scott24 0 Postad 14 Mars , 2013 Hej! Kommer med en fråga här om en maxi 68! Jag och min kompis tänkte bygga en kyl i stuvfacket inne i ruffen på höger sida! Vi undrar om hur vi skulle kunna gå tillväga, tips eller ideer ? Våran grund ide/plan består utav att vi ska köpa ett kylaggregat som kommer sättas i fören på högra sida under kojplatsen (i ett stuvutrymme), sedan ska vi sätta dit ett rör från agregatet till stuvfacket i ruffen. (det är en tunn trävägg emellan förpiken & kabinen), därför behövs röret för att föra den kalla luften från agregatet till ruffens stuvfack. Sedan hade vi tänkt att köpa färdiga isolerings skivor och sätta fast dom på väggarna i stuvfacket! Hur tror du detta kommer funka eller bli? Tacksam för alla funderingar! Mvh 2 desperata ungdomar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2013 Jo det hörs desperat Ett vanligt Kylaggregat har en kompressor som man kan sätta där det passar. Rör som transporterar köldmediet till en förångare som sätts inne i kylboxen. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=718&artname=Kylaggregat%20-%20Isotherm&sok=kyl Byggde en kylbox i min förra båt. Står en del om det här med några bilder. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scott24 0 Postad 14 Mars , 2013 Tack så mycket för snabbt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 14 Mars , 2013 Toaen - du som har koll på kylar... placerar man inte O-förångaren liggande med ett plexi-lock framför så man kan göra is till groggen (som man naturligtvis dricker förste efter man lagt till...)..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2013 Jo det finns tom ett lock att köpa till den ihåliga förångren, som då blir ett frysfack. Nu placerade jag ju förångaren, så att den öppna delen kom nästan mot skottet in mot motorummet. Att ha den som Fryslfack är inte så lätt på den båten. Den skulle inte fått plats att ha på andra hållet. Dessutom fanns alternativet med en platt förångare med i den kompressorn som såldes på rea vid det tillfället. Kylboxen är svår att komma åt, men betydligt bättre och överskådligare än det kylskåp, med större volym, jag har i min nuvarande båt. Å andra sidan har jag inte is groggen. Is tycker jag att man får nog av på vinterhalvåret och personer som inte kan låta bli att fricka sprit i tid och otid - alkolister - har jag både haft närstående, i bekantskapskretsen och på jobbet. Därför är grogg efter att jag lagt till - av princip - inget för mig. Men vist skulle man kunna göra ett litet frysfack. Jag brukar stoppa i några kylklampar i facket för att öka volymen på det kalla och köra ner tempereaturen när jag ligger med landström eller om jag skulle gå länge för motor. Monterade faktiskt dubbla termostater i med tanke att göra en fattigmans AUS. Den skulle kyla till mintemperatur när jag låg för landstöm och den andra skulle reglera på en betydligt högre temperatur när jag kopplade bort landströmen. ett litet relä skulle styra processen. Tyvärr har jag många funderingar, men jag har väldigt svårt att komma till skott med vissa saker , så det har inte blivit av. Nu ligger den båten i malpåse och borde egentligen va såld för länge sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 14 Mars , 2013 När du skriver att ni ska blåsa luft verkar det som att ni tänkt använda den typen av kylare som sitter i många bärbara kylboxar av billigare typ. Det kommer att funk, men detta sätt att kyla drar väldigt mycket ström och därmed tömms batterierna snabbt. Bättre att satsa på en dyrare lösning med kompressor som toaen visade bilder på. Tänk också på att värmen från kompressorn måste ventileras bort. Effektivast är att suga relativt kall luft från kölsvinet och släppa ut den lite varmare luften i ruffen (för enkelhets skull). Samma tankegång bör ni använda om ni använder den billigare typen av kylelment. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scott24 0 Postad 14 Mars , 2013 Ärligt talat så vet vi inte hur ett kylagregat fungerar, så vi antog att luften skulle blåsas/föras aoutmatiskt genom röret till stuvfacket/själva kylen. Här är en bild med en enkel beskriving av vad vi tänkt Som ni kanske förstår är vi inte speciellt erfarna av båt bygge alls, då vi endast är 17! Men någon gång måste vara den första! Så, vad tror ni om iden? Tacksam för ännu mer ideer! Mvh Scott & rebecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2013 Den iden som ni skissat på tror jag inte alls på. Kylboxen kan ni placera där ni har den, med två luckor. Om det inte finns nån bättre placering. Kan inte eran båt. Allt skall va välisolerat även luckorna. Köp en av kompressorerna som jag länkade till ovan. De är 1000 kr billigare idag - reapris än när jag köpte min 2005 - också till reapris. Om ni väljer den billigste har den en flat förångare. Den tar inte så mycket plats i bocxen. Den O-formade förångaren kan man visserligen ha till frysfack, men jag tror egentligen inte på iden. Vad skall det va bra för. Köper man