Dalmas1 0 Postad 12 Mars , 2013 Hej på Er! Har hittat en båt i Danmark (Köpenhamn) som jag är väldigt intresserad av. Båten är en Sea Ray 240 Sundancer. Är det någon som har något bra tips hur man ska få hem den till Dalarna? I dagsläget står båten inomhus på bockar, det finns ingen trailer till båten. Vågar man köra hem den på en US trailer (75mil), eller finns det någonstans man kan hyra en riktig trailer? MVH/Dalmas1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 12 Mars , 2013 hej va jag vet så är usa trailer oftast rätt bra skick på jämfört med många såkallade svenska o hemma snickrade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Mars , 2013 Ta hem den för egen maskin.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2013 Du vill kanske få hem båten omedelbart istället för att vänta till våren och köra själv? Det finns två medlemmar här som sysslar med frakt, kanske kan du även hitta en lastbil som åker sträckan hem till dig tom normalt? Annars kan jag tipsa om att det nyligen ändrats regler för trailer, du får nu köra tyngre last ( beroende på trailer förstås ) och snabbare, dvs 80 istället för 30 km/tim ( också beroende på trailer ). Tänkte eftersom du frågar om USA trailer? Du har en sådan? Har du ingen än ska du leta upp en tvåaxlad boggieversion, den funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dalmas1 0 Postad 13 Mars , 2013 Har ingen trailer idag. Vad är det för typ av trailer man får köra 80 km/h med? MVH/Dalmas1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2013 Jag är ingen trailerexpert.... Finns säkert sådana här eller så ringer du någon ÅF av trailers. Reglerna kan du läsa in men det går ut på att din bil får dra tyngre last. http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 13 Mars , 2013 Jag har själv köpt min Sea Ray 240 inklusive US trailer med boggie, i Middelfart som ligger på Fyn i Danmark. Jag tyckte det var för riskabelt att själv köra hem den (dessutom på motorväg) så jag valde att förhandla fram priset inklusive hemtransport till Skåne. Tänk på att båten väger ca 2500 kg + trailerns vikt. Att transportera den med personbil några enstaka kilometer eller mil är inga problem rent tekniskt men troligtvis inte lagligt med vanlig personbil och AB körkort. Min förra båt som var en Bayliner 2152 Capri köpte jag i Torsby och körde hem den 64 mil på en US trailer enkel axel. Jag körde hem den på natten för att i möjligaste mån inte hidra annan tarfik och undvek motorvägar (30 km kärra). Det tog 17 timmar inklusive lite vila och tankning men inga problem att dra hem den. Vikten på denna båt var bara ca halva vikten av Sea Ray 240 Sundancer. //Kapten Absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 13 Mars , 2013 Angående usa-trailer. En sådan kan inte bli inregistrerad som släpvagn av tekniska skäl. Då den har fjädring kan den inte heller klassas som efterfordon (båtupptagningsvagn) utan att fjädringen görs stum och bromsen kopplas ur. Då gäller max 30 km/h och att vagn inkl. båt, bränsle m.m inte väger mer än det dragande fordonets bruttovik. En sådan vagn är avsedd för upptagning av båt, därav namnet. Den får dock köras i trafik till uppställningsplats. Måste då ha LGF-skylt (ej varningstriangel som är rätt vanligt) ovan gäller båtupptagningsvagn bakom bil. Bil (personbil, buss, lastbil) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigtuna 1 Postad 17 Mars , 2013 Med utökad behörighet för b körkort är det 4250 kg istället för 3500 som gäller för bara b körkort dvs bil + släp Om båten du skall köpa väger 2500 kg då du har 1750 kg kvar som skall räcka för släpets vikt och bilens vikt. Om släpet skall få dra 2500 kg behöver du tex ett thule släp och det väger 670 kg, då har du 1080 kg kvarsom bilen får väga för att hamna under 4250kg och det finns nog ingen bil som väger är så lite som får dra totalt 3070 kg efter bilen. Det krävs be körkort. Upptagningsvagn, 30 släp och undvika motorvägar och motorhuvudled funkar väl annars, tyngden gör ju att det ligger stabilt på vägen, samt en bra gps :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigtuna 1 Postad 17 Mars , 2013 Thule 80 släp: http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Boat-Trailers/Breaked/Thule-35026TB?view=technical Thule 30 släp: http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Boat-Trailers/Slipway/Thule-ST25026T?view=technical Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 23 Mars , 2013 Råkar du hitta en trailer (nån som passar) så lägg båten på den och lasta upp den på en lastbil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser