Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
philleee

Motor hostar..Tändstiftfråga - mercury 90hk 2-takt, -95

Rekommendera Poster

Tjena,

Har en motor som hostar  med jämna mellanrum o lämnar en vit rökpuff vid hosttillfället. Detta händer på på tomgång lr låga varv men går perfekt vid normal marshfart. 

Jag bytte tändstift för att se om det var felet och såg nu att längden på gängorna på tändstiften är bra mycket kortare än gängorna inne i blocket. Vi pratar om kanske 6-9 mm. 

Vilket betyder att den tänder en bit in i gänghålet. Kollade dom gamla tändstiften som var av annan modell men ändå typad för denna båtmotor o de var likadana.

Ringde o kollade med en mercuryförsäljare men allt de kunde säga att var att var de typade för den motor så  är de rätt,a men inget mer. 

Ska det verkligen vara så...känns inte ett dugg optimalt =/

Någon med koll? 

Btw så blev det ingen skillnad på tomgången..hostar fort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang tändstiften så ska du ha B9HS-10,nysningarna på motorn vid lågfart beror på att den får för magerblandning eller är rullen på gaskamen feljusterad kolla så att den inte ligger ann på kammen ska vara ett avstånd på ca 0.7-1mm,men ser de ut att vara ok med rullen så öppna blandarskruvarna 1/4 varv på varje förgasare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ifall man söker på google finns denna i båda långa o korta gängor =/ (enligt bild)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej de finns bara en längd på gängan till denna motor BUZHW-2 eller B9HS-10 samma gäng längd på bägge två de sist nämnda stiftet ska de vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar..ska köpa dessa o kolla det du uppgav så får vi ser om det löser sig. Återkommer! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nyser motorn på lågfart så loser du inte de med tändstiftbyte .då bör du justera förgasaren så kolla upp de övriga som jag har nämnt  tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ne..men jag vill kolla om tändstiften jag har är fel...känns fel med tanke på hur mycket extra gängor det finns i blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej en källa till nysningar är ofta att täningen är fel brukar kunna gå ganska bra på halv fart än då då täningen ofta regleras samtidigt som gasen på 2 taktare så blir det så här bara att ställa täningen rätt kolla så där inte är glapp i reglagen i motorn o att allt går till baka när du släpper gasen

ps jobbar med båt motorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i detta fall är det inte så ,de är en modell som de är rätt så vanligt att den uppförsig på detta vis ,lösning på problemet öppna blandar skruvarna 1/4-1/2 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du som verkar ha koll..du vet inte varför de tändstift jag fick när jag uppgav motortyp vid disken, har för få gängor i förhållande till blocket? Verkar ju skitskumt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NGK BUZHW-2 och B9HS-10 har dessa motorer haft jämnt  vill minnas från 70talet till de sista tvåtaktarna som tillverkas 90hp de ska vara samma gänglängd,från sätt optimax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite svårt att förstå vad du mena med gaskammen då jag inte vet hur dessa ser ut. Finns det någon manual man kan få tag på online så man ser lite artikelnamn på utsatta delar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hade rätt!

Skruva upp dom lite o nu går den perfekt. Tack för hjälpen.

För att vara säker drog jag ner en manual på nätet o fick grundinställningen som var 1 och 1/2 varv ut från botten. Ställde sen på den ett kvarts varv extra. Nös litegrann..öka då ett kvarts varv till. Nu spinner den som en katt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...