibliotek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon. Hade inte grävt riktigt i Boatinfo.no.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dödmansgrepp finns både av brytande och slutande typ det gäller bara att köpa rätt för den motor man har.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...