Gäst Weber Postad 12 Mars , 2013 Är det någon som har erfarenhet hur mycket ett 280 drev tål original. Då vi kommer varva betydligt mer än original så ska ju drevet också tåla detta. På 70 talet då det tävlades mycket med smugglerbåtar. Då användes ju 280 drevet bland flera andra drev så klart. Men gjordes det något med drevet eller körde dom det original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 12 Mars , 2013 Hej! Kul projekt du har på gång! En länk till en tråd på den här sidan: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=123127 Där finns ytterligare en länk om B30, men tyvärr så fungerar den inte längre. Där fanns produktblad för VP drev och motorer. (Kanske går att återskapa?) Har även sett en pdf med oljerek. och utväxlingar mm för de flesta av Volvos drev på nätet. Att öka varvet tar ner vridmomentet så det är ju åt rätt håll för hållfastheten. 270-280-290-dreven håller bra för V8. Vet att det passar att montera ett dpx-r underhus på ett 270-280-290-drev. Tror inte (rätta mig gärna, någon) att det är stor skillnad på hållbarheten från 270 till dpx. Och dpx-r hade en 600 HK V8 framför sig. Påstås att diametern på 280 (270-290 också) växelhuset är för stort för att gå mycket över 50 knop. Finns (i alla fall har funnits) noskon att montera som kan hjälpa några knop. Finns även ett 200-drev som har en mindre diameter på växelhuset. Hur många mm mindre det är vet jag inte. 200-växelhuset passar säkert på 280- mellanhuset. Numera finns det både nya nav så att rostfria, ej orginal, propellrar passar till 280-drev. Finns också nya propelleraxlar med andra splines. Åka runt 50 knop? 280-underhus. Åka över 50 knop och låta båten ligga i hela sommaren? DPX-R-underhus Åka över 50 knop och ha båten mest ligga på trailer/inomhus/nostalgi? E-drev-underhus (Inser just att jag svarat på frågor du inte ställde och inte svarat på de du ställde. Hoppas att det är okey?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 12 Mars , 2013 Toppfarten om den blir runt 40 knop så nöjer jag mig helt med detta. Det är ju en familjebåt jag har och ingen racerbåt. Jag har sökt runt lite och 280 drevet ska ju tåla mycket effekt. frågan är ju vad det tål om det varvas en del? Det skulle ju vara fränt att kunna sjunga ut motorn på 7000 rpm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 12 Mars , 2013 Kanske av intresse? http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_1_oil_rec_7745608.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 12 Mars , 2013 Här borde det finnas folk som vet hur mycket man kan varva ett 280 drev: http://www.klassk.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 12 Mars , 2013 Tack för svar! Jag har ställt frågan till Racingsidan så får vi se vad dom svarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 12 Mars , 2013 Nu har jag koll på detta och hur det ska byggas. Jag har varit i kontakt med Jari på http://a-alt-avgassystem.se/ Där fick jag mycket matnyttigt och jag kommer bygga systemet med vattenmantel. Men det kommer lik väl vara ett fullflödes system Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser