Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
S340

Generator Volvo KAD 44

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Står inför en mindre ombyggnad av elsysytemet på min båt. Jag har två KAD 44:or med Volvos  60A standardgeneratorer på, (är väl egentligen Valeo). Nu skule jag vilja ha tag i andra generatore som kanske ger 75-100A istället för 60.

 

Någon som har bra tips var jag hittar några som passar utan att behöva bygga om för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Prova med startmotor.se. Mkt service minded när jag behövde hjälp med ny generator till vår förra Coronet 21 DC.

Jag gav dom några tydliga mått på infästning och remskivan så tog dom fram en lösning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, men kan du verkligen dra nytta av så mycket kräm?

 

Annars rekommenderar även jag startmotor.se. Ta med de gamla generatorerna (om du besöker dom fysiskt), eventuellt kan de plocka över remskivorna till de nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta, har du 2 st 60A generatorer så måste du ha otrolig batterikapacitet för att kunna ta emot denna laddning, har själv idag en120A generator och 5st 85ah batterier i min förbrukarbank, när jag har legat ute en helg och förbrukat ungefär80ah så laddar generatorn ca 25-40 A i ca 45 minuter för att därefter ge ungefär 10A laddning, det går inte alltid fortare att ladda med större generator, det mesta min har gett är 70 A då jag hade tagit ut ungefär 175 Ah ur banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog fixa 70A och 100A till vettigt pris men som westfjord skriver. Varför?

Vill minnas att det suttit 2 x 55A på några av de båtar jag haft och det har räckt gott o väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl medveten om om dilemmat med att batterierna inte kan ta emot laddning.

Har dock ledsnat på att alltid ha kort på ström och därför bestämt mig för att satsa på  Lithium lon generation 2 batterier från Mastervolt. Det har en kapacitet på 5000Wh och en rekommenderad laddström på 300A.

Skulle jag få 200A i kapacitet har jag laddat upp banken på under två timmar! Då har jag motsvarande 720Ah att förbruka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där en som tänker satsa på moderna batterier.

Spännande. Men nu tar du väl i ändå när det gäller kapacitet. Du kan ju använda nästan hela kapaciteten i de batterierna till skillnad från bly.

Vi har 240Ah i banken och nyttjar aldrig mer än i undantagsfall 75Ah innan laddning. Skulle vi skaffa bara ett sånt 360Ah batteri som du tänker dig skulle vi öka kapaciteten fem gånger.

Då räcker nästan dina nuvarande generatorer även om de ju jobbar på max vilket kan diskuteras så byte av generatorer är nog ändå att föredra. Med 720Ah får du tio ggr så stor kapacitet som vi har. Bara att gratulera!  

Jag hade också en idé att ha ett LiFePo eller LiPo batteri som en mellanlagring för att ta åt sig snabb laddning under den korta tid man kör med motorn varefter det relativt lilla batteriet, kanske 60Ah får ladda blybatteribanken i sin lagoma blybatteritakt.

Ditt initiativ kommer att följas med intresse och jag tror det är många som går i liknande tankar nu när de nya batterierna börjar bli färdigutvecklade.  

http://www.p2marine.com/ac-dc-systems/mastervolt/mastervolt-lithium-ion-batteries.shtml

Ett batteri 12V, 320Ah kostar nästan 50.000SEK. Det kostar att ligga på topp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer en ny modell i vår som ligger på 200ah,

Jag tänkte satsa på 2st sådana, dels för att det blir lite mer ekonomiskt dels för att dom storleksmässigt (måtten) passar bra.

 

Det kommer ge mig 400ah lithium kapacitet vilket enligt förespråkarna ska motsvara 800ah bly. Jag är lite skeptisk där och räknar med runt 7-730ah.

En av dom stora fördelarna är just att dom kan ta emot nästan obegränsat med laddning jämför med blybatterier. Därför vill jag ha rejäl generatorkapacitet.

Jag åker motorbåt och gångtiden blir oftast inte så lång, det gör att jag sakta men säkert dränerar mina blybatterier och till slut behöver landström efter några dagar när dom närmar sig 50%.

 

Visst är det dyrt som fan men mitt val stod mellan utökad blybank och en bränslecell eller att satsa på Lithium.

 

Då jag redan har en del mastervolt grejer i båten så kan jag dra lite nytta av dom med övervakning, styrning och laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har nobbat solpaneler. Det är annars räddningen för batteribanken. Nu såg jag 25W för 400kr, en dröm för oss fattiga att fixa elbalansen. 200W för några tusen. Tyvärr tar de plats. 

En bimini till båten av solceller kanske? Ett aktivt soltak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen vettig plats att sätta paneler på. Hade totalt 100w på förra båten men hade ändå svårt att få strömmen att räcka till efter några dygn.

 

Till saken hör väl att jag har ingen gasol ombord utan allt går på el..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på bilderna på båten och det är ju verkligen en vacker båt och inte lätt att på ett snyggt sätt få den elektrifirerad av enbart solen. Möjligen kunde lösa solceller användas för snobbrand runt hela båten. Dom glimmar ju lite tjusigt dessa celler men det krävs nog att formgivaren har haft sina pennstreck med i laget för att få det att se vackert ut. De kan lödas samman till en lämplig sammahängande yta. Tror det kan bli en grej i framtiden att båttillverkaren lägger in såna i skrovet. Eller tillbehör, snobbrand som solceller i metervara att klistra upp. Kan nog bli rätt så estetiskt om det görs rätt. 

Själv har vi monterat upp på en stor targabåge i aktern och försöker se ut som en salt långseglare och då kan den se lite tuff ut kanske men har nog kommit till gränsen med de 130W vi har. 

Segelbåtar blir ju ganska lätta att gå nån timme extra heller för laddning om det kniper. Eller en elstolpe.

För din del kanske en av generatorerna skulle bytas till en maximodell. Enklare då att när det kniper starta en motor och ändå erhålla full kräm. Kräver nog extra kraftiga remskivor men det borde ordna sig. 

Antar att det är 12V i båten. Annars finns nog kraftiga generatorer från lastbilssidan. Det blir kraftiga kablar för att  ladda 300A men batterierna kan väl sitta ganska nära eller i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke där med att paneler blir en integrerad del när båtar designas och byggs framöver. Tekniken går ju i rasande fart så det är nog inte så långt bort som vi kanske tror.

 

Har haft tanken med en större o en mindre generator, då var jag inne på att låte den stora ladda förbrukarsidan och den lilla startsidan.

 

Att kunna ladda 300A är väl en önskedröm men kan jag komma upp i 200A eller strax över skulle det räcka gott! Batterierna kommer tillsammans ha 400Ah, även dom är lite svårt att räkna så på lithium.

 

Då skulle jag teoretiskt ladda upp en tom bank på runt 2 timmar, i praktiken ligger det säkert på 2,5-3 men det är en enorm skillnad mot idag! Vi ligger sällan på samma plats mer än t eller tre dagar och kan man då på säg 1,5 timme i gångtid knuffa i runt 200Ah i förbrukarna klarar vi oss tre dygn igen :)

 

Kollade en hel del förra året och då låg vi runt 60-80Ah/dygn, sen blir det lite mer tidig vår och sen höst då värmaren går flitigt.

 

Det är en jäkligt dyr initialkostnad men jag försöker se det lite som med bergvärmen i huset hemma, dyrt initialt men trevligt i längden.

Batterierna garanteras hålla minst 2000 cykler innan dom börjar tappa effekt och det skulle då ge dom en livslängd på åtminstone 15 år så som vi använder båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd som ger lite frågor? Du har inte funderat på en bränslecell och behålla gamla batterierna? I så fall hur har du resonerat? Att du tänkt bort ett separat elverk förstår jag, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Separat elverk har jag valt bort. Dels är det dyrt som f...n

Dels har jag egentligen inget behov av 230v, ffa inte i naturhamn där strömproblemen uppstår.

Att ha ett elverk för att ladda batterierna känns överarbetat.

 

Bränslecell och behålla och kanske utöka befintlig bank med gel batterier var det jag först var inne på. En ganska dyr investering även det.

Har försökt gjort mycket efterforskningar vad det gäller bränsleceller och problemet som återkommer är livslängden. Utan att nämna märker så pratas det om 5000h osv men den praktiska erfarenheten från folk som använt dom säger något annat..

Har varit på en hel del forum runt om i världen för att samla info och många användares erfarenheter nämner livslängder på 5-7 år. Då blir den inte lika intressant längre, då pratar vi 7000:-/år för att ladda batterierna.

 

Visst är det lite av en chansning med Lithium också, tekniken är ju allt annat än ny men användningsområdet är ju rätt nytt.

Det som talar mest för är just möjligheten att snabbt kunna ladda upp banken trots kort gångtid på motorerna, passar vårt sätt att nyttja båten väldigt bra helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina funderingar och överväganden. Själv är jag dock lite sugen på en bränslecell efter att en bekant använt en sådan en säsong och  är mycket nöjd. Tidgare hade han ett elverk, men på nya båten valde han en bränslecell och en större solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan erkänna att jag var väldigt nära att slå till på en bränslecell men all feedback jag fått om livslångden gjorde att jag drog öronen åt mig och fegade ur...

 

Håller den 7 år det en oacceptabel årskostnad. När jag pressade dom på mässan kom det fram att det går att köpa själva cellen (innanmätet) lös om något skulle hända, det skulle bara kosta 21000:-..! I relation till att en komplett maskin kostar 35000:-

Om den nu ska hålla 5000h undrar jag lite varför dom bara lämnar två års garanti? Det går att förlänga garantin till fem år men det kostar 4500:- till..?!?

 

Jag fick inte ihop ekvationen där riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerna börjar ta form, originalgeneratorerna byts ut mot 100A. Kablar byts givetvis samtidigt till nya friska i rätt dimension.

 

Batteribanken kommer bestå av 4 elle 5 st Lithium batterier från Victron,

Det kommer ge mig en förbrukarbank på 450 Ah. Bms'n stänger av när 10% återstår för att skydda batterierna/cellerna. Med andra ord får jag närmare 400 användbara Ah timmar.

Generatorerna kommer tillsammans ladda runt 160A (80% av sin kapacitet) och då laddar jag upp min bank på drygt 2 timmars gångtid :)

 

Ser med spänning fram emot att se hur det blir i praktiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar planerna ta form. Generatorerna kommer bytas ut mot nya 100A.

Kablar byts givetvis till nya i rätt dimension.

Förbrukningsbanken kommer bestå av 4-5 st Victron Lithium batterier.

 

Det ger mig en bank på 450 Ah, bms'n sommarturné allt stänger av när 10% är kvar i batterierna, jag får nästan 400 användbara Ah i banken.

Generatorerna kommer tillsammans ladda ca 160 À utan att gå för varma och då ska jag ha banken fullastad på drygt två timmars gångtid!

 

Ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar gärna pris på 100A generatorer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...