Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
studiobtc

Frostskydda?

Rekommendera Poster

Var tidig med att lägga i båten i år och nu jävlar blev det vinter igen, 10 minusgrader på nätterna.

 

Hur skyddar jag ledningar omkring motorn, toalett och vattentank för att inte få frostskador på ledningar och genomföringar osv? Är blivit satt ned ett frostskydd på 200w i motorrummet, räcker detta eller vad hade ni gjort för att förebygga frostskador?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har den klarat sig hittills? Det är en bister vinter och inte slut än tydligen.

Landställda båtar tappar man ju ut allt vatten och kanske häller glykol på valda ställen. Att värma med så lite som 200W är ju inte säkert om du inte vet isoleringen. Skulle rekommendera då att du tittar till den med jämna mellanrum och läser av tempen på kallaste ställna. 

Lite knepigt är det ju med värme i båt. Brandrisken är stor särskilt om man har en värmefläkt. När motorn slutar snurra och värmesäkringen är ur funktion börjar det sannolikt att brinna. Brinnande båt antänder andra båtar, händer varje vinter.

En till sån 200-Wattare är nog att föredra om den inte räcker till du redan har. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en FROSTAKT typ litet element så är det en bimetalltermostat så ger gnistor vid till och frånslag ! Kanske inte direkt bra i ett motorum !

Iövrigt kan ag inte komma med mer tips än stt du kör med byggfläktar i övriga utrymmen , använd 2000wattare för detkommer du lätta att behöva!

Se bara till att det finns effekt i uttagen så inte propparna sticker på engång....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej välkommen i vinterhavet!

Har haft min båt med inombordsmotor i vattnet många år och även fastfrusen i upp till 30 cm saltvattensis.  Jag kör några gånger och rensar om propellern inte fryst fast. Kollar på axeln innan start. Ligger självklart vid pontonbrygga en bra bit från ev. lanflod i isen.. Tar upp i maj vid gott väder för vårutrustning.

Vad gäller motorns frostskydd. Jag har satt ett t-rör med slang med ventil i änden. När jag öppnar ventilen och blåser på sugsidan försvinner även vattnet i slingan som kyler backslaget. Stänger ventilen när det är klart, så sipper vi bli ubåt när bottenventilen öppnas.

När jag stoppar min motor så här års varvar jag upp innan stopp och tömmer på så vis avgasslangen på det mesta sjövattnet..Därefter blåser jag i sugslangen tills det bubblar ur sjövattenintaget.Stänger  samtidigt som det bubblar, så fryser inte den slangen.

Sett fiskare som stängt botten ventilen och sedan kört torrt först. Men jag får värmeväxlare och slangar tomma utan att göra så. Det läcker lite luft genom sjövattenpumpen när jag blåser. På så vis vet jag att också pumpen är tömd på vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag glömde utveckla det här med värmefläktar vintertid. Den är ju heller inte gnistfri då den också har en termostat men det har mindre betydelse i ett dieselmotorrum. Det jag har märkt är följande:

Enklare värmefläktar har ibland för att vara så tyst som möjligt en väldigt svag fläktmotor. Den räcker ändå då fläktningen av luften kyler värmetrådarna med den beräknade luftvolymen. Luften blir varm och värmetrådarna inte farliga.

Termostaten slår ju ifrån ibland och det blir kallare. Som frostvakt räcker det med att den ställs på 5 grader t.ex. Då finns risk att innan termostaten sätter igång fläkten att lagren i fläktmotorn blivit så kalla att motorn inte orkar igång. Fläkten kyler då inte värmetrådarna/elementet och då blir det brännhett. Inget som kyler och 2000W som värmer oförtrutet. 100%-ig risk för brasa såvida inte överhettningsskyddet löser ut. Kan ha kärvat eller geggat ihop, det ska ju inte röra sig normalt så risken är inte så liten. Aldrig testat, möjligen på fabriken.

Har själv haft en värmefläkt där motorn segat sig igång när det är kallt och där fick jag leta upp värmesäkringen några gånger då den turligt löst ut, troligen hade den då inte orkat igång alls. Alla har inte samma tur.

Därför tycker jag det är bättre ur säkerhetssynpunkt med såna element som inte har fläkt som kan krångla. Kallas oljefyllda och små 500W och uppåt finns till billig peng. Får ej övertäckas brukar det stå. 

Såvida man nu får ha el anslutet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 200W element räcker lätt i ett motorum och TROLIGEN så finns luft i ditt avgassystem och i vattenfiltret så att inga sprängskador uppkommer även om vattnet fryser?

 

Vatten utvidgas ca 10% vilket funkar om det bara finns plats. Dessutom blir det inte riktigt så kallt i båten i sjön, vattnet håller noll istället för minus 10-15 grader, om du legat kvar på land.

 

Sötvatten och toa är en helt annan sak. Har du flexibla ledningar så kan de kanske klara en frysning? Men pumparna gör det inte! Så har du fyllt på vatten eller använt toan finns bara två sätt:

Tömma igen eller åk iväg och köp sådan där värmeledningar som man har i vattenledningar för att det inte ska frysa. Drar inte många watt och ingen brandrisk! Linda runt grnomföringar och tejpa/strippa undertill på vattenledningen så funkar det. Toatanken tinar till våren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min båt i sjön (i Göteborg) hela vintern och det har varit kanon. Har 2 st 200W frostvakter som står på 'halv' på termostaten samt en bra industrigodkänd värmefläkt (i mitt fall en Elbjörn) på 2000W som är inställd på 1000W och termostat strax över 'min'. Värmefläkten går bara på vid behov och jag har haft 7-15C och snustorrt i båten hela vintern. Färskvattentank, varmvattenberedare, pumpar, slangar etc har jag lämnat som de är, dvs med vatten i. Genomföringar står öppna. När jag har varit bortrest har jag ibland satt på dieselvärmaren med termostaten på lägsta som backup om det varit riktigt kallt. Har varit kanonbra och jag kommer fortsätta ligga i sjön kommande vintrar. Dessutom har det varit trevligt att bo ombord ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Göteborg har du legat under vintern? Funderar själv på vinterliggning nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...