glass äter man upp den med en gång. Frysvaror lägger man i kylboxen för att använda bästa dag när de lämnat sin kyla till de övriga produkterna. Kompressorn skulle jag satt i aktre stuvutrymmet under sittbrunnsbänkarna så att den får bästa möjliga kylning. Röret som sitter fast i förängaren va två meter - om jag inte läste fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scott24 0 Postad 14 Mars , 2013 Hej Hopp seglar vänner! tack för alla svar! Detta är den andra seglar tokiga ungdomen som skriver. Det vi egentligen ville åtsakomma med att byta ut den gamla kylen (som är en äldre picknick kylbox, 12V ciggaretsuttags driven), som vi har i det stora förvarings utrymmet under nedgången, är att få den ytan under sittbrunnen fri så vi kan ha mer förvaring där, då det är väldigt krångligt att lyfa in och ut kylen så fort man skall komma åt något bakom den. Plus att om den flyttas så blir det lättare att komma år till exempel kaffe mjölken när man är ute och seglar Om man hade flyttat kylden till ett mer lätt tillgängligt ställe, som i stuvfacket under styrbords soffa så hade vi 1: fått mer stuvutrymme under sittbrunnen, 2: kylen är mer lätt åtkommlig och 3: kylen blir större, så förvaring av till exempel grönsaker blir möjligt. Ni som har egna maxi 68 vet att bingfacken under sofforna är ganska stora och att de säras med hjälp av en minde (stöttande) plast vägg men som har hål och öppningar för att släppa igenom luft. Detta betyder att om kylaggregatet placeras med kyl inlopp längt förut så kommer det bli kallare i den främre delen av kylen, för till exempel mjölk och andra mejerivaror, men ochså svalt i den aktre delen, till exempel för livsförlängade av grönsaker etc. Dessa olika områden kommer då att säras med hälp av väggen och när det är sjögång så kommer inte till exempel mjölkpaketen trilla på äggkartongen och slå sönder allt till en stor röra. Som ni märker så är vi inga proffs när det kommer till detta och det enda som hindrar oss från att göra detta projekt är att det kan göra så att båten antingen sjunker eller stiger i värde. Och vi behöver tips från andra om hur man går till väga för att genomföra detta projekt, till exempel andra som gjort liknanade projekt etc, vilka material och verktyg som behövs. Åter igen tacksamma för alla svar och tankar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2013 Kyl drar ju en hel del ström, så man bör ju inte göra den större än man behöver. Possitivt är det ju ur energisynpunkt att bli av med er strömslukande kylbox Frukt och grönt förvarar jag i stuvutrymme på kölen eller som på min nuvarnde båt i ett fack där botten av facket utgörs av skrovet under vattenlinjen. I kylen har jag bara sånt som behöver kylförvring. Jag plockade till mig några gallerhyllor till kasserade kylar på soptippen, eller återvinningstationen som de väl heter idag. Det får man visserligen inte, men jag är så ofta på tippen och har en ganska stor pondus och känner dessutom alla gubbarna där, så det brukar inte va nåt problem. Av gallerhyllorna gjorde hag avbalkningar i kylen så att varorna står ganska stadigt. Att båten skulle sjunka pga att ni bygger en kylbox tror inte ens ni på. Sjunker den hastigt beror det troligtvis på att en bottengenomförin brustit. Det värsta är att de 5-10 000 kr som det kostar att bygga en kylbox inte höjer båtens värde en enda krona. Varje krona som man lägger ner på en gammal båt är i princip en bortkstad krona. Väl medveten om detta kan jag inte låta bli att göra förbättringar på mina båtar. Tänk så många bortkastade kronor jag har på mitt båtsamvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scott24 0 Postad 14 Mars , 2013 Hahahah jo vi vet hur det känns vad gör man inte för det man älskar? Tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Mars , 2013 Toaen skrev: Att båten skulle sjunka pga att ni bygger en kylbox tror inte ens ni på Jag tror Scott24 syftade på sjunka i pris, inte som en sten Scott24: Som Tommy mkt riktigt skriver så stiger inte båten nåt i värde för att ni bygger en kyl. Å andra sidan spelar det knappast nån roll hur ni fixar lösningen, den lär inte tappa i värde heller. Huvudsaken är att lösningen funkar för ER. Ni bygger knappast om för nästa ägares skull antar jag? Själv seglar jag Maxi77 och har ett hum om hur du tänker dig och började med en sån lösning men skippade det. Isolerat och klart men används bara som isbox med klampar, is och infrusen mat. Fick inte riktigt till det med montering av förångaren så jag skaffade istället en rejäl gasoldriven box som ska byggas in på skenor vid SB stickkoj nån gång. Jag har inombordare så det utrymmet ni har vid nedgången finns inte på min. En sak jag inte gillar med att ha kylboxen under kojen är att det blir så bängligt när man ska ha den. Lyfta dynor hit, locket ska dit o maten ska upp. Inget för mig så boxen återgår nog till stuv bara jag fått tummen ur och ordnat gasolboxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Mars , 2013 