Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
adam84

konvertera en bil b20 till marin?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill konvertera en B20 bilmotor till en marinmotor.

Finns det någon som vet vad jag skulle behöva, och hur jag gör det bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert 20 trådar i ämnet, men i korthet:

Modifiering av topplockets kylkanaler

Impellerpump istf bef vattenpump (och därmed annan bröstkåpa)

Oljekylare

Avgaslimpa, vattenkyld

Sprängkåpa/Transmissionskåpa

 

Har du inte delarna och då ffa en avgaslimpa i gott skick lönar det sig nog bättre att köpa en renoverad AQ130 istället



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en hel del delar, så jag måste ta en titt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte lätt att hitta en AQ130 motor.

Vet du något ställe där dom säljer dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket är väl en bra utgångspunkt. Om du har en B20 i garaget redan så kan du köpa en marinmotor i delar och plocka över det du behöver. Alt köpa en kompl renoverad motor som dock brukar vara skamligt dyra i relation till vad man får. Köper du ett renoveringsobjekt så se till att avgaslimpan är ok (provtryck helst) samt att åtm alla marinspecifika delar finns med:

Avgaslimpa/knä

Insugningsrör/förgasare

Impellerpump

Kamaxel

Topplock (biltopp kan anv men behöver modifieras).

 

En fördel även om generator och startmotor finns. Bilversioner passar visserligen rakt av men är inte gnistskyddade vilket kan bara till fördel i en båt.

Sprängkåpa som passar mot 100-drev om du inte redan har den.

 

Var beredd på att det kommer att kosta en större slant än du tror. Har du tur och får tag på en kompl motor utan akuta renoveringsbehov tippar jag på att du lommer att landa mellan 8 och 10000 innan du är klar för provstart. Ska du dessutom renovera den får du nog lägga på några tusenlappar till.

Hittar du en i delar kostar den säkert 3-4000 ändå.

 

Edit: Glömde nämna att du inte får glömma att se till så alla kopparrör i kylsystemet finns med om du ska köpa ett objekt i delar. Glömde även lista oljekylaren som marinspecifik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelaren på en marinmotor brukar sakna vacuumförställning, men det brukar

bli ganska OK tändkurva om man låser vacuumförställningen inne i fördelaren med en skruv. Men då skulle jag vara noga med att kolla upp så att inte max förställning blir för hög. 

Gjorde så här på min grupp 2 trimmade Amazon med en B20A -födelare och det funkade bra vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...