Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Kalman

Segelbåt-bogpropeller-fartminskning

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej alla därute!

Nej inte alla, men ni med segelbåt som har monterat bogpropeller.

Har ni märkt någon fartminskning efter monteringen? I så fall mest i höga eller låga farter eller...?

Eller någon annan olägenhet med vattenströmmar genom hålet? Vid krängning?

Nästa fråga. En del IF har en liten brunn ner till botten under luckan på akterdäcket. Där kan man skruva fast en utombordare. Vid segling eller kappsegling tas utombordaren upp och man sätter för en skiva i botten. Vattentrycket hjälper delvis att hålla den kvar förutom en gummisnodd.

Ni som har detta på er IF. Är det någon större skillnad att segal med och utan luckan/skivan i botten?

Tacksam för svar från er som har provat detta på riktigt och har egen erfarenhet.

Hoppas vi får en fin sommar som kompensation för förra årets usla seglarväder.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag svarar...

Jag har ingen erfarenhet, men kan konstatera att många lägger ner otroligt mycket möda på att spackla små, små kölskador. Dessa gör betydligt mindre strömningsmotstånd än hålen för en bogpropeller.

Eftersom jag ägnat en del av livet (länge sedan) åt olika former av fluidmekanik kan jag utan att prova eller räkna säga att strömningsmotståndet blir större ju fortare det går. Du kommer inte att märka någon fartminskning, men det kommer att gå saktare och du kommer att reta dig på det även om du inte märker det... devil

Du fick i alla fall hjälp att få tråden högre upp i listan.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Mackey för svaret.

Ang strömning.... var på en öppen kurs för många år sedan på KTH om båtkonstruktion. En av delkurserna var just strömning. Alla skrattade när man berättade att ett hårstrå från en pensel, ja det gjorde just ingenting, så glöm det där med att polera botten. Molekylskicktet närmast skrovet kunde liknas vid ett kullager mellan skrov och vatten.

Ställde frågan kanske fel för eg. vill jag veta hur mycket den där brunnen för utombordaren i en IF bromsar mot att inte sätta igen luckan.

Om jag berättar det hela här nu kanske fler kan/vill svara.

Tänker ha i princip som på en IF en brunn men jag kommer inte att dra upp utombordaren.

Frågan är, hur mycket kommer det att bromsa när jag seglar?

När jag släpar jollen så märks ingentig i svaga vindar och i sådär 3 knop. Vid frisk vind, 8-10m/s och 6 knop märker jag inget heller. Men runt 6-7 m/s vind så tappar jag upp till ½ knop från 6- till 5,5 knop

Antar att det blir ungefär lika med med brunnen och utombordaren där.

För övrigt missstänker jag att hålet för bogpropellern bromsar mer.

Ni med IF, vad har ni för erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hittade en intressant artikel om laminär och turbulent strömning längs ett båtskrov.

http://samst.se/?p=43

Sammanfattningsvis kan man säga att det viktiga är att hålla strömningen laminär så långt som möjligt vilket normalt är ca 1/3 - 1/2 av båtens längd. Alltså borde man förstöra mer än man tror genom att montera en bogpropeller som kommer skapa turbulens långt fram på skrovet.

Deta gäller då bara om man i övrigt lägger ner sin själ i att polera botten för att bibehålla laminär strömning så långt som möjligt, annars har det mycket liten betydlese som jag tidigare skrivit.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min första båt var en Furioso ritad av Lars Olof Norlin. Den hade en rektangulär brunn i båtens mittlinje bakom sittbrunnen där man hängde in en utombordare. Den hängdes in på våren och togs upp på hösten. Motorn satt framför rodret vilket gav fina manöveregenskaper vid motorgång, den ställdes i mittläge och rördes inte i normala fall. Vid sjögång höll sig propellern i vattnet till skillnad mot propellrar som sitter på utombordare som hänger på akterspegeln. Ur säkerhets- och hanteringssynpunkt är denna placering av utombordaren överlägsen den som hänger på akterspegeln.Enda nackdelen var motorljudet, men jag tror det skulle kunna isoleras bort med lite fantasi och insatsvilja. Självklart bromsade motorn lite, men det gör väl ett segelbåtsdrev också.

Är förvånad över att inte fler båtkonstruktörer har utnyttjat detta sätt att montera utombordare inombords.

Är medveten om att detta inlägg är lite utanför din frågeställning Kalman, men kunde inte hålla mig från att berätta.

Med påskhälsning!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej tollef38 å tack!

Nej inte alls utanför min fråga. Snarare tvärtom faktiskt. För det är en sådan brunn fast på en IF som gav mig första iden till vissa lösningar. Sedan tänkte jag att så många som numera har bogpropeller, några måste ha märkt någon skillnad, medan det är inte så många som har en sådan brunn som du beskrev.

Fråga 1. Fick du in vatten från en kraftig akterlig våg som gick fortare än båten?

Fråga2 hade ni en täckskiva när ni tog upp utombordaren? i så fall...

Fråga 3 hur såg den ut, gummisnodd eller annan lösning som höll den på plats?

Har en bild på en amerikansk Fingal. Men jag vill inte skära hål där och försvaga den platsen på båten, Nästa bild får jag ta i nästa inlägg.(Man kan visst bara lägga upp en bild i taget)

 

post-22282-1394237449,4151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Här kommer det en bild till. Man har försvagat ännu mera, ingen Fingal men snarlik form.

post-22282-1394237449,4714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Förutom en viss manöverbarhet med en viss lösnig som jag är ute efter har brunnen en stor fördel. Jag kan sticka in handen och skära bort fisknät, gäddnate, vass, näckros och andra trevligheter  som fastnar i propellern.

Å det utan att bada!

Den här bilden visar att förutom att försvaga så skulle propellern piska luft i minsta lilla sjögång. Bilderna ärligt stulna på nätet.

Glömde Fråga 4. Hur mycket upplevde du att det bromsade med motorn nere resp med en täckskiva för hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på en xl rigg istället för böket med motorbrunn?

Har själv övervägt brunn då 022:an är runt 43 år, och den vill

säkerligen inte vara med särskilt länge till. Det tar helt enkelt emot

att lägga tid och pengar på något så gammalt.

Har därför läst på lite om motorbrunnar och intrycken är blandade.

Visst finns enkelheten som du skriver om, men också oönskade

avgaser och vattenläckage. Vet inget om strömningar men jag

skulle nog runda den nedre aktre delen av brunnen. Kanske bör

även öppningen vara större i botten för att kunna ha en något

lutande aktersida. Om man gör så här funkar det ju inte med

täckskiva men friktionen blir nog några snäpp mindre när man har

motorn i brunnen (gissar).

Det finns ju trots allt dom som seglar helt utan motor och i ett sådant

perspektiv innebär en utombordare med xl rigg en helt annan nivå av

säkerhet och manöverbarhet. Men om du genomför projektet så lägg

gärna ut lite bilder och tankar. Har ännu inte bestämt mig och lär mig

gärna av dina misstag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej jobhurt!

Tack för svaret. Visst, kan du lära av mina misstag har du mycket att lära!

smiley

Jo, det är bäst att jag förtydligar samtidigt som jag måste tiga lite. Det är inte så att jag skall ha någon utombordare i den där brunnen. Det blir något helt annat. Jag är bara ute efter att få veta om det bromsar mycket eller om det är marginellt.  Den IF jag seglade med som hade den lösningen, det var så länge sedan så jag har glömt bort skillnaden, om det nu var stort.

Jag skall ha alltså en annan anordning och jag tror det blir svårt att täcka igen hålet/skrovbotten, därav min fråga. Men å andra sidan båtar med större propp än min seglar med sina fasta propellrar så egentligen...kanske strunt samma den lilla fart jag förlorar.

Visst är min Fingal gammal, fast hon är en av de sista som byggdes. Men just därför vågar jag sätta i sågen och plasta. Samtidigt som hon seglar väldigt bra och kan hanteras av en man i alla väder.

Det är långkölens nackdel samt propellerns placering just på denna båt, samt några typer till, som gör dem mycket svåra att manövrera i hamn i sidvind och i synnnerhet Y-bommar. Det är där min uppfinning kommer in i bilden och jag vill inte berätta mer om det just nu. Inte än. Annars har jag min trogna MD1:a som bara tuffar på i lagom dunk-dunk och hon får gå åtskilliga sjömil till. Lite service och en varm hand så tuffar hon fint MD1:an.

Hon lär nog bli min sista båt, kommer aldrig ha råd med en stor katamaran som är min dröm, om jag inte vinner på lotto försåss, fast jag köper aldrig lotter så chansen är noll.

Tror faktiskt jag avslutar denna tråd nu om  det inte dyker upp någon ytterligare bra svar-info.

Tack alla som svarat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman!

Trots att du vill avsluta tråden vill jag försöka besvara dina frågor:

1. Jag kan inte minnas att jag fick in vatten genom brunnen, men jag minns att jag fick rådet att ta en innerslang till ett skottkärrehjul, trä det upp på drevet och upp i brunnen. Sedan blåsa upp slangen. Provade aldrig, men tycker förslaget var bra.

2. och 3. Tog aldrig upp motorn under säsongen och hade ingen täckskiva.

4. Har svårt att bedömma fartminskningen med motorn nere, jag var färsk seglare och hade fullt upp med att sköta seglen. Hade ingen fungerande logg heller.

På den båten skulle det vara svårt att lyfta motorn upp så propellern kom ur vattnet, speciellt som det var en 9,9 hk som var ganska tung. Men med en mindre och lättare motor skulle det väl gå. Det fanns utrymme akter om motorn där jag tror man skulle kunna lägga den i så fall.

 

På din andra bild, är det meningen att man skall vicka upp motorn när den inte används? Smart!

Har nu en långkölad bot, Semona, och känner igen problemen vid till-läggning.

MVH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta ett perfekt arbete för någon form av elmotor? Kräver inte så mycket plats och lätt att hantera och du har kvar din inombordare för snabbare transport framåt eller tänker jag fel.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo, nånting åt det hållert Sueco

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...