Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
fredda79

Måla skott

Rekommendera Poster

hej

Undrar om nån har målat skotten inne i båten?tänkte riva ut gamla mattorna som finns längs skotten och sen bara måla.Eller behövs det nån sorts isolering? någon som har tips på bra färg med högglans?

/fredda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med skotten egentligen? Är det enkellaminat som det t ex kan vara mot sittbrunnen är det isolerande, tar du bort mattan blir det kondens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltså båtens väggar  menar jag nog jo..jaha okej kanske man borde limma upp nåt mattliknande igen då menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar du om skrovsidorna i ruffen, alltså?

Ja - kör matta där. Det finns hur många trådar som helst där toaen och jag (och många andra) tipsar. Sök på skrovsidor och I skolen finna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

heter det int skott på fritidsbåtar?på fartyg där jag jobbat kallar man det för skott iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har du nog missupfattat. Ett skott är en vertikal längs- eller tvärgående vägg i en båt. Det du talar om  är ju skrovsidorna.

Man kan naturligtvis göra som man vill i sin egen båt.

Själv brukar jag klä skrovidorna med dubbla 10 mm liggunderlag och utan på det en 3 mm ytmatta.  För att  komma ifrån kondensen, för isoleringens skull och för att det är betydligt skönare att ligga mot bordläggningen med tjock isolering. 

Kommer ihåg i min gamla havsfidra när det var lite kyligt på höstarna och det glipade i träningsoverollen och man låg mot bordläggningen som bara hade 3  mm ytmatta. Hårt, kallt och otrevligt. Dessutom hade den en innerline under däcket av glasfiberlaminat. Det gick åt en rulle hushållspapper att torka tort för nattens kondens.

Det blev en väldig skillnad sen jag isolerade alla ytor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...