Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Baltico

Toalett & Septitank

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har ett par funderingar kring höjd-förhållandet mellan toalettstolen och septitanken.

Måste tanken ligga lägre än stolen? Fungerar det att med en vanlig handspolad toalett spola ca 3 m?

Jag håller på att försöka hitta en lämplig plats till septitanken i min Marex 32 Friendship. Ingen plats känns riktigt ok just nu.

Finns det några uppenbara nackdelar med att special-beställa en tank som har samma form som kölsvinet, dvs. trekantig?

Har ni en tömningspump eller sugs det bara ut när skrovgenomföringsventilen öppnas?

Tacksam för alla råd och erfarenheter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag specialbeställde en tank förra året till min båt (ursäkta bildkvaliteten...). Den är formad så att den sitter under skandäck mot skrovet, bakom toan. Föredelarna är massor. Dels är den över vattenlinjen, så det är självfall vid tömning, inga pumpar som kan paja nyttjas. Det är ett dödutrymme som den sitter i, och tack vare att den är formad som skrovet är den på nästan 70 liter! Det är inga problem att pumpa den metern upp till tanken - jag har inloppet i överkant, utloppet i botten.

Ska du ha tanken under vattenlinjen måste du ha pump om du tömmer i havet.

Nackdel med specialbeställt är väl att det är dyrare..?

post-832-1394237430,0564_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ingen nackdel att högsta punkten på tanken ligger lägre än utsläppet från toan! Jag gjorde en renovering av mitt toasystem förra vintern. Finns en tråd om detta som jag redogjort lite grann om. Du kan ju kolla om du får några uppslag av det. Sen finns det en del tips från det på nätet om Du googlar lite.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422905

/Moltas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter K!

Bilden duger alldeles utmärkt.

Jag har funderat över en lösning liknande den du har. Visst, det blir till att specialbeställa och med det förmodligen dyrare än en serieproducerad, men utrymmet kommer att utnyttjas maximalt vilket kan vara värt en hel del. Är nästan mer orolig för leveranstiden än mellanskillnaden i pengar mot en serieproducerad.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moltas!

Jag ska vid ett senare tillfälle idag läsa din tråd. Det brukar av erfarenhet dyka upp både ett och annat värdefullt tips! Alla mina alternativa placeringar är nog fullt möjliga. Det handlar om volym, avstånd och förlorade stuvutrymmen.

// Baltico

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch - det tog inte många veckor att få tanken, tre veckor kanske? Jag gjorde en mall i kartong + silvertejp som jag sedan mätte in och gjorde en ritning av. Ett annat alternativ är att lämna över mallen till firman, men på det här sättet kunde jag maila ut den och ta in flera offerter. Det skiljde rätt mycket mellan dyraste och billigaste, vill minnas 4.500 kr för billigaste och nätan 8.000 kr för dyraste.

Kanske ska nämna att jag är van att jobba i Autocad, så det gick rätt snabbt att göra en ritning. Är man ovan kan det bli rätt krångligt.

post-832-1394237430,2233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...