Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
ciaraud

Optimala segel för långsegling?

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på vilket försegel som ska bli vårt tredje efter 100%-focken som kan rullas in till självslående och en spinnakern.

Behöver ett segel som är bra vid lättare vindar. Vi har fått offert på ett Code 0 men undrar om det verkligen är det bästa seglet att ha som tredje försegel. Spinnakern är väl inte så lämplig att ha uppe nattetid när man är ensam vaken och jag undrar och en Code 0 går att spira ut vid mer akrerliga vindar.

Nu kanske vi inte kommer att segla i passaderna men skulle vi få för oss att göra det vore det synd att vi satsat vårat surt förvärvade pengar på ett mindre lämpligt segel.

Vilket försegel har ni med erfarenhet haft  mest nytta av och i vilket material är det. Segelmakaren säger att deras laminatsegel håller för atlantseglingar men jag har lite dubier där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  tror att det är en genaker du ska/bör ha.

Som jag har hört är code 0 mer ett segel för att lura bestraffningen du får med en genaker om ni kappseglar.(jag kan vara fel ute här)

Men jag har själv frågat efter code 0 till våran båt,och svaret jag fick av loftet var.

-Kappseglar ni.

Nej sa vi.

-Då ska ni ha en genaker.

Ok sa vi......

Nu är det så att vår båt är från 80talet så estetiskt tycker inte vi den passar med genaker(med utsjutbar peke) så vi vill ha en spinnaker.

Det är det vackraste seglet som finns tycker jag.

Men sådan har ni redan.

Kanske en genaker på egen rulle framför genuarullen för enkel hantering revning nattetid.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker lite annorlunda...

Skulle jag segla i passad-vindarna har jag ofta inte så mycket annat att göra än att anpassa segelsättning, fiska, laga mat och trixa lite... Seglar jag kustsegling så är segelsättningen ofta en central del som ska gå fort..

Vad menar jag då? Jo - en vanlig gennacker eller spinn i strumpa borde räcka fint då man har lite tid att göra av med för att hissa/reva segel ute på.. Men vid kustsegling är det bekvämt att snabbt kunna reva/bärga segel.. = rulle..

På natten - om man ska ha pass själv - tror jag spirat försegel av modell genua och/eller fock är att föredra - man ska inte ha ballonger uppe om man är själv på passet... Tycker jag..

Är själv sugen på inre förstag för att kunna spira på undanvind, men ännu bättre köra inre försegel på up-vind... (lätt att säga för mig iofs då jag har både infästningarna och staget liggandes då vi fick med detta - omonterat - med båten)..

Edit: Alltå - syftningen i början var att rulle på gennackern är i mina ögon inte lika viktigt vid långsegling som vis kustnära....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande - Code 0 skall sitta på en rulle som tas upp och ner. Det är alltså ganska lättmanövrerat.

Eftersom vi har en helt ny spinn känns inte en gennaker så roligta att komplettera med..

Vad tror ni om material då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Cia

Precis som Pelle75 säger, på natten har man inte något ballong-segel uppe, då väljer man istället att gå med spirade försegel. Eftersom det oftast är enklast att hantera i mörker och ensam.

På vår båt har vi en lite speciell lösning som är suverän. Vi har 2 spår i vår förstagsprofil vilket gör att vi kan hissa ytterligare ett segel på samma profil som Genuan. Det gör att det är superenkelt att minska segellytan om det börjar friska i på natten, eller att rulla ut om det lugnar ner sig.



Båda seglen rullas upp på samma förstag!

Akterut så styr man spribommarna med tampar, men de behöver man oftast inte joxa med de följer snällt med när man rullar in/ut.

Så ett extra förstag att hissa ett segel till på är nog det bästa egentligen.

Att ha ett segel för att det är snyggt, ska man kanske omvärdera när det gäller långsegling och istället satsa på ett praktiskt och lätthanterat.



Vi valde en Genacker eftersom den är enklare att hantera än en Spinnacker. Naturligtvis har vi strumpa till den, men det har ni säkert till spinnackern oxå. Men som sagt har man en spinnacker så har man (den går iofs att sy om)

Och vackrare, tja jag tycker nog att en Gennacker kan vara vacker den med.

Code 0 njae då är nog en Genacker bättre.

Men definitivt två spinnacker bommar att ha för att spira seglen med.



 

Edit, en massa stavfel......

post-10000954-1394237429,9406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också två spår i vår förstagsprofil och kan ha två segel samtidigt. Har också ett extraspår på masten som vi tror vi kan hissa en stormstor eller trysail i (har rullmast annars) . Möjligheten för alla varianter av segel finns alltså. Ska också sätta dit ett kutterstag. Delar till det finns på Rosättra för ditmontering.

Vilka begränsningar finns hos en Code 0 som gör att ni tycker att det är ett onödigt segel i en begränsad segelgarderob?

Jag skulle hellre vilja ha en större genua som kan spiras men loftet är väldigt inne på C0 och tycker det är bäst trots att vi säger att vi inte kappseglar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ingen har rekomenderat ett segel bara för det är snyggt.

 

Då har du/ni missuppfattat mig,det är inte vad jag menar.

Vi har också dubbla genuas med varsin spribomm och jag tycker att om man kan segla med detta i mörker så kan man segla både spinn eller genaker.

Givetvis så är förutsättningen att det inte är mycket vind.

Viktigast är ett system som gör att man lätt kan få ner oönskat segel snabbt om det börjar friska i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Code 0 är populärt just nu men som vår segelmakare sa finns knappt någon anledning att sy segel efter någon regel eftersom reglerna ändras. Om man dessutom inte kappseglar så finns det ju abolut ingen anledning. Då tycker jag att man hellre skall skaffa ett segel som man själv anser sig ha nytta av.

Sy ett segel som passar er och inte någon regel! Vi valde den vägen och har dubbla fasta rullar med en drifter på främre rullen och en ren självslående på inre (har inga genuaskenor)

Jag tror inte på kombinerade segel som rullas in halvvägs, det blir alltid kompromisser och blåser det hårt slits seglet fortare pga sneddrag i duken

Mina tankar om detta!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En C0 är mig veterligen ett bidevinds/halvvinds segel och därmed funkar den i andra register än en gennaker samt spinnaker.

Om det är rätt för er är jag inte man att bedöma, jag tycker bara förslagen om gennaker är lite underligt om ni vill ha ett segel i lättare vindar annat än undanvind. Men svårt att tolka från TS post.

IMHO kompletterar väl en C0 en fock + spinn bra mkt mer än en gennaker? Om man inte kappseglar finns det ingen anledning  Högre kryssfart i lättvind är väl en något så god anledning?

http://gransegel.se/UNDANVIND.html

http://www.se.northsails.com/tabid/27145/Default.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga är denna:

 Vi vill veta vilket segel som långfärdseglare har uppe mest på sina seglingar och i vilket material och hur nöjda dom är med sitt val.

Alltså en väldigt öppen fråga där Code 0 kom in eftersom loftet tycker att vi ska ha ett sådant. Dom är dock troligtvis lite jäviga och mer intresserade av fart än långsiktig hållbarhet och allrounhet av ekonomiska skäl kan man i alla fall misstänka. Därav frågan här.

Jag börjar luta åt att vi ska kolla runt lite innan vi bestämmer oss trots att en godtagbar offert ligger och kliar i inkorgen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, i den diskussionen hade vi ovärderlig hjälp av Bengt Falkenberg på Albatross Segel i Göteborg. Han sitter inne med mycket kunskap och i vårt fall en bra förmåga att fatta hur vi vill och kommer att segla. 

Kan starkt rekomendera honom och hans kunnande, vi får en kanonrigg tack vare honom!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah nu förstår jag, fattade det som att ni eftersom ni hade ett undanvindssegel ville komplettera den lilla focken med nåt för lättvind. Har som sagt ingen erfarenhet öht av långsegling, ville bara påpeka att en code0 och en gennaker oftast är skilda saker - ett bidevinds vs ett undanvindssegel.

En code0 går ju att spira, men du får inte en undanvindsgennaker att funka på bidevind.

http://www.blur.se/2012/12/09/code-sails-demystified/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undanvindsgenakker är inte heller intressant då vi har en spinnaker - för lika segel även om ett är mer lätthanterligt på liten besättning.

Tobias - vi kanske hör med honom. Tack för tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser att jag missuppfattat frågan.

Jag trodde ni var ute efter ett undanvindssegel.

Vi använder genua2 oftast.

Så en code 0 kanske är vad ni ska ha Eller genua1(kanske inte är så stor skillnad på dessa). Laminatsegel har jag igen erfarenhet av men de ser fina ut.

Lycka till och ursäkta för att jag rört till i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är ju stora rullbara genua, gärna wing on wing med dubbla spirbommar om vindarna tillåter. Då kommer tryckpunkten längre ned jämfört med en spinnacker samtidigt som man slipper ha storen uppe med vidhängande gipprisk.

Är genuan tillräckligt stor så fungerar den ju också som enda segel under natten även vid svaga vindar.

Ni har ju inte bråttom.

 

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekanta som gick över Atlanten för några år sedan körde spinnaker mer än halva tiden, vindarna var extremt lätta. Överfarten tog ändå 28 dygn. Utan spinn hade förråden kanske inte räckt.

Vädret är inte detsamma som för 30 år sedan, då satte man aldrig mer än dubbla försegel.



Inte köra spinnaker på natten? Vad ska man göra då? Ankra och sova? På en överfart ska man driva båten till max hela tiden. Se det som en kappsegling där motståndaren är dåligt väder. Minimal riskexponering heter det. Man kan nästan aldrig segla ifrån ett oväder på öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, så mycket här jag reagerar på här. Stämmer det verkligen att det blåser mindre på världshaven, som du antyder. Statistik på det? Att dina kompisar hade en lätt överfart har ju inget med ditt påstående att göra.

Ska driva båten max. Nja, om vi ska använda din terminologi så ska man driva systemet optimalt. Med systemet menar jag i det här fallet båt och besättning och med optimalt menar jag på det sätt som fyller ens syfte bäst.

Varför se det som en kappsegling mot vädret? Det är ju inte detsamma som förr utan mycket lättare, eller hur menade du några meningar tidigare? wink

Och så riskexponeringen: Glömmer du inte bort risken för skador på båten i samband med att segla med spinn på natten? Det är ÄNNU svårare att kappsegla mot dåligt väder om man haft sönder riggen. 

Risk har ett antal komponenter. Sannolikhet och konsekvens är två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två ören i ursprungsfrågan, utan att ha läst tråden väldigt noga ska erkännas:

Har ni strumpa till spinnen? I så fall borde det vara väldigt enkelt att plocka ner den även om man är ensam på natten.

Komplettera med en genacker på rulle? Funkar sådär om man vill segla lågt och inte har ett ordentligt peke.

Code? Är ju mer ett segel man använder i lite lägre AWA. Väldigt effektivt i lättvind på vissa båtar. Från början ett sätt att ha ett genualiknande segel i en klass (W60) som inte tillät genua.

Varför inte sy en stor genua och kanske lite djupare? Får man till det borde det funka bra på lätta bogar, halvvind tillsammans med sugga. Och spirat är det betydligt mer yta än focken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BHEMACs svar orkar jag inte ens kommentera.

Vi har strumpa på spinnen men jag tror inte att jag kommer att få ner den själv vid ev överfallsväder ändå. Är varken stark eller ung längre och ev skador tar numer evigheter att läka och bör därför undvikas.

Pratade i går med en varvs-granne som varit ute i 17 år och han tycker att en Code 0 på rulle (vilket det är) eller en stor genua (likt förslaget i svaret ovan) skulle vara idealet. Men då i nylon och inte laminat.

Lutar just nu åt att det blir som loftet ville förutom materialet alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi valde laminat i vårt segel främre och dacorn i de andra, Laminat mest med tanke på att det skall fungera i de lätta vindarna och därmed inte kollapsa på grund av egenvikten. Man vill ju att det skall fylla i de lätta vindarna,

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar resonemanget. På alla punkter! smiley

Jag har säkert läst beskrivning av er båt eller till och med sett bilder här men kommer inte ihåg. Har ni någon form av peke? Håller det att halsa ett segel i?

I så fall kanske det segel som du pratar om, hade nog kallats för drifter för sådär 20-30 år sedan, kan få ett insytt förstag och halsas så långt fram det bara går på båten? Det kräver kanske 2:1 fall och att mastbeslag och annat håller får sådana laster när man tightar hem. Men det tror jag inte är så stor skillnad mot en vanlig CodeX, fallet/förliket genererar ganska stora laster på den här typen av segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt meteorologerna är medelvind ungefär densamma men det är större svängningar, istället för en ganska jämn vind så har vi nu längre perioder av lite lite vind resp mycket vind. Detta som resultat av klimatförändringarna. Jämför tex med hur det är med temperaturen nu för tiden.

Segling över öppna hav har i alla tider handlat om att driva båten till max. Alltså inte överdrivet med risk för skador men hela tiden utnyttja vinden så bra som möjligt. Optimalt alltså.

Kappsegling mot vädret: Jag det är att hela tiden segla optimalt för att få en så snabb överfart som möjligt. Självklart ska man inte ta risker, men det är väl ändå grunden för all långfärdssegling? Oväder kommer med jämna mellanrum, ju långsammare man seglar, desto större är risken att hamna i oväder.

Sannolikheten att drabbas av överfallsväder är idag väldigt liten. Väderprognoserna är bra nuförtiden, åtminstone i det kort perspektivet. Satelliterna upptäcker väderförändragar på ett helt annat sätt än när man fick förlita sig på barometern. Dessutom är det enkelt att hålla kontakt med kringliggande båtar. Men man måste hålla koll både på prognoser och egna instrument. Ett oväder kommer sällan som en blixt från en klar himmel men det finns alltid en risk, vill man eliminera den så ska man stanna hemma. Stora båtar kan välja rutt för att undvika oväder men det kräver fartresurser. Mindre båtar får nöja sig med att förbereda sig noga. Att ta ner spinnakern om vinden ökar eller t o m innan är inget problem, inte ens på natten, i synnerhet inte om man har en bra belysning.

Vill man ha bra svar på sådana här frågor så ska man gå till internationella forum, där finns det hundratals människor som har lång och egen erfarenhet. Det är tex ganska intressant att läsa diskussionerna om hur klimatet har ändrats och hur det påverkar seglingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...