arvikaglava 4 Postad 13 Mars , 2013 Hej Håller på att gå över elsystem i min segelbåt. Kablarna verkar ok men det är glappkontakt här och var. T ex var det inte kontakt där förgreningen var till de två sidolanternorna. Jag tog bort en del klämfördelningar och tennlödde ihop det. Nu funkar det, men jag har en fundering: Åldras tennlödning på nåt vis så att det blir glappkontakt igen, eller finns det andra skäl till att löda i stället för att ha skruv ellet klämkopplingar. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 13 Mars , 2013 Hej igen! Jag menade ju att fråga om det finns andra skäl att INTE löda DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Mars , 2013 Hej och välkommen till MG Löda går fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Mars , 2013 Det som kan vara problem med lödning är att tennet kryper långt in i kabeln. Men är lödningen riktigt gjord så är metoden utmärkt. Det enda som egentligen är bättre är riktigt pressade eller rullpressade kontakter, alltså inte sådan där röda, blåa mm plastisolerade utan den typen som sitter som original i bilar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Mars , 2013 Precis som ovan, tennet kryper iväg pga kapillärkraften så sladden får en viss förmåga att vilja brytas av alldels efter kontakten men inuti isoleringen. Kan vara svårt att lokalisera. Annars är det ok och säkrare för korrossionen går på utsidan men lödningen ger bra kontakt inuti. Man får bara se til att sladden inte skakar, montera klämmor. Den första nära. En annan nackdel, det gäller för högspänning är att lödda trådändar är lite mjuka och det kan börja glappa pga ev värmeutveckling och sedan blir det små micrognistor och sedan glapp. Det är därför man har avrått från att förtenna trådändar i 220V systemen, tex en stickpropp. man klämmer fast en räjel hylsa istället om det skall lossa då å då. FAst dett agäller knappast i båten med 12V. Om du köper en specialtång med instälbara styrkor, den släpper inte förrän man kommit upp till rätt presstryck, så kan man faktiskt använda de billiga röda/blå hylsorna. Men som sagt helt annan tång att pressa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 14 Mars , 2013 Tack för synpunkter, jag fortsätter att löda och ser till att ledningarna sitter fast. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 14 Mars , 2013 Bättre är at pressa först och löda sen! Men löd då ÄNDEN på sladden där den kommer igenom kontakten, och inte för mycket. En lödkolv med rejäl värme ger bäst resultat. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 14 Mars , 2013 En riktig rullpressad kabelsko är det bästa som redan påpekats, att löda på en sådan är helt onödigt om den är riktigt utförd, lödningen förbättrar ingenting. Dom så kallade isolerade kabelskorna, som inte är särkilt isolerade, blir aldrig lika bra hur bra tång du än har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 11 Maj , 2015 Lyfter denna tråd igen då jag ska koppla på en solcell med regulator på mitt system. Har köpt mig en rejäl 100W monocrystal och en mppt regulator. I dagsläget har jag ett förbrukningsbatteri men skall sätta in ett till, jag har ett startbatteri, de är delade och har var sin huvudbrytare. Elsystemet verkar rätt virrigt, ska se över det nästa vinter men tänkte se om jag kunde få lite smarta idéer här. Jag har en äldre panel med gamla "glödtrådssäkringar". Jag är lite sugen på att låta all förbrukning gå via regulatorn då den skyddar batterierna på ett bra sätt, MEN den klarar bara 10A...kommer det funka med kylbox, el-toa + ev. 12V laddning av mobil etc? Har ni några andra bra synpunkter/smarta tankar? Är en glad amatör som gör så gott han kan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2015 Troligen kommer toaletten att göra så att regulatorn slår ifrån. Trixet man kan göra är som jag gjort med invertern som vill ha 100A. Invertern har ett relä så att den kan fjärrstartas. Strömmen till invertern tar jag direkt via säkring från huvudbrytaren men stryströmmen till relät kommer från regulatorn. Det fungerar bra och invertern brytas om spänningen blir för låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 11 Maj , 2015 Ja, toaletten kan ju skena iväg på en 16A om man har otur, funderar på om man ska köra den separat men allt annat via regulatorn, behöver ju inte spola toaletten ifall jag vet att jag ligger dåligt till med ström, vilket jag inte borde då jag i dagsläget inte har något annat än ovan beskrivet som drar ström, resten som lampor etc går på egna batterier. Det är främst för att hålla koll på kylbox och mobilladdning som jag vill ha regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Maj , 2015 Skulle du ha toaletten via regulatorn och dåligt med ström och sen spolar på kvällen så blir det svart. Det vill man nog inte Jag har tex inte strömmen till navigationsdelen via regulatorn. När jag kommer i hamn så stänger jag snabbt av nav.delen för jag vill ha lugn och ro. Belysning däremot är sådant man kan glömma och då är det bra om det slås ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser