davidi 0 Postad 8 Mars , 2013 Nya båten ska seglas hem från Helsingfors till Stockholm i maj månad. Naturligtvis reserverar jag tillräckligt med tid för detta, men undrar ändå om här finns någon kunskap om hur vädret brukar vara i de vattnen vid den tiden på året. Tanken är att gå på öppet vatten om det lämpar sig väl, eller inom skärgårdshavet om det brallar på för mycket. Säg bara inte västliga vindar med stormstyrka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 8 Mars , 2013 I slutet på Maj köpte vi en motorbåt i Borgå och körde hem den via Helsingfors Hangö Mariehamn Uppsala det var en härlig resa med blandat väder som vanligt när det gäller väder är det färskvara på färjan till Helsingfors låg havet som en spegel , som det skrivs i andra inlägg kan det ta i ordentligt på skärgårdshavet när det är sydliga vindar så där blev det lite jobbigt (10-12S/m) utan att på något sätt vara obehagligt sedan gick vi inomskärs på Åland till Mariehamn , över till Sverige var det kanonväder 6-8S/m så vi såg vindsnurrorna på Åland och när de började försvinna syntes radartornet på Söderarm. Navigationen utfördes med plotter, kompass och papperskort. P.S Ni har en härlig resa framför er Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2013 Grattis till nya båten och hemseglingen! För att se tendenser på väderfronterna använder vi sedan flera år oss av /http://www.grib.us/ Det är ett program man laddar ned i datorn efter att ha registrerat några uppgifter. Man kan se upp till 7 dagar hur låg/högtrycken drar fram och kan få en hum om hur vindarna kommer att bli. Vindhastigheten ska man ta med en nypa salt men vindriktning är viktig och det funkar bra. En kuling i ryggen kan man ta hellre än en motvindsbog. För några år sedan gifte sig vår dotter och vi önskade oss gott väder för fotografering, ankomstdrink mm som helst skulle tas ute i det fria. Vi såg redan nån månad innan att ett bra högtryck över Azorerna rörde sig sakta österut. Detta högtryck hade vi koll på och det verkade kunna bli rätt tajming med den sakta fart högtrycket rörde sig mot sydsverige. När brölloppet gick av stapeln hade vi just detta högtryck som vi sett redan en dryg månad innan. Har sedan använt det vid beslut om överseglingar. Man tar ut ett betydligt större område än det man kommer att segla över och kan följa väderprognoser under sju dagar framåt. Med rörelsemönstret kan man gissa sig till hur det kan se ut under ytterligare ett antal dagar. Viftar det runt lite hur som helst är det svårspått men går vädret på räls kan man gissa rätt säkert ett par veckor i förväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 8 Mars , 2013 Grib-datat med ugrib-visaren var ju riktigt användbart, tack för det tipset! Jag har ju gott om tid på mig att bekanta mig med hur vädret rör sig i området, så förhoppningsvis går det att planera för en så behaglig rutt hem som möjligt. 5-7 m/s i ryggen hade varit ultimat, hoppas på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2013 Det är spännande att se hur vädret utvecklar sig. Som regel kommer vädret från Azorerna och drar fram över oss och drar vidare mot öst. Men lågtryck fylls ut och högtrycken tar nya vägar. Våren är svår tid för väderspåmän. Det skiftar väldigt snabbt och nyckfullt. 5–7 på länsen blir lite slött. 10–12 på läns och 5–7 på bidevind är väl optimalt. Ta ut en rektangel bort till och med Azorerna varje dag, de sparas automatiskt och kan plockas fram. Gör egna prognoser och jämför med väderprognoser på TV. Man blir bättre och bättre att förutse vädret. Det fina med egna prognoser är just vindarna som ju är det viktiga för seglare. Vanliga prognoser på TV t.ex blir för begränsade om man ska en längre sträcka särskilt om man ska långt ut från kusten. Här skulle man gärna ha Europaväder. Det kanske finns om man letar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 11 Maj , 2013 Sådär, nu har jag facit. 350 NM avverkades på 7 dagar, och om vädret kan jag säga... Fint, kallt, mestadels relativt lugnt, och motvind nästan hela vägen. En oförglömlig seglingsvecka genom en nästan totalt öde finsk skärgård. Måste man verkligen gå till jobbet på måndag? Jag vill fortsätta segla några veckor till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser