studiobtc 0 Postad 13 Mars , 2013 Har ett Garmin 720s som skall kopplas ihop med en M-tech sx35dsc VHF radio. Kablarna på Garmin 720s är följande röd - Power svart - Jord (nmea 0183 ström) blå - port 1 tx ut används redan brun - port 1 rx in används redan grå - port 2 tx ut lila - port 2 rx in På min sx35dsc är det följande nmea 0183 kablar brun - in + röd - in - orange ut + skärm jord ut- Hur kopplar jag ihop dessa? Min garmin säger ju inte vilka som är + eller minus utan rx eller tx .. Är det nån förkortning på plus och minus av nåt slag eller? Är förvirrad kring detta just nu så backup skulle behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Mars , 2013 tx = Transmit = NMEA Data Ut rx = Receive = NMEA Data in Tolkar jag det som Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 14 Mars , 2013 Jag skulle ha kopplat så här: Garmin M-tech Svart Skärm Grå Brun Lila Orange Sedan är det möjligt att du får aktivera och ställa in Baud på Port två i menysystemet. Om det är samma som på 526:an har jag för mig att default är avstängd och inställd för AIS. Det är några år sedan jag läste manualen så jag är lite osäker på inställningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Mars , 2013 Från manualen M-tech (jag har själv en sådan Datakontakt (baksida) 1 NMEA in (+) brun 2 NMEA in (-) röd 3 NMEA ut (+) orange 4 Jord/ut (-) skärm 5 Klocka grön 6 Återställning blå 7 PDI grå 8 PDO lila Stift 3 och 4 reserverade för DSC och skrivare Stift 5 till 8 reserverade för flashprogrammering Det är stift 1 & 2 som används för mottagning av NMEA-data Jag skulle kopplat: Garmin grå till M-tech brun (eftersom 1:ahandsvalet Garmin blå redan används) Garmin svart till M-tech röd Garmin violett till M-tech orange (för att kunna ta emot och visa positioner på plottern vid DSC-larm) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Mars , 2013 NMEA-protokollet http://www.tronico.fi/OH6NT/docs/NMEA0183.pdf Sidan 2 tar upp lite om signaler men inte kontaktspec. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 14 Mars , 2013 Oki Doki...Tror jag har fått rätt för mig nu med er hjälp så skall testa i helgen. Behöver jag inte alls använda skärmen från min m-tech? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 14 Mars , 2013 Vad tror ni om detta schema jag gjorde utifrån informationen jag fått av er och med hjälp av manualerna. Koncentrera er på sx35dsc till 720s för den som heter spx5 vet jag att den är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser