happysix 44 Postad 14 Mars , 2013 Är det någon som testat någon av dessa uppgraderingar på sin gamla perkins. http://www.foleyengines.com/resources/tech-tips/not-your-fathers-perkins-4108-bringing-perkins-4108-21st-century Eller för den delen liknande förbättringar på någon annan gammal disel. Jag går och funder på om det är möjligt att renovera en 4.108 och sammtidigt bli av med några av de gamla problem som oljeläckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 14 Mars , 2013 Jag förstår inte hur de nämnda åtgärderna ska kunna höja effekten från 37 -> 50 hkr. Annars var åtgärderna väldigt vettiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Mars , 2013 Det kanske är fel, jag trodde att en 4.108 hade 48 hk och då kanske det stämmer med en effekthöjning på 2 hk. Om man bortser från dessa hkr fakta. Så undrar jag om det finns fler smarta lösningar om man nu plockar ner motor i molekyler. Ventilstyrningar,bättre lager osv vad vet ja. Renoveringskit är inte så dyra så kan man göra allt själv blir det inte så dyrt. Fråga är hur mycket maskinarbete delar som ska återanvändas behöver och vilka? Nu är det inte så att jag lyft ut motorn och skruvat isär på något sätt och inte tänkt göra det på ett tag heller. Men förr eller senare måste man bestämma om det ska renoveras eller bytas. Då kan det vara bra att ha alla fakta och en klar ide om hur det ska uppgraderas i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser