Ulf.Ason 11 Postad 15 Mars , 2013 Det skulle passa oss att låta båten ligga nästa vinter i Holland och att tidvis kunna bo på båten. En bekant rekommenderade Arnhem för att staden är trevlig och lagom stor. Amsterdam är givetvis ett alternativ med tanke på enkla förbindelser med Sverige. Någon som har (haft) vinterplats i Holland? // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Mars , 2013 Ja vi har övervintrat i Holland 3 vintrar.(eller Nederländerna som hela landet heter). Första vintern var vi infrysta i en liten stad som heter Kampen den ligger i Norr. Liten stad, billigt,fast krångligt att ta sig till utan bil. Men de har en av landets bästa hamnkaptener(vald till bästa 2010) Wiebe Muizelaar. http://www.wsvdebuitenhaven.nl/ Även Rotterdam har vi prövat en vinter,bästa staden om man ska uppgradera något då allt finns på lager eller ankommer Europort så fort man beställt. Kan dock värka skrämmande till en början med all trafik på Niuwe Maas men det är inte knepigt alls och port control via vhf är alltid hjälpsamma och pratar hyfsad engelska. Enda nackdelen med Rotterdam är att man får viss transportsträcka till segelbart vatten,tex en weekend sail. Riktigt fin förening där vi låg. http://www.jachthaven-delfshaven.nl/ För närvarande befinner vi oss på vinterplats i Amsterdam vilket är den absolut bästa vinterplats vi haft än så länge,men också dyrare än de övriga två. Men helt klart värt pengarna,bra förbindelser och man klarar sig utmärkt med cykel. Seglingsmässigt är Amsterdam utmärkt med bara en sluss i antingen öster eller väster för att då vara ute på Markermeer eller Nordsjön. Och man kan segla året runt med endast avbrott på ett par veckor för is.(vissa år ingen is alls) http://www.sixhaven.nl/en Jag kan varmt rekomendera detta land att ha sin båt i. Året runt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Mars , 2013 Jag kan även stolt tillägga att efter 3 år här så pratar man holländska rätt bra, Nja, kanske inte alla ( min man har haft det svårare). Nästan alla pratar utmärkt engelska så det är lätt att göra sig förstådd om holländskan tryter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 16 Mars , 2013 Tack Happysix, Språket verkar lättare att läsa än att förstå… Funderade ett tag på norra Frankrike för att bättra på skolfranskan, men Nederländerna känns som ett bra utgångsläge för anfall – ligger bra till för sommarutflykter till England och Frankrike. Amsterdam ligger onekligen bra till. Borde väl ha tämligen mild vinter? Har du någon uppfattning om hur fullt det är i Sixhaven? I första hand letar vi plats under perioden oktober – maj. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Mars , 2013 Funderar på Amsterdam som ett delmål nästa år. då vi har tre månader på oss. Har katt med oss och det ser ut som det finns lite natur vid hamnen så man kan gå ut med honom. Stämmer det fortfarande (bilden var 20 år gammal) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Mars , 2013 Jag tror inte det har varit fullt denna vinter,men inte är det många platser över. Vinterplatserna är från 1 nov till sista mars. Efter det kan man alltid ligga kvar en månad men då till sommarpris. Om ni vill ha vinterplats i Sixhaven så anmäl er så snart ni bestämt er på hemsidan, de tar i turordning som ansökningarna kommer in. Och det brukar vara fullt då Amsterdam är väldigt attraktivt att ligga i. Den milda vintern är ett plus. Det är väldigt sällan is i Sixhaven marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Mars , 2013 Om man jämför med svenska strövområden så är det rätt tunt, men här på Nord sidan av Amsterdam finns det en hel del sk skogsområden att gå i. Vi har själva hund och har ganska många ställen att välja på. Runt Sixhaven området finns det grönområden att rasta både hund och katt i. För tillfället håller det på att byggas en tunnel under Noordenzee kanal och därför är det lite rörigt just nu men det förväntas vara klart innan årets slut. Fram och tillbaka över vattet som avdelar norra och södra sidan av Amsterdam kommer man med gratis färga,dygnet runt årets alla dagar. När tunneln blir klar även tunnelbana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Mars , 2013 Två andra ställen i närheten av Amsterdam som är grymt fina samt har alla förnödenheter och enkla förbindelser med tåg är Enkhuizen och Hoorn. Hoorn ligger i norra ändan av Markermeer och Enkhuizen ligger i södra Ijsselmeer. Båda ställena har flera marinor och båtföreningar. Tåg från Amsterdamcentral tar under en timme båda städerna ligger efter samma linje. Dessa två städer sover inte lika mycket vintertid som andra sommaridyller pga av sin närhet till sjöarna. Det finns många som seglar när det är isfritt även om det är kallt. Vi var själva en sväng till Medemblik och tillbaka i helgen(ca 2x40Nm),kallt men härligt att rulla ut genuan och stänga av motorn. Tillbaka till Amsterdam ankom vi runt 22 tiden i gårkväll,månsken och hela Amsterdam stad låg tänd på södra sidan av Markermeer epic... Man känner sig så välkommen när man angör Amsterdam på natten. En bro och en sluss ska klaras av innan man kommer fram till Sixhaven marina,dessa öppnar på beställning och staden stannar upp för ett ögonblick,medans man sakta glider förbi. Vackert som i en psalm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 11 Augusti , 2013 På väg mot Nederländerna, börjat fundera på det här med gastuber. Nu kör jag med PC5:or – vad använder man i Nederländerna? Finns det någon standard som funkar i flera länder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeacatC 0 Postad 20 Oktober , 2013 Hur har det gått? Är nyfiken eftersom vi också har funderat på att övervintra lite neråt. Happysix: Hur funkar det att ha hund med rastning, veterinär osv. Finns det några restriktioner i NL? Går det att ha hunden lös någonstans? Träning? Mat? 20 frågor nästan men men... Vi kommer isåfall att ha både hund och katter med oss. Katterna får givetvis inte gå utanför båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Oktober , 2013 Här fungerar det hur bra som helst med hund. Generellt tycker jag det är bättre än Sverige. Man kan gå till vilken vetrinär som helst.Priserna finner jag billigare än i Sverige med. Det finns vissa parker där man får ha hunden lös men inne i städerna, där måste man ha koppel, det är lite olika regler från stad till stad men det finns skyltar som talar om vart man kan ha lös hund. Vad menar du med träning? Det finnns gott om djuraffärer i Nederländerna och där kan du hitta de flesta märken av hund samt kattmat. Att ha skeppskatt är det många som har så det är inga problem heller. Vi har dock aldrig haft en katt ombord själva men har just nu grannens katt som kommer på besök fler gånger om dagen. I Holland har de en väldigt bra attityd mot vad gäller katter och hundar. Ni kommer finna en katt i varje butik samt pub/ resturang här. Att ta med sig en hund på resturang är mer accepterat här än något annat land jag besökt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Oktober , 2013 Vi kör med P11 (tror jag de heter) 10.5 kg gas. vänstergängad anslutning. Finns typ överallt här. Tror det är samma som Sverige.? Den här har vi kört i England, Portugal, Frankrike. I Spanien var det nåt annat som gällde. Där var det 15 kg typ samma flaska som P11. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 20 Oktober , 2013 Vi hamnade i Groningen i vinter. Jag fick vinterplats i Sixhaven, fast lite sent besked så jag avbokade, men fastnade istället för Groningen som stad. Kanske blir det Sixhaven nästa vinter. Holland är riktigt trevligt och holländarna är fantastiska. Det här med Gasol – jag får leta efter något lägre än P11, den blir nog för stor för mitt gasolutrymme. Motsvarande P6 skulle nog funka. Det enklaste vore givetvis om man lyckades få någon att fylla mina PC5:or. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeacatC 0 Postad 22 Oktober , 2013 Tack så hemskt mycket för svaret! Det låter ju verkligen lovande att åka till NL med djuren. Med träning menar jag om det finns några grönområden, skog, där man kan köra sök och spår till exempel. Vi har ju en hundras (hovawart) som behöver få jobba lite för att må bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 26 Oktober , 2013 Visst finns det grönområden men det är mestadels parker, det finns inte riktigt någon svensk skog här... Googlade lite på Hovawarts och fick träffar på rätt många klubbar i Holland. hör du av dig till dem så vet de säkert några bra spår o sök områden. Vad många gör här i Holland som har aktiva hundar är att cykla med dem. också,långpromenader vid Stranden i Scheveningen och Ijmuiden är fulla med hundar när det inte är bad säsong. Där får man även ha hundarna lösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Mars , 2014 Vi kommer till Amsterdam någon gång i slutet av juli. Och vi medtager en chippad och vaccinerad katt med eget pass. Ska bli riktigt kul! Men söder om Amsterdam mot Belgien -Frankrike (ev England) - har ni några bra hamntips här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2014 Vi gick ut till havet direkt från Amsterdam, slussade ut och seglade söderut till Scheveningen. Den Haag är värd ett besök. Långpromenad eller spårvagn. Sen över till Ramsgate i England. Anropa hamnen för tillstånd nån halvtimme innan inlöp då det är trångt och färjetrafik. Dover och sen Eastborne där vi vände hemåt. Det är ju inte lätt att hitta naturhamnar efter Engelska kanalen och man får stå ut med betalhamnar. Det är ju också så att man gärna vill se sig runt i nytt land. Engelsmännen är lätt att komma överens med liksom även holländare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser