Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
ryds568gti

Ryds 620 Dc

Rekommendera Poster

Jag går i båtbytartankar. Har haft styrpulpetbåt de senaste 15 åren. Har nu en Ryds 568 Gti och planerar att byta upp mig till en DC.

Ni som har DC båtar. Är detta med att sitta vindskyddat när man kör en stor fördel? När man skall gå iland så är ju styrpulpeten bra. frun  slipper att krypa över däck.

Använder ni era båtar att övernatta i ? Har själv med mid ett tält när jag går i sakta mak längs Bohuskusten.

DC ägare , vill gärna ha era synpunter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamarin 64 dc. Tittade på alla drygt 6 meters DC, t.ex. flipper, Ryds med inombordare, Bella, Askeladden, mm

Det jag gillar med DC i förhållande till öppen båt är att det är helt vindskyddat bakom rutan. Man kan åka långa etapper utan att bli kall.

Vi samåker ibland med en bekant som har en öppen båt. De ser helt iskalla ut och har även väsentligt mer kläder på sig.

Sen har de flesta moderna dc inga skarndäck utan öppningsbar mittruta. Detta ger max utrymme i suttbrunnen.

Vår har ett stort bord man kan montera och dessutom en skön svängd soffa. Man kan även vrida framstolarna. Plus en bra stereo. Jag vill påstå at för dagsturer ut i skärgården är DC-konceptet oslagbart.

Men för längre turer dvs flera dagar krävs mer boendemöjligheter.

Jag har också haft en 5 meters öppen båt, tyckte det var för mycket passbåt för min smak.

Väljer du mellan inom och utombordare är valet enkelt: utombordare varje dag i veckan! Varför? För utombordaren är gjord i aluminium och inombordare i gammalt gjutjärn som rostar som ett härke. (hur vet jag allt detta?blush)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Jag inser att en DC är mera båt än en styrpulpet. Används ruffen för övernattningar, eller blir det så att man endast har flytvästar mm där?

Ser att allt fler Dc båtar har utombordare nu så detta föredrar jag också.  Har nu en 90 hk Optimax som jag kan och är mycket nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att övernatta. Det är ju en ganska rejäl ruff. 2 vuxna och ett mindre barn kan nog ligga där.

Just vår modell kan man bädda upp i soffan med en extra mittdyna. Det jag hört från folk som varit ute längre perioder med en Finnmaster 68dc är att det blir ganska ljust i båten nattetid, dessutom är det ganska tunna dynor.

Men nog går det att vara ute lördag till söndag utan några större besvär i en 6 meters DC. En bra kylbox och några isklampar så grejar men det enkelt.

Men i dessa lågkonjukturstider skulle jag nog satsat på en Yamarin 76 dc eller motsvarande av annat fabrikat iställer för Ryds 620, Yamarin 64 eller liknande storlek. De har toa, pentry, kyl och rejäla sovmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft DC-båt i många år och innan det styrpulpet. Dc:n var 5.5 meter och användes flitigt, även till övernattning, som mest fyra nätter på rad. Har man inte för stora krav på komfort så funkar det. Klart trevligare än tält. och 620 Dc borde vara bekvämare än min var. Har nu Wa-båt vilket jag tycker är smidigare och mera ändamålsenligt men det beror ju lite på vad båten skall användas till. Sol, bad, fika, så vinner dc:n ska du kompletera det med transporter, fiske och faktiskt smidigare ruff så överväg Wa. Lättare att komma in i och högre men något smalare i axelhöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WA båten har säkert sina fördelar speciellt om man skall fiska  osv. Mina tankar är att kunna vara ute på sjön ett antal dagar i sträck , samt att komma till platser på kusten som är längre bort.

Vi har vår hemmahamn i dag i Hunnebostrand och går med vår styrpulpet varje sommar till Hållö, Danemark i Fjällbacka skärgård samt en sommar även i lungt väder till Väderöarna.

En DC kanske kan kan bidra till att man kommer längre ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också hemmahamn Hunnebostrand och jag har tidigare haft styrpulpit båtar för att ta familjen till sandstranden.När killarna blev lite större och inte hade intresset att följa med oss längre skaffade vi oss en WA. Avsaknaden för oss med den WA vi hade var helt kapell och sittplats med bord i aktern. Vi har nu inför sommaren skaffat oss en Finnmaster 62DC som för våra ändamål var helt perfekt. Den är en mix mellan Yamarin 63DC och 64DC. Vi lade även till kylbox och portapotti för att öka bekvämligheten.  Vi resonerade precis som Du att man kan nu åka lite längre utan att vara så beroende av vädret. Skulle man tex vara i Fjällbacka och det börjar regna så har man alltid kapellet att fälla upp och kan ta sig hem torr. Vi har inte sovit i denna ännu men vi sov 3 nätter i vår WA och det var inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du kommer bli nöjd med en Dc, skillnaden mot styrpulpet är stor vad det gäller komfort. Har som sagt haft Dc och det lyfte båtåkandet helt klart. Ska ni sova ombord så provligg innan köp för som i alla mindre båtar är det begränsade kojlängder. Samt att i dc:n får den som sover på styrbord klättra över den som sover på babord om ingången är på babord Just det momentet slipper vi i Wa.n samt att ruffen är så hög att det går att sitta utan problem, fika, äta frukost eller kanske se på en film i datorn om det är för rått för att ha det bekvämt under kapellet.  Dc:n är bekvämare för passagerarna i aktersoffan under gång då den är mera skyddad. Bekvämare sittbrunn med ofta en u-soffa så det är ju hur man tänkt använda den. Har även en Wallas med fläktvärmelock vilket gör underverk tidig och sent på året även om en riktig värmare vore att föredra ty fläktvärmelocket låter en del men att få det tort och varmt på kvällen är skönt, kanske något att överväga. I Dc:n användes två oljelampor för att värma under kapellet och det funkade rätt bra, mysigt om inte annat. En femliters dunk från biltema med kran skötte vattenförsörjningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns bra att få ta del av era erfarenheter ni som har DC båtar i dag.

SeaMaster, hur stor motorstyrka är det på din Finnmaster? Båten ser väldigt fin ut. Jag tittar för närvarande på båtar i 6 metersklassen och hittills har det mest varit Ryds .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade svårt att motivera oss själva att lägga 40 000 kr extra för att få en 150 hk. Så det sitter en 115 hk på. Och enligt handlarn ska den då göra ca 36 knop och det räckte gott för vår del. Vi ville hellre lägga de pengarna på att utrusta båten som, kylskåp, förbrukningsbatteri, toa, större plotter med ekolod, stereo och hamnkapell. Med den utrustningen hamnade vi i den prisklass som vi tyckte var rimligt för vad vi fick.

Edit: Båten är förresten 6,21 lång och 2,30 bred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade samma tankar för ett år sedan som du har idag. Bytte från en Buster XL till Finmaster 68DC, 175hk. Har varit riktigt nöjd, båten är toppen!

Fördelar med DC --> inget vinner en DC då det är fint väder och livet ler! Jämfört med pulpetbåt känns det som att köra F1 på vatten. Det finns kyl, stereo, spis och man sitter skyddat bekvämt och kan lätt umgås . Livskvalité helt enkelt!

Nackdelar med DC: man får jobba med kapellet, men är man medveten om det är det helt ok.

Personligen tycker jag alla DC båtar är för små för toa. Min används därför inte fast jag har en, men jag vet många som använder dem så det finns inget rätt eller fel.

Jag övernattade (2pers) ca. 10 nätter förra året. Jämfört med att tälta är det rent av lyx! Jag tänker det som ett integrerat tält, med nattlampor, stämning mm. Men trångt är det, så är det bara.

Jag rekommenderar varmt att skaffa wallas med värmefläkt. Det gjorde det för oss möjligt att övernatta förra året så mycket för då slipper man fukten plus att det är trevligare under kapell om eller snarare då det regnar:)

Du kommer nog att bli nöjd med en DC!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fins ju sötvatten kylning o alminium oxiderar ganska mycket om man inte sköter om den med men klart fins nog massor av delade meningar i den frågan själv så gillar jag inombordare jag har en 24 fots båt o tänker åka götakanal med den i ett par veckor o tycker där är mycket plats

hoppas du hittar en båt som du blir nöjd med livet är ju på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...