Hur bra en kyl är på att hålla kallt, med rimligt strömuttag, beror främst på tre saker - att välja en effektiv nedkylning. Kompressor är nog det bästa... - att isolera! Många färdiga kylar har kanske 5 cm. Jag lade på 5 till utanpå det och upplevde en mätbar förbättring i strömförbrukningen. Tänk då vad 20 cm isolering skulle göra! - att leda bort varmluft från kompressorn, ett rör ut till en ventil är det mest effektiva. Inluft är inte så kinkigt och de som har kölsvin tar ju gärna luft därifrån ( lagen om kalla väggen avfuktar lite då också? Många produktionsbåtar, från kända mellaneuropeiska varv, har faktiskt missat att leda bort värmen så det är ett HETT tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scott24 0 Postad 15 Mars , 2013 Äntligen någon som hajar! Får man lov och fråga hur du gjorde för att isolera ditt stuvfack? Matrial och verktyg? Härligt att höra någon som har tänkt samma tanke som oss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 15 Mars , 2013 Ytterligare en grej som håller nere energiförbrukningen är diciplin. Fyll boxen väl med redan nedkylda varor så drar den mindre ström än en halvfull box. Att slänga ner varma öl/läsk för att kyla ned dem drar massor med ström. Öppna luckan kort tid, och inte så ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 15 Mars , 2013 Hejsan på förra båten byggde jag en fattigmans box dvs ett batteri m 8st kylklampar i ett batteri bakom en skärm av aluminiumplåt ca2mm, den kunde om jag var aktsam hålla maten kall ca5-7 grader i4-5dagar utan ström.Tillsamans till matvarorna är det bra att ha lite frusen mat det förlänger hållbarheten på dom andra varorna. Jag mallade m masonit alla sidor exakt eft utrummet o åkte hem skar till 50mm markskiva i frigolt, en gammal fintandad såg är ett ypperlgt verktyg o grovt sandpapper förstås. Hopsättningen sker m porelutanlim dvs skummande som fyller alla fogar,men ju nogrannare du är med fogarna dess bättre isolation blir det, jag klädde utsidan m 4lager av tidningspapper tapetklister +2 lager målarfärg OBS OBS OBS frigoliten tål ej målarfärg om den ej är vattenbaserad o luktfri lycka till mvh facil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Mars , 2013 Jovisst får man fråga. Ska försöka förklara men tyvärr saknar jag bilder eftersom min laptop med tillhörande fleråriga fotoarkiv behagat ge upp och eftersom jag jobbat med IT och inser vikten av backup av viktiga dokument så hade jag givetvis resonerat så att det händer inte mig... Och då gör det ju det Iaf, stuven är ju stor såtillvida att den är lång och bred. Tyvärr är den ju däremot inte särskilt djup. Med isolering på plats finns det inte en chans att förvara en öppnad mjölkliter stående. Tänk på det innan ni går vidare. Jag körde med markisolering som jag punktlimmade fast mot skrovet (för att en ev framtida demontering inte skulle vara omöjlig). Det blev ganska mycket pillande och skärande för att täcka hela stuven. Skarvar fylldes med polyuretanlim typ fogskum vars överflöd sedan skars och slipades bort. Sedan ett lager med glasfiber och epoxi (med vitt pigment iblandat f att slippa måla dessutom. På det viset blev det lätt att torka ur de vätskor man spiller. Sedan markisolering även på det befintliga kojlocket. Eftersom jag inte var helt nöjd med att ha dels boxen under kojen (finns prylar jag hellre stuvar undan där) och dess brist på höjd samt att jag inte hittade mån bra placering för en evaporator/förångare så blev det inte av att införskaffa en kompressor. Har alltså fyllt boxen med klampar och eller is i massor, samt endast lagt i förkylda/-frysta varor. Men det håller kylan riktigt bra. Som sagt har jag istället skaffat en gasolbox som kommer att monteras på rullskenor och sättas i stickkojen som ändå inte används. Men först måste jag hitta en fungerande lösning för placering av gastuben men när det är gjort får jag bra kyla utan att behöva tänka på strömförsörjning. Då åker även spritköket ut o ersätts med ett gasoldito. Hoppas det blir läsligt nu, skriver från en iPhone och det brukar inte alltid vara kompatibelt med MG's plattform Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2013 En väldigt enkel lösning är att köpa en lös kylbox med kompressor. Den kan man ta med sig den dagen båten säljs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Mars , 2013 Fast grejen var väl att dom redan nu har en portabel box men inget bra utrymme att ha den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 15 Mars , 2013 Det borde väl funka att ha boxen på en koj dagtid (fastsatt) och sedan flytta den när det är dags att slafa. Om det kostar tio laxar att göra en egen, så kan man ju spara hälften av pengarna och även slippa arbetet. Och som bhemac skrev, man kan ta med sig boxen till nästa båt. Att byta en äldre strömslukande box mot en nyare ger ett helt annat uttag. Kanske något i den här stilen:http://www.marinaman.se/tb18-p-12583-c-951.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser