Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Lillaluna

Yamaha PRO V 100

Rekommendera Poster

Ny medlem i detta forum. Är på gång att köpa en begagnad båt med en Yamaha PRO V100 2-takt årsmod. 97/98. Min fråga: är det någon som har erfarenhet av denna motor och som är villig att dela med sig av dessa? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat hit! Om dessa motorer sköts är de otroligt bra. Finns inga direkta typfel. De äldre har en liten sjuka att växelaxlarna rostar av men denna är tillräckligt ny för att ha rostfri växelaxel. ProV var Yamahas sportmotor innan de bytte namn till Vmax. Den här motorn ligger således på plussidan av effekttoleransen och ger lite mer än 100 hästar. Standarden tillåter en diff på +/- 10%..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort Tack för snabbt svar!

Full servicebok är alltså det som gäller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaee.. Inte många har servat dessa snurror på verkstad. Motorn ska va hel o fin utan massa korrosion, trimmet ska inte svettas olja och inte falla. Växeloljan ska va torr och kompet ska va jämnt över burkarna. Komptrycket på en Yamma brukar landa runt 9-10 bar på starten. Startar den sen lätt och går och svarar som den ska har du troligen hittat en motor som mår bra.

Varje år vill den ha ny växelolja, nya stift, koll av bränsle och oljefilter, koll av termostater, tryckhållningsventiler o anoder, en omgång med fettsprutan och som överkurs lite larmtester o en koll att allt är i synk va gäller knasare, smörjning, tändning o växling.

Vart tredje år vill den ha en ny impeller, o av bara farten blir splines och bultar återfettat så det går o få isär om tre år igen. Har den fått denna vård o du fortsätter ge den det så har du troligen en motor som tjänar dej länge till. Om en verkstad eller om de tidigare ägarna skött detta spelar mindre roll..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jarb! Tack igen...

Mycket värdefulla synpunkter till mig som inte haft båt på 15 år. Jag behöver all hjälp jag kan få. Har försökt att få input, typ den du ger mig ovan, från Yamaha service center utan någon större framgång. Kompressionsprovare köper man väl bäst från biltema, eller? Något speciellt att tänka på nu när motorn står på land vid kompressionsprov?

Förstår att det blir många frågor och om det blir för jobbigt att svara på mina funderingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv Biltemas lite dyrare kompmätare, vill minnas den kostar 500 kr. Funkar mycket bra. Ryck dödmansgreppet så jobbar inte tändningen, ovanligt men det kan gå sönder saker om tändningen är igång utan att stiften kan jorda nånstans. Jag brukar faktiskt lyxa till det o sätta lite vatten på växelhuset oxå för att spara på vattenpumpen om provningen görs på land..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanonbra! Hade garanterat missat att rycka dödmansgreppet! Tack för bra hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...