Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
JohanFredriksson

Tv-antenn

Rekommendera Poster

Tjenare! Är det någon som använder Tv-antenner från Banten. Åsikter? Vet någon varför antennen ska sitta på sidan av masten? Min nuvarande antenn har ett fäste högst upp på masten men det är tydligen fel. Ha det gott Johan Fredriksson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det fel??? Du har möjlighet att ta in signaler runt om då den sitter högst upp ingen avskärmning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en vanlige tv antenn som man har till villor etc. den va lite stor men va fan :-) det funka kalas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triax låter ju intressant! Var får man tag på en sån? Kan det vara jordplanet som påverkas negativt om antennen sitter högst upp på masten och inte högst upp fast på sidan? //Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa antenn är från Lyth. Den klarar FM radio, GSM, VHF och TV perfekt PANAMA Monteras i masttopp-på sidan av masten !-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekelunden! Köp en sådan triax! har en sådan på båten nu. flyttade över den vanliga till bryggan istället. men när man ligger ute för ankar så är det triaxen som gäller! fungerar kanon! Jag köpte min hos min lokala tv handlare. dom är oftast billigare än dom Marina Butikerna som tar betalt för mariniteten :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Ska ha en antenn till TV:n i segelbåten. Läst att Triax Ufo Marin verkar bra utan att någon provat men den kanske inte fanns i somras. Det finns en firma i Mölndal som har den för 895:- inkl. moms och frakt och postförskottsavg. Det verkar bara gå att köpa på Postorder och går ej att ringa. (kan vara hobbyfirma, de ringer upp om man pratar in ett meddelande men den gubben går man inte på igen - eller) Kan kolla om ni vill då jag bor i Göteborg! Det var ju billigt. Nog bättre att pruta så det blir c:a 1100:- så får man nån att fråga. Jo - en språkfråga och varning för seglare: Triax har ett mastfäste i sortimentet. De menar då TV-mast, ett rör av c:a 50 mm diam som skruvas på hustak! Det kan bli fler likn. missar om man köper från TV-butiken, alltså se upp med materialval! Dessutom såg jag att det var galvat. Alltså ej för marint bruk. Förlåt mig Väner-, Vätter-, Storsjö-, osv-seglare. Här har ni en klar fördel. Fy för det leda(nde) saltet. När gav du din båt ett galvat beslag sist? Ta med magneten till affären när du köper båtgrejer! (gäller ej insjöseglaren). Rostfritt är omagnetiskt som de flesta vet! Jag nämnde inte någon leverantör men någon kanske ser detta och blir påmind! Blir kul att höra argumentationen: (Jo den här Kin...bla bla.. så den är ändå magnetisk faktiskt) Tänkt citat från bildelshandlaren. Förlåt att det blev så långt - dä bara rann på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag kommer på söndag och hjälper till att riva ner masten!:-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Hej wille och Ekelunden! Det är http://www.hansa-electronic.com/dishes.asp men jag ska ut på stan och kolla vad dom tar i butikerna och kan meddela framåt kvällningen. Sen ska masten på under veckan hoppas jag. Plockar fram den idag eller i morgon i Björlanda och ska se över den också. Har inte riktigt kläm på lagren i rullsystemen. har bara petat in en massa fett där som ramlat ner på däck sedan under sommaren. Nån som vet något bra fett som inte blir så löst? Har använt vanligt smörjfett nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Inget svar på telefonförfrågan om köp från http://www.hansa-electronic.com/dishes.asp Köpt en billig med förstärkare på Sea-Sea i Björlanda. Ned satt pris 310: med moms. Kostat 600. Det låga priset förklarades: Den är egentligen en husvagnsantenn då fästena är galvade. De var anfrätta redan i butiken! Jag tror jag kan få till ett rostfritt fäste. Det går att skruva fast med plåtskruv 4 st t.ex en plan rostfri plåt. I övrigt är den vattentät och försedd med förstärkare. 50-840 MHz. Kabel ingår. Det fanns 1 kvar i hyllan idag tisdag kl 14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har köpt en sån där oxå, fast från båtaccenten. 249:- gick den på. Har bytt ut det galvade fästet mot rostfria vinkeljärn. Vi är inga tvfantaster så mer tycker vi inte en antenn är värd. Får se hur länge den håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Jag målar fästet med rostskyddsfärg för denna sommar då det blir nätt om tid. Mastar på onsdag. Det är väl ändå åskan som tar antennen förr eller senare så jag nöjer mig med denna. Det borde bli bättre bild än med TV:ns inbyggda antennspröt som vi hittills fått klara oss med. Det är ju så kinkigt var man sitter när man själv fungerar som reflektor och måste inta avstånd på hela våglängder - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Jovisst är det lätt att det blir halvgjort när ingen ser annat än priset och det heller inte är något märke att försvara. Hade hellre köpt en Triax som ju är stora inom sitt område. Tveklöst bästa alternativet när man ändå ska skruva upp en pryl i masten. Den billiga varianten verkar vara vattentät. Om man misstror det är det bara skarven mellan skålarna och fästets fyra skruvar och antenningången man kan lägga lite gucka i förebyggande syfte. Det blev lite brådis och om det blir dåligt med den här så får jag ta mig upp i masten. Den sitter på spridaren nu som strax ska monteras på masten. Mastargänget kommer vid 6-tiden så sen blir det värt att leva igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Det visade sig att jag redan hade just en Triax Ufo Marin i masten. Den har dock aldrig fungerat. Nu kanske jag förlåter den då kabeln hade frätts upp. När jag skulle montera in min pirat-triax så upptäckte jag att det inte fanns någon skärm. Bara ett vitt pulver. Ännu 1 dm in i kabeln fanns nästan ingen skärmstrumpa kvar. Skulle tro att saltet går igenom plasten. Nu har jag dragit ny kabel och får bra bild med den nya antennen för 310:- Jag använder Triaxens lilla dosa nere i båten som lägger upp 12 V i TV-kabeln för antennförstärkarens drift. Kalasbra bild i Björlanda på de tre analoga kanalerna men det får man väl också med en vanlig enkel passiv antenn. Fick ingen skillnad när jag tar bort säkringen i kopplingsdosan så jag vet inte om antennen får någon spänning. Ska kolla i morgon med voltmetern. Kanske får ännu bättre signal om jag tar dosan som följde med antennen. Ska också kolla om min gamla Triax är OK så kan man ta och montera upp den nästa säsong och använda piraten hemma. Den tål nog inte så mycket salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Nu hörde han av sig från http://www.hansa-electronic.com/dishes.asp och beklagade att han inte ringde tidigare. Han har lagret på ett ställe och jobbar på ett annat så man får bestämma träff om man ska hämta något. Det ska nog gå bra att handla där men själv klarar jag mig för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har den nya 310-kronors antennen fått spänning. Bilden blev ännu bättre och avlägsna sändare blir mindre gryniga så antennförstärkaren fungerar. På den gamla spänningsmatardosan för Triaxantennen var en komponent bränd. Ser ut som ett litet motstånd men det verkar vara några varv isolerad koppartråd. Ska se om Triaxantennen kanske fungerar när man fixar till dosan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Nu har jag testat med digitalbox också. Helt störningsfri bild och 25 kanaler i Björlanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tommy

Du skall naturligtvis dra kabeln efter stagen till masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, där gick några spänn till. Har beställt en TRIAX Ufo Marine nu. Har motorbåt, och m.a.o ingen mast att sätta den i. Ni som har motorbåtar, och eventuellt TRIAX, har ni några visdomsord? Placering e.t.c för att få bra bild, och är Triaxen värd sina pengar. Har redan gått på en mina med att köpa JULA skit... /Hans ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag e ute med båten är det för att komma ut och koppla av, gärna vid en stilla, lugn och tyst vik. Hmm, kan detta vara ett ilandsproblem ;-) Fast jag har en liten batteriradio till sjörapporterna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, ha... ja, visst är vissa (mig själv medräknad) lite galna. Min svärfar säger att lägger jag en spik till i båten så sjunker den. TV, DVD, Bryggare, Plotter, Radio och annat.. Ja, som sagt... I-landsproblem är vad det är.... :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, då kan jag hoppas på bra bild då. Dan, ligger din båt i Björlanda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...