Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Ahlgren

Sevärda platser vest- och ostkusten?

Rekommendera Poster

Jag är norsk och ska segla Sveriges vestkust och ostkust fra Oslo till Stockholm i somras. Vilka platser borde jag stanna? Jag önskar rekomenderingar på allt från kulturella och/eller vakra platser samt resturanger med god sjömat! Jag har redan planerat in Strömstad, Göteborg och Ven, men i övrigt är det helt öppet. Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja rekommendera Mölle. Väldigt fint litet samhälle norr om Helsingborg. Kanske lite väl nära Ven, men ta dig en titt på Mölle. Om du seglar vid rätt tidpunkt skulle du kunna stanna till i Helsingör för att titta på Hamlet. De spelar upp den på slottet, precis där den utspelades från början. Det rekommenderas. Åstol har en mysig hamn med en liten krog. Det finns ju en massa mer ställen, men vad är det du söker? /Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Urpiggen

Hej Dag Testa segla upp längst ostkusten, en rutt som är fin är: Öland(Borgholm), Gotland(Visby), Sankt Annas Skärgård, Sandhamn, Waxholm, Siarö fortet, Rödlöga, Skarv, Söderarm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

väderöarna utanför fjällbaka är ett måste :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SL

Att rekomendera besök på ostkusten är nästan omöjligt, de är så många. Det finns seglare som tillbringar hela sitt liv i Stockholms skärgård och ändå upptäcker nya pärlor varje sommar. Här kommer dock några tips: - Karlskrona med sin marina historia och världsarv. - Utklippan, utpost i sydost. - Gör en avstickare till Bornholm och Christiansö i Danmark. - Kristianopel, litet och vackert. - Kanske Gotland om tiden räcker. - Dämman, kul plats som många tagit för en främmande U-båt, bra mat. - Blå Jungfrun. - S:t Anna skärgård med bl.a. Harstena, Gubbö kupa, och tusentals naturhamnar. - Landsort, med den gamla fyren. - Västra Stendörren, naturreservat och fantastisk naturhamn i en lagun. - Dragets kanal om djupgåendet tillåter. - Utö, gruvhistoria och bra krogar. - Dalarö skans, och Dalarö samhälle. Bra mat på fler krogar, tullmuseum. - Sandhamn, obligatorisk destination för seglare, en gång räcker. - Malma kvarn. kanonkäk när jag var där för ett par år sedan. - Fjäderholmarna, oas i inloppet till Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter1904

På västkusten: Fiskebäckskil - Bedårande vackert samhälle med mycket vackra gamla trähus. Smögen - Trevligt ställe om man vill träffa mycket folk, äta gott, festa eller bara strosa runt på smögenbryggan och titta på båtar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst robert

Skaldjursmetropolen - Grebbestad väderöarna Koster Käringön för att nämna några

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strömstad har Systembolag och restauranger/affärer.

Ett bra sätt att kunna sova är att gå strax norr om Strömstads gästhamn till Kebalviken. Tyst och lugnt. Gångväg till Strömstad centrum. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...