Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Navarra

Honda vs Yamaha 4-T utombordare

Rekommendera Poster

Bästa motobåts vänner.

Dags att köpa en nyare utombordare till årets säsong. Efter mycket om och men så här jag bestämt mig för Honda eller Yamaha. De två alternativen som nu finns är en Honda BF 50 och en Yamaha T50 High Trust, båda är årsmodell 2005.

Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer med tanke på pålitligheten och servicevänligheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte just pålitligheten eller service, det kanske var det som var det avgörande?

Yamaha är mindre, lättare, låter aningen mindre(?), billigare medans Hondan då är, förutom motsatsen, snålare vad gäller bränsleåtgång?(osäker, men har för mig det). Eftersom  Yamahan är kompaktare antar jag att det det är trängre inuti, men det behöver inte betyda att det är svårare att komma åt filter etc (kanske är den mer genomtänkt)? Hondan har väl mer luft under kopan och kanske inte blir lika varm/lättare att serva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hondan är nog något mindre när det gäller cylindervolym och dessutom lite lättare. Svaret på din fråga är mer skicket på motorerna än vilken som är bäst. Har du en tungdriven båt kan den lite ovanligare variantern High Trust av Yamaha vara ett bättre alternativ, för övrigt allt annat lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en äldre glasfiberbåt 4, 90 som e tung som tusan så då kanske Yamaha high trust ska va nåt. Yamahan är körd 66h, så den borde vara i skick. Hondan vet jag inte om det går att få fram timmarna. Yamahan är väl närmare 30 kg tyngre oxå när det är en HT modell. Snacket går ju att Hondaär en pålitlig maskin men jag har ju ingen erfarenhet av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Honda tycker inte om saltvatten rent generellt, 50 hästaren i synnerhet. Bl a korroderar lagerhållaren i växelhuset såpass att det ofta spränger växelhuset. Försäkringsbolagen är väl medvetna om det så det är svårt att få till en grundstötning. I övrigt är det nog inget fel på Hondor men de trivs nog bäst i insjöar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ska du ha en high trust på en sån liten båt. Utväxling i växelhuset stämmer troligtvis dåligt för dig, svårt att hitta rätt propeller, och om jag inte missminner mig helt så sitter det ett större växelhus på yamman som kommer att bromsa farten ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft honda i östersjöns bräckta vatten i två omgångar och alldrig haft några problem med det du beskriver.

Den första var 7 år när jag sålde den vidare och den andra var 9 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O den yngsta Honda BF50 som sprängt sitt eget växelhus som jag känner till var bara 5 år. Den går i södra Östersjöns bräckta vatten. Rent visuellt åldras inte Hondor särskilt vackert här. Det bubblar sej o släpper lack både här o där. Pratade med en säljare som menade på att ägarna målar kopparfärg för nära motorn. Struntprat tror jag då Yammor, Murklor, Suckor o Johnnysar inte visar samma symptom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Honda och Yamaha är enligt mig iallafall två av de motorer som jag skulle överväga att köpa när de gått i saltvatten, och har några år på nacken.

Förstår alls inte vad ni menar med att Honda skulle vara sämre än tex.Mercury där det är känt att vissa modeller inte ens tål saltvatten pga. Korrosion i kylkanaler mm. Själv kommer jag fortsätta köra Honda.

Är det en motor som gått på västkusten så väljer jag denna framför alla andra motorer som finns på marknaden just pga. Driftsäkerheten och att de verkligen tål saltvatten. Kanske är det värre med bräckt vatten?

Finns det någon här på forumet som ägt en skulle jag tro de flesta är beredda att hålla med mig.

Som någon skrev tidigare så är det givetvis skicket som får avgöra.Finns ingen motor som håller hur länge som helst utan någon,

eller med fel skötsel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta har jag oxå funderat på. Är en High Trust maskin överdimensionerad för en så pass liten båt.

Nu har det kommit en  4-t Yamaha F50  2000 till salu vilken är körd 600h, kanske den passar bättre.

Årsmodell 2000 har väl inte några barnsjukdomar mera eller problem? Man har ju hört ett som annat om 1997 - 1999 årsmodellerